MM-rallin ohjelmassa erikoiskoe, jolla ”pärjää yksinkertaisempikin ihminen”

Esapekka Lappi

Walesin MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi lauantain reitin.

Lauantai 5.10.

Lauantai ajetaan jälleen Keski-Walesissa, kaukana huoltoparkista. Päivän 151 erikoiskoekilometrin aikana onkin mahdollisuus vain renkaanvaihtoon.

Tämän alueen pätkillä on nopean jouhea luonne ja osittain tiet ovat leveämpiä kuin pohjoisessa. Joitain näistä pätkistä käytettiin myös, kun ralli oli Etelä-Walesissa, joten ne saattavat olla kokeneemmille kuskeille tutumpia.

Päivän aikana ajetaan koko rallin kolme pisintä erikoiskoetta, jotka ovat sen ainoat yli 20-kilometriset. Maratonpätkien katoaminen näkyy tosin Walesissakin, kun edes yli 30-kilometriset pätkät tuntuvat olevan jo kaukainen muisto.

Lauantain lenkki päättyy Colwyn Bayn yleisöerikoiskokeeseen, jonka reitti on herättänyt paljon keskustelua.

– Siellä pärjää yksinkertaisempikin ihminen. Vaikkei olisi nuottejakaan, sen varmasti osaisi ulkoa, Citroen-kuljettaja Esapekka Lappi luonnehtii.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa

10.06 EK11   Dyfi 1              25,86 km
12.08 EK12   Myherin 1           22,91 km
13.02 EK13   Sweet Lamb Hafren 1 25,65 km
14.18 HUOLTO Newtown             (renkaanvaihto)
16.08 EK14   Myherin 2           22,91 km
17.02 EK15   Sweet Lamb Hafren 2 25,65 km
18.19 EK16   Dyfi 2              25,86 km
21.13 EK17   Colwyn Bay           2,40 km
             YHTEENSÄ           151,24 km

Dyfi on koko rallin pisin erikoiskoe hieman alle 26-kilometrisenä. Se sijaitsee hieman muita lauantain pätkiä pohjoisempana, joten se ajetaan aamun ensimmäisenä ja illan viimeisenä metsäpätkänä.

Dyfi on ollut myös vakiokamaa pohjoisessa järjestetyissä Walesin MM-ralleissa. Viime vuonna se ajettiin eri suuntaan ja lyhyempänä. Tämän vuoden versio on sama kuin vuosina 2015 ja 2017.

On myös mainitsemisen arvoista, että Dyfi on sama kuin historiankirjoista löytyvä erikoiskoe Dovey. Tämä myös antaa osviittaa pätkän nimen walesilaisittain ääntämisestä. Erikoiskokeen pohjoispuolella sijaitsevaa, tänä vuonna reitiltä pois jäänyttä Gartheiniogin erikoiskoetta on myös ajettu Dyfin nimen alla. Siksi nykyinen Dyfin erikoiskoe onkin tunnettu joskus myös nimellä Dyfi Main.

Pätkä alkaa melko kapealla tiellä, joka on penkan ja rotkon välissä. Aluksi mennään kovaa jouheasti kunnes neljän kilometrin kohdilla tullaan tiukempiin mutkiin, jossa katsojilla on pitkä näkymä rotkon molemmin puolin.

 

Tämän jälkeen ajetaan aivan täysiä, kunnes tullaan neulansilmien sarjaan, mutta niidenkin välissä saa kiihdyttää aika suoraviivaisesti. Tässä kohtaa myös tie kapenee hieman.

10,6 kilometriä lähdöstä käännytään osuudelle, jota ei ajettu viime vuonna. Tämä tie menee syvälle metsään, ja puut sekä penkat ovat lähellä tietä. Puiden oksien alla voi olla myös tavallista liukkaampaa. Osuus on aluksi teknistä, mutta suoristuu hieman kolmen kilometrin jälkeen.

Osuus päättyy melkein samaan paikkaan josta se poikkesikin. Sitten jatketaan taas nopeaa ja jouheaa ajoa. Joissain paikoissa tie on hieman leveämpää, riippumatta matkalla olevista risteyksistä.

Kahdenkymmenen kilometrin pinnassa on karkeampisorainen pätkä, ja siitä kilometriä myöhemmin tulee heinäpaalishikaani. Sen jälkeen ajetaan teknisempiä mutkia ja yksi niistä on myös heinäpaalilla kiristetty. Sitten pätkästä tulee taas ahtaampi, kun penkat ja puut ovat kiinni tiessä. Lopulta pätkän maaliin tullaan aivan täysiä.

Sääennnuste EK11+16:lle Dyfi.

Myherin on palannut taas klassiseen muotoonsa. Kaksi viime vuotta käytettiin poikkeusreittiä, sillä eräällä alueella piti kaataa sairastuneet puut pois, eikä tietä ehtinyt sulkea rallikäyttöön. Tämän vuoden reitti onkin sama kuin vuonna 2016, mutta alusta yhdeksän kilometriä lyhyempi. Aiempina vuosina pätkää on puolestaan ajettu yleensä eri suuntaan.

Myherin
Myherin 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Pätkän lähtö on nyt leveällä tiellä tuulivoimala-alueella, kaarrellen metsissä ja kukkuloilla. 2,7 kilometriä lähdöstä reitti erkanee viimevuotisesta kapeammalle mutta silti nopealle tielle. Reitillä on myös pari ahdasta porttia.

Pätkästä tulee syheröisempi viidessä kilometrissä. Kaksi ja puoli kilometriä myöhemmin alkaa puolestaan nopea osuus, jossa vauhti hidastuu vain kahdesti: yhdessä kiperässä risteyksessä ja toisessa teknisessä siltapaikassa. Osuus päättyy 12,5 kilometriä lähdöstä neulansilmäristeykseen. Sen jälkeen tie on kapeampaa, röykkyisempää ja kulmikkaan teknistä.

Tuulivoimala-alueelle palataan 16,6 kilometrissä. Puoli kilometriä myöhemmin tie levenee taas, mutta matkalla on useita ahtaita portteja. Tämä näyttävä ja nopea osuus ajettiin pätkällä kahtena viime vuonnakin.

 

Teknisempi osuus seuraa 19,7 kilometrissä. Puolta kilometriä myöhemmin tie levenee, jolloin alkaa leveiden neulansilmien sarja alamäessä. Koska tätä osuutta on yleensä ajettu ylämäkeen, tunnetaan se Pikes Peakin nimellä.

Sääennuste EK12+14:lle Myherin.

Sweet Lamb Hafren ajetaan jälleen yhdistelmämuodossa kuten viime vuonna. Nyt tosin pätkää on venytetty lopusta aina vuoden 2017 Hafrenin maalilipulle asti. Täten kyseessä on rallin toiseksi pisin erikoiskoe ja vain hiuksenhienosti Dyfiä lyhyempi.

Sweet Lamb tunnetaan yleisöystävällisestä areenaosuudesta ja Hafren kiperistä metsäosuuksistaan. Pätkiä on ajettu sekä yhdessä että erikseen. Joskus Sweet Lambiin on kuulunut metsäosuus, joskus taas Hafreniin areenaosuus. Lisäksi pätkät kuuluivat Myherinin ohella usein Etelä-Walesissa ajettuihin ralleihin, kuten vuosina 1997-2000 ja 2008-2010.

SweetLambHafren
Sweet Lamb Hafrenin alueen neljän viime vuoden erikoiskokeet. Kuva: rally-maps.com, taustakartta: OpenTopoMaps.

Tämän pätkän voisi sanoa olleen ratkaiseva viime vuoden maailmanmestaruuskamppailulle, kun sekä Ott Tänak että Thierry Neuville menettivät täällä mahdollisuutensa rallin voittoon. Samalla taas Sebastien Ogier selvitti pätkän ongelmitta ja lopulta voitti koko rallin.

Tämän vuoden pätkä alkaa keskileveällä tiellä. Pari neulansilmää ja ahdas portti tekevät siitä teknisen. Sitten shikaanin ja kapean sillan kautta tullaan Sweet Lambin areenalle. Siellä on pari hyppyä, vesieste ja ylimääräisiä syheröjä yleisön edessä.

 

2,5 kilometrissä käännytään takaviistosta risteyksestä leveämmälle tielle. Tämän osuuden alun hypyissä Ott Tänakin autosta irtosi pohjapanssari ja hajosi jäähdytin, mikä aiheutti keskeytyksen johtoasemasta.

 

Tämän alueen tiet ovat hieman karkeamman soraisia. Mutkat ovat pitkiä, ja autoilla on tilaa mennä poikittain. Ojat ovat syviä, ja joskus reunassa vaanii jyrkkä rotko. 4,4 kilometriä lähdöstä on taas risteys, ja pian toinen, jossa palataan Sweet Lambin areenalta tulevalle tielle. Sitä seuraava osuus on nopean jouheaa menoa kukkuloilla.

7,2 kilometrissä sukelletaan Hafrenin metsiin. Osuus on melko tekninen ja matkalla on myös neulansilmäristeys. Tie on kuitenkin useimpia Walesin metsäpätkiä leveämpää ja suhteellisen nopeaa.

12,6 kilometriä lähdöstä on taas neulansilmäristeys, jossa tie kapenee. Käänteisesti teknisyys vaihtuu nyt jouhevuuteen, vaikka seassa on myös tiukempia mutkia. Monissa paikoissa on myös penkat tai sorakasoja sisämutkassa estämässä leikkaamista. Thierry Neuville ajoi ojaan viime vuonna tällä osuudella, tarkkaan ottaen 14,9 kilometrin kohdalla.

 

17,6 kilometriä lähdöstä on taas risteys. Siinä tiestä tulee töyssyisempi ja teknisempi, mutta silti nopea. Penkat korostavat taas tien kapeutta ja ahtautta.

Sääennuste EK13+15:lle Sweet Lamb Hafren.

Pitkän päivän päätteeksi on edessä vielä parin tunnin siirtymä kohti Walesin pohjoisrannikkoa. Ennen iltahuoltoa kuitenkin ajetaan vielä illan hämyssä uusi Colwyn Bayn asvalttipintainen yleisöerikoiskoe. Tästä pätkästä kirjoittamiseen on vaikea löytää sanoja.

ColwynBay
Colwyn Bay koko ”komeudessaan”. Kuva: rally-maps.com, taustakartta: Wikimedia Maps.

Tämä erikoiskoe koostuu suorasta, shikaanista, käännöksestä parkkipaikalle tynnyrinkiertoa varten ja toisesta shikaanista. Sitten käännytään ympäri ja ajetaan sama reitti takaisin. Kyllä, siinä kaikki.

Sääennuste EK17:lle Colwyn Bay.
Jaa uutinen