MM-rallin sensaatio huhujen keskellä – löi itse lisää vettä myllyyn

Martins Sesks teki tänä kesänä loistavan debyytin rallin MM-sarjan pääluokassa.
Martins Sesks
Martins Sesks. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sesks esiintyi ensimmäisen kerran M-Sportin Ford Puma Rally1 -auton ratissa Puolan MM-rallissa kesäkuun lopulla. Tuolloin hänen käyttämässään Fordissa ei ollut käytössä hybridiyksikköä eikä sen tuottamia lisätehoja, mutta tästä huolimatta latvialaiskuljettaja ajoi heti viidenneksi.

Kotikilpailussaan Latviassa Sesks oli vieläkin paremmassa vauhdissa, kun hän sai käyttöönsä täysiverisen Rally1-auton. Sesks takoi ensimmäiset pohja-aikansa ja oli tiukasti kiinni palkintokorokepaikassa.

Sesksin kolmostila vaihtui kuitenkin seitsemänteen sijaan viimeisellä erikoiskokeella, jolla hän kärsi teknisestä viasta. Tästä huolimatta Sesks oli tehnyt lähtemättömän vaikutuksen MM-sarjan pääluokassa.

Loistoesitysten jälkeen on spekuloitu sillä, voitaisiinko Sesks nähdä vielä tällä kaudella Rally1-auton puikoissa. Huhut kiihtyivät tällä viikolla, kun kokenut rallitoimittaja Colin Clark kertoi Instagram-tarinassaan, että ”tuskin tarvitsee odottaa kovinkaan pitkään, että näemme hänet (Sesksin) uudestaan”.

Eikä siinä vielä kaikki. Sesks nimittäin löi itse lisää vettä myllyyn jakamalla Clarkin tarinan omalla Instagram-profiilillaan.

Sesks kilpaili Puolassa ja Latviassa MM-sarjan promootioyhtiön ja M-Sport Fordin tukemana. Promoottorilta hän sai taloudellista tukea, kun taas M-Sport tarjosi kuljettajalle kaluston.

Latvialainen rallitoivo tarjosi varmasti vastinetta tukijoilleen. Sesksin tarina oli markkinoinnilliselta kannalta lähes täydellinen, sekä promoottorille että M-Sport Fordille.

Mikäli Sesksille avautuu vielä tilaisuus loppukaudelle, mahdollisia vaihtoehtoja on käytännössä vain kaksi: Kreikka tai Chile. Näistä Chile on todennäköisin, sillä nopeana sorakilpailuna sen pitäisi sopia paremmin latvialaiselle, joka viihtyy nimenomaan vauhdikkailla sorateillä.

Sen sijaan Keski-Euroopan ja Japanin asvalttirallit voitaneen jättää kokonaan laskuista. Sesks ei ole nimittäin saavuttanut erityisen kovaa menestystä asvalttikisoissa.

Lue myös nämä