MM-rallissa valtava ongelma: ”Ei ole mitään järkeä”

Rallin MM-sarjan kilpailupäiviä pitäisi tiivistää huomattavasti. Tätä mieltä on M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener.
M-Sport Ford
Tiimit paiskivat usein töitä yömyöhään rallin MM-sarjan osakilpailuissa. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Pitkät kilpailupäivät olivat yksi isoista puheenaiheista edellisessä osakilpailussa Portugalissa. Varsinkin Portugalin MM-rallin ensimmäinen kunnon ajopäivä oli rankka, kun kuskit ja kartturit viettivät autossa aikaa noin 15 tuntia ilman pidempiä taukoja.

Pitkät työpäivät eivät koske pelkästään kilpailijoita vaan myös tiimin muuta henkilökuntaa. Useimmiten urakka alkaa aamuvarhain ennen kukonlaulua ja päättyy vasta puolenyön tienoilla

M-Sport-pomo Millenerin mukaan hommaan pitäisi saada jotain järkeä. Brittipomo sanoo suoraan, että hän on kyllästynyt työskentelemään lähes kellon ympäri.

– Ymmärrän kyllä, että järjestäjille on hienoa, kun kerran vuodessa heillä on viikon verran täyttä rallihuumaa. Mutta kun tiiminä teemme 14 rallia vuodessa, tämä on raskasta – todella raskasta. Ja koko ajan on vaikeampi löytää ihmisiä, jotka haluavat tehdä töitä tällaisilla työajoilla, Millener kertoo portugalilaisen AutoSport.pt-sivuston haastattelussa.

Portugalissa päivän ensimmäiset erikoiskokeet alkoivat noin kello 7.30. Illan viimeinen pätkä käynnistyi puolestaan iltaseitsemän jälkeen, minkä jälkeen ohjelmassa oli vielä iltahuolto.

– Joissain maissa tämä on käymässä entistä hankalammaksi myös työlainsäädännön vuoksi. On monia todellisia haasteita, joita ihmiset eivät aina ymmärrä. Mutta miksi meidän pitää ajaa erikoiskokeita kello 7.30 aamulla? Kukaan ei ole silloin katsomassa, Millener kyseenalaistaa.

Richard Millener ja Martins Sesks
Richard Millener ja Martins Sesks. Kuva: M-Sport Ford WRT

Brittipomo tosin myöntää, että intohimoisimmat MM-rallifanit seuraavat kisoja, ajettiinpa erikoiskokeita mihin tahansa aikaan. Mutta lajin pariin pitäisi saada innostettua uusia faneja.

– Tavalliset katsojat eivät ole hereillä viikonloppuna aamuseitsemältä. Voisimme hyvin ajaa rallia esimerkiksi kello 8-9 alkaen ja lopettaa noin kello 17. Voisimme aloittaa päivät kello 9 ja saada autot takaisin huoltoalueelle iltakuuden ja seitsemän välillä, Millener kaavailee.

– Ei ole mitään järkeä herätä viideltä aamulla – kukaan ei ole silloin katsomassa, ja se uuvuttaa meidät kaikki hiljalleen.

Millenerin toive saattaa toteutua lähitulevaisuudessa, sillä FIA pohtii parhaillaan työaikoihin liittyviä ongelmakohtia rallin MM-sarjassa.

– En halua kuulostaa valittajalta. En pelkää tehdä töitä – olen tehnyt hommia maatilalla ja tehnyt kaikenlaista. Ja teemme kyllä sen, mitä on tehtävä. Mutta se määrä aikaa, joka nyt menee hukkaan hereillä olemiseen ilman järkevää syytä, on aivan absurdi. Tässä pitää käyttää maalaisjärkeä, Millener alleviivaa.

Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan Sardiniassa tänä viikonloppuna.

Lue myös nämä