Kauden kolmanneksi viimeinen MM-ralli ajetaan kahden viikon kuluttua Keski-Euroopan asvalttiteillä. Edellisessä asvalttirallissa Kanarialla Hyundai jäi täysin Toyotan jalkoihin, sillä Toyota-kuskit nappasivat huhtikuussa ajetusta kisasta neloisvoiton.
Hyundai otti helmikuussa käyttöön uudistetun version i20 N Rally1 -autostaan. Kauden avauskisassa Monte Carlossa käytössä oli vielä vuoden 2024 versio, jolla Adrien Fourmaux ylsi kolmanneksi.
Ennen Keski-Euroopan rallia Hyundai-kuskit ovat tehneet testeissä vertailua vuoden 2024 auton ja nykyisen kilpurin välillä. Johtopäätös oli selkeä.
– Viime vuonna auto oli kilpailukykyinen kaikissa kauden asvalttiralleissa, joten halusimme tehdä vertailun näiden kahden version välillä. Testasimme ja vertailimme, ja ei ole mitään syytä lähteä Keski-Euroopan MM-ralliin vuoden 2024 autolla. Olemme kaikki tästä yhtä mieltä, Hyundai-kuski Fourmaux paljasti ranskalaisen Rallye-Sport-sivuston haastattelussa.
Hyundai on pyrkinyt viemään autoaan eteenpäin, jotta se voisi tosissaan taistella Toyotaa vastaan. Mutta toistaiseksi Hyundai on ollut täysi vastaantulija: tämän kauden kisoista talli on pystynyt ottamaan vain yhden voiton.
Viisi kuukautta sitten Gran Canarialla Fourmaux oli Hyundai-kuljettajista paras, mutta ero Toyotaan oli nähtävissä lähes paljaalla silmällä.
– Meillä on ollut kehitystä Kanarialta lähtien, mutta olosuhteet ovat tietenkin hyvin erilaiset. Espanjassa tarvittiin todella jäykkä ja rata-automainen kilpuri, mutta Keski-Euroopassa on erilaista, erityisesti mutkien leikkauksista tielle tulevan lian vuoksi. Ehkä olimme myös hakoteillä säätöjen kanssa Kanarialla, Fourmaux arvioi.
Fourmaux saa tehdä hyvän valmistautumisen Keski-Euroopan rallia varten, sillä hän ajaa tänä viikonloppuna testikisan Kroatiassa ja toisen testikisan viikon kuluttua Itävallassa.
Keski-Euroopan MM-ralli on ohjelmassa 16.-19. lokakuuta.
Artikkeli korjattu kello 9.04: Hyundai ei ole ottamassa käyttöön autonsa vanhaa versiota Keski-Euroopan rallissa.















