Rallin MM-sarjan tehdaskuljettajista vain kahdella on sopimus ensi kaudeksi.
Toyotan virolaiskuljettaja Ott Tänak jatkaa varmuudella Tommi Mäkisen johtamassa tiimissä kaudella 2019. Hyundai-kuskeista puolestaan Andreas Mikkelsenillä on sopimus ensi vuodesta. Kaikkien muiden tilanne on vielä avoinna.
Citroenilla on suuri rooli loppukesän ja syksyn kuljettajamarkkinoilla, sillä ranskalaistiimi etsii kuumeisesti voittavaa kuljettajaa riveihinsä. Tiettävästi talli on lähestynyt ainakin viisinkertaista maailmanmestaria Sebastien Ogieria, Hyundain Dani Sordoa ja Toyotan Esapekka Lappia.
Sopimusneuvottelut käyvät juuri nyt kuumimmillaan. Rallit.fi käy kuljettaja kuljettajalta läpi, miltä heidän tilanteensa näyttävät ensi kauden osalta.
Ford
Sebastien Ogier
Ogier on kertonut, että mikäli hän jatkaa rallin MM-sarjassa kuluvan kauden jälkeen, seuraava sopimus on hänen viimeisensä. Ogierilla on kaksi potentiaalista vaihtoehtoa ensi kaudeksi: nykyinen työnantaja M-Sport Ford ja Citroen, joka on tehnyt tunnusteluja viisinkertaisen maailmanmestarin suuntaan. Citroen haluaa napata kuskimarkkinoilta voittavan kuljettajan, mutta kokonaan toinen juttu on se, haluaako Ogier siirtyä ranskalaistiimiin, jossa hänellä ei välttämättä ole yhtä rennot oltavat kuin M-Sportilla.
Elfyn Evans
Evansin tilanne on auki. Evans kertoi hiljattain, että hänen pitänee odottaa muutaman muun kuljettajan tekevän päätöksiä ensi kaudestaan ennen kuin hän voi miettiä jatkoaan.
Teemu Suninen
Sunisen asioita hoitava Timo Jouhki on kertonut, että Suniselle on sovittuna täysi kausi WRC-auton ohjaimissa. Manageri ei kuitenkaan paljastanut, missä tiimissä Suninen ajaa ensi kaudella. Se olisi suuri ihme, jos Suninen ajaisi jollain muulla autolla kuin Ford Fiestalla vuonna 2019.
Hyundai
Andreas Mikkelsen
Mikkelsen on ainoa Hyundai-kuljettaja, jolla on sopimus sorvattuna kaudelle 2019.
Thierry Neuville
Ensimmäistä maailmanmestaruuttaan jahtaava Neuville on näillä näkymin jatkamassa Hyundailla, vaikkakaan nimiä ei ole vielä paperissa. Hyundain johtoporras on kertonut, että jatkosopimuksen syntyminen on lähellä.
Dani Sordo
Sordo on jakanut tällä kaudella Hyundain kolmatta autoa Hayden Paddonin kanssa. Kokenut espanjalainen on antanut vahvoja näyttöjä taidostaan, joten hänelle löytyy kysyntää. Sordo on paljastanut, että Citroen on yrittänyt houkutella häntä. Kuljettaja haluaisi kuitenkin jatkaa Hyundailla.
Hayden Paddon
Uusiseelantilainen Paddon on ajanut tällä kaudella neljä osakilpailua, joista tuloksina on tullut kaksi nelossijaa, yhden viidennen sijan sekä yksi keskeytys. Huipputulokset ovat jääneet uupumaan. Kysymys kuuluukin, onko Paddon vakuuttanut nykyisen tallinsa tai jonkun muun tallin. Paddonin uhkana on WRC-kuljettajastatuksen menettäminen.
Toyota
Jari-Matti Latvala
Latvalalla on sama tilanne kuin Sunisella: manageri Jouhki on sanonut suojattinsa ajavan ensi kaudella WRC-autolla, mutta tallia ei ole vielä kerrottu julkisesti. Todennäköisesti Latvala ajaa myös ensi kaudella Toyotalla.
Ott Tänak
Tänak on ainoa Toyota-kuljettaja, jolla on sopimus valmiina kaudelle 2019.
Esapekka Lappi
Lappi kilpailee varmuudella WRC-autolla, mutta tallista ei ole täyttä varmuutta. Lapin manageri Erik Veiby kertoi hiljattain, että Citroen on kysellyt Lapin perään. Suomalaiskuljettaja on kuitenkin tehnyt selväksi, että hän viihtyy Toyotalla. Tallipäällikkö Tommi Mäkinenkin on antanut ymmärtää, että hän on tyytyväinen nykyiseen kuljettajakolmikkoonsa.
Citroen
Mads Östberg
Östbergille avautui yllättäen kesken kauden tehdaspaikka, kun Citroen antoi potkut Kris Meekelle. Norjalainen ajoi vakuuttavasti Suomessa ja hän kertoi kisan jälkeen, että kakkossija oli erittäin tärkeä hänen jatkonsa kannalta. Citroen on kuitenkin aktiivinen kuljettajamarkkinoilla, joten nähtäväksi jää, miten Östbergille käy.
Craig Breen
Breenilla on tismalleen sama tilanne kuin Östbergillä. Irlantilainen pystyy olemaan nopea kuljettaja, mutta rahkeet eivät riittäne ykköskuskin rooliin tallissa, joka haluaa nousta takaisin MM-sarjan huipulle. Breen kertoi Saksan MM-rallin yhteydessä, että hän on jo aloittanut Citroenin kanssa neuvottelut jatkostaan. Hän haluaa jatkaa tallissa.
Muut kuljettajat
Kris Meeke
Meeke on osoittanut nopeutensa MM-sarjassa, mutta hän sai kenkää kesken kauden Citroenilta rajujen ulosajojensa vuoksi. Päätös oli sinänsä yllättävä Citroenilta, jolla ei ole tällä hetkellä huippuluokan kuljettajaa. Heinäkuussa 39 vuotta täyttäneen Meeken mahdollisuudet WRC-paluuseen vaikuttavat ohuilta – tosin Hyundai-pomo Alain Penasse kertoi pian potku-uutisten jälkeen, että ”he harkitsevat kaikkia markkinoilla vapaina olevia kuljettajia”.
Jan Kopecky
WRC2-luokan kärkikuljettaja Kopecky sanoi suoraan Saksan MM-rallissa, että hän haluaa isompaan autoon. Kopecky on ajanut tällä kaudella neljä WRC2-kisaa ja voittanut niistä jokaisen. 36-vuotias tshekkikonkari ajoi viime vuosikymmenen puolella Skodan WRC-autolla, mutta sen jälkeen hän on kilpaillut pienemmän luokan Fabialla.
Pontus Tidemand
Tidemand on WRC2-luokassa toisena aivan Skoda-tallikaverinsa Kopeckyn kannassa. Hän voitti viime vuonna kakkosluokan maailmanmestaruuden ja lisäksi hänellä on taskussaan junioriluokan MM-titteli vuodelta 2013. Ruotsalaiskuljettaja on ollut vahvasti mukana myös Volkswagenin uuden R5-luokituksen Polon kehitystyössä. WRC-luokasta paikkaa kärkkyvä Tidemand on mielenkiintoinen nimi kuljettajamarkkinoilla.
Stephane Lefebvre
Citroen-suojatti Lefebvre putosi Citroenin ykköstiimistä viime kauden päätteeksi ja tällä kaudella hän on kilpaillut Citroen C3 R5 -autolla WRC2-luokassa. Ranskalainen hamuaa uutta näyttöpaikkaa WRC-autolla. Riittävätkö näytöt Citroenille, joka etsii kuljettajia markkinoilta?
Sebastien Loeb
Ranskalaiskonkari on näyttäytynyt tällä kaudella kahdessa osakilpailussa ja hän kilpailee vielä lokakuun lopulla Kataloniassa. Citroen-pomo Pierre Budar on sanonut, että hän olisi kiinnostunut neuvottelemaan Loebin kanssa täydestä kaudesta. Yhdeksänkertainen maailmanmestari on puolestaan ilmoittanut, ettei hän halua sitoutua rallin MM-sarjaan koko vuodeksi.