MM-rallin yllätysjohtaja selvitti, mistä huippuvire löytyi

Andreas Mikkelsenin vauhti oli vakuuttavaa perjantain erikoiskokeilla Puolan MM-rallissa.
Andreas Mikkelsen
Andreas Mikkelsen. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Mikkelsen toki hyötyi loistavasta lähtöpaikastaan MM-sarjan kärkikuljettajien takana. Tästä huolimatta norjalainen oli yksi perjantain suurimmista yllättäjistä.

Hyundain norjalaiskuljettaja ajoi aamupäivällä kaksi pohja-aikaa ja saapui kärkikuljettajana yötauolle. Kärjessä on tasaista, sillä viiden kärki mahtuu vain vajaan kahdeksan sekunnin sisään.

Mikkelsen oli ajanut alkukauden aikana kahdessa MM-asvalttirallissa Hyundain Rally1-autolla. Hän otti kuudennen tilan sekä Monte Carlossa että Kroatiassa, mutta aikaero kärkeen oli huolestuttavan iso.

Tämä nosti esiin kysymyksiä siitä, onko norjalainen menettänyt teränsä. Perjantaina hän kuitenkin osoitti, että häneltä löytyy vauhtia ainakin soralla.

Mutta miksi huippuisku Hyundai i20 N Rally1 -auton ratin takana löytyi nimenomaan sorateillä? Mikkelsenillä oli kysymykseen selkeä selitys.

– Kaikki tapahtuu hitaammin soralla. Luulen, että kaikkien on helpompi tottua sora-autoon, Mikkelsen mietiskeli.

– Pidän ajamisesta myös asvaltilla, mutta auto pitää tuntea läpikotaisin, jotta pystyy löytämään sen täyden potentiaalin asvaltilla.

Mikkelsenillä on kilpailussa 1,8 sekunnin etumatka Toyotan Kalle Rovanperään. Toyotan Elfyn Evans on puolestaan kahden sekunnin päässä Hyundai-kuljettajasta.

Mikkelsenin perjantain esitys takasi hänelle parhaan mahdollisen lähtöpaikan myös lauantain pätkille.

– Tämä oli hyvä päivä. Katsotaan mitä voimme tehdä huomenna. Huomisesta tulee varmasti vaikeampi meille, sillä tien puhdistumisella ei ole ei yhtä suurta merkitystä, kun muut ovat nyt lähellä minua, Mikkelsen ennakoi.

Lauantaina Puolan MM-rallissa ajetaan kaikkiaan seitsemän erikoiskoetta.

Lue myös nämä