Katalonian MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ohjelmassa on seitsemän erikoiskoetta asvaltilla. Rallit.fi analysoi päivän reitin.
Rallin avauspäivänä perjantaina kuljettajat taistelivat sekunnin kymmenyksistä soralla. Lauantaina siirrytään asvalttierikoisokeille.
Hyundai otti komennon soralla. Tiimillä on kisassa kolmoisjohto: konkarikuljettaja Sebastien Loeb starttaa asvalttipätkille ykkössijalla takanaan Thierry Neuville ja Dani Sordo. Toyotan Ott Tänak, Kris Meeke ja Jari-Matti Latvala ovat seuraavilla sijoilla.
Lauantai 26.10.
Myöhään perjantai-iltana autot muutettiin korkeasta sora-alustasta matalaan ja kovaan asvalttialustaan. Jousien ja renkaiden lisäksi myös esimerkiksi tasauspyörästöt vaihdettiin paremmin kestopäällysteelle sopiviksi. Aikaa tähän operaatioon kului tunti ja vartti.
Lauantaina ajetaan samat asvalttipätkät kuin viime vuonna, Saloun koillispuolella. Nämä pätkät ovat nopeampia ja jouhevampia kuin sunnuntaina. Ne ovat oikeastaan koko kauden nopeimpia asvalttipätkiä.
Lauantain aikataulu Suomen ajassa: 10.00 EK7 Savallà 1 14,08 km 10.41 EK8 Querol 1 21,26 km 11.38 EK9 El Montmell 1 24,40 km 13.10 HUOLTO PortAventura 15.01 EK10 Savallà 2 14,08 km 15.42 EK11 Querol 2 21,26 km 16.38 EK12 El Montmell 2 24,40 km 18.30 EK13 Salou 2,24 km YHTEENSÄ 121,72 km
Savallà oli uusi pätkä vuodelle 2017. Sen jälkeen se on pysynyt muuttumattomana. Viime vuonna tosin ensimmäinen ajokerta peruttiin kurittomien katsojien vuoksi.
Pätkä alkaa keskileveällä ja tasaisella asvaltilla. Paria teknistä paikkaa lukuun ottamatta se on jouhean nopeaa. 2,2 kilometrissä on neulansilmä, jonka jälkeen tie on hetken paljon leveämpää. Tällä tiellä on pientareilla betonia, joten oikominen ei likaa sitä niin paljon. Tällä osuudella on joitain pitkiä mutkia, mutta rytmi on jouheaa.
5,8 kilometrin kohdalla käännytään hieman pienemmälle tielle, jolla on hieman kulunut pinta. Osuus on silti nopea. 7,3 kilometriä lähdöstä on mutka, jossa Hyundain Andreas Mikkelsen ja Dani Sordo rikkoivat jousitukset ojarumpuun vuonna 2017.
Puolitoista kilometriä myöhemmin käännytään taas neulansilmäristeyksestä isommalle tielle. Muutama mutka on kohtuullisen tiukka, mutta rytmi säilyy jouheana.
Pätkän viimeinen kilometri ajetaan erikoisella öljysorapinnalla, joka ei kuivalla kelillä tuota ongelmia. Sateella se voi olla kuitenkin hyvinkin liukas ja näyttävä, kuten viime vuonna.
Querol tunnetaan myös toiseen suuntaan ajettuna nimellä El Pont d’Armentera. Se oli mukana jo vuonna 1993, kun Katalonian MM-ralli kävi ensimmäistä kertaa näillä seuduilla.
Tämä erikoiskoe on kokonaan keskileveää ja nopean jouheaa. Siellä täällä on nopeita paikkoja tai hieman tiukempia mutkia – jopa pari neulansilmää – mutta ei kokonaisia rytminvaihdoksia. Vain tien pinta muuttuu puolivälissä hieman uudemmaksi ja tasaisemmaksi. Samalla pientareille ilmestyvät betonit, joten tie ei ole yhtä mutaista oikomisten seurauksena.
Viime vuonna Craig Breen spinnasi molemmilla Querolin ajokerroilla sadekelissä. Ensimmäisellä kerralla hän myös osui auton takaosalla kaiteeseen. Tämä tapahtui 12 kilometriä lähdöstä.
El Montmell on rallin pisin asvalttipätkä 24-kilometrisenä. Se on ollut usein myös rallin nopein erikoiskoe. El Montmell kuuluu Katalonian vakiokalustoon, ja sitä ajettiin jo vuonna 1993 eri suuntaan nimellä Can Ferrer.
Pätkän alussa on keskileveää tietä, jonka pinta on hieman kulunutta. Osuus on nopeaa mutta teknistä ja sillä on paljon ylityksiä sekä paikkoja oikoa. 3,4 kilometriä lähdöstä vauhti kasvaa entisestään, mutta reilua kilometriä myöhemmin hidastetaan heinäpaalishikaaniin. Kylän läpiajon jälkeen painetaan taas kaasu pohjaan ja pidetään se siellä seuraavat pari kilometriä. Autot saattavat ajaa 190 km/h huippunopeudellaan jopa kahdenkymmenen sekunnin ajan.
Seuraavan teknisemmän osuuden jälkeen pätkä nopeutuu taas 13 kilometrin kohdalla. Tällä osuudella Esapekka Lappi menetti auton hallinnan viime vuonna 120 km/h vauhdissa. Onneksi auto vain luisui poikittain pysähdyksiin tiellä, ja matka jatkui.
Nopea osuus päättyy shikaaniin viidentoista kilometrin pinnassa ennen risteystä. Siitä käännytään hieman leveämmälle, mutta huonopintaisemmalle tielle. Sekin on aluksi huippunopeaa, mutta sitten mutkien tasainen sarja hillitsee sitä.
Viimeiset viisi kilometriä puolestaan on syheröisempää ja mahtuupa reitille pari neulansilmääkin. Tämä osuus ajetaan vuorenseinämän ja kaiteen välissä, joten oikomiseen ei ole mahdollisuuksia.
Viime vuonna El Montmell oli Ott Tänakin epäonnen pätkä. Ensimmäisellä ajokerralla meni rengas, toisella taas tuli spinnaus 10,5 kilometrin teknisellä osuudella menetettyä aikaa takaisin kuroessa.
Lauantain päätteeksi ajetaan taas Saloun yleisöpyöritys. Se on ajettu samassa muodossa vuodesta 2012 lähtien. Tänä vuonna se on rallin ainoa yleisöerikoiskoe. Samalla se on koko kauden ainoa sellainen, joka ajetaan asvalttialustalla. Viime vuonna pätkä oli sateen liukastamana koko kauden hitain alle 50 km/h keskinopeudellaan.
Kuljettajilla on edessään yhdistelmä asvalttia, mukulakiviä ja hiekkaa rantabulevardilla. Suurilta osin pätkä on tehty keinotekoisesti betoniporsailla ja muoviaidoilla, mutta reitillä ei ole tynnyrinkiertoja, ramppihyppyjä, shikaaneja tai silmukkarakennetta. Rannalta kulkeutuva hiekka tyypillisesti tekee pätkästä liukkaan kuivallakin kelillä.