Mitkä asiat painavat vaakakupissa, kun WRC-talli valitsee kuljettajia? Tallipomo vastasi

Rallin MM-sarjassa menestymiseen tarvitaan muutakin kuin pelkkää raakaa nopeutta.
Gregoire Munster
Gregoire Munster jatkaa M-Sport Fordin kuljettajana. Kuva M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener on keskeisessä roolissa, kun hänen tiimilleen etsitään sopivia kuljettajia. Mutta mitkä asiat painavat vaakakupissa eniten, kun uusia kuljettajia lähdetään palkkaamaan?

– Loppujen lopuksi sinun täytyy löytää kuljettaja, jolta löytyy nopeutta. Mutta pelkkä nopeus ei välttämättä takaa menestystä. Luulen, että sen olemme tässä vuosien varrella oppineet, Millener kertoi.

– Minulla alkaa jo olla omia näkemyksiäni kuljettajista ja siitä, mihin he pystyvät tulevaisuudessa. Malcolmilla (Wilson) on tietysti omansa, ja hänellä on paljon enemmän kokemusta kuin minulla. Yhdessä meillä on aika hyvä käsitys siitä, mitä menestyminen vaatii, Millener jatkoi.

Kuljettajat eivät kuitenkaan ole robotteja. Jokainen kuljettaja on erilainen luonne. Tämäkin asettaa omat haasteensa.

– Vaikka nopeus on todennäköisesti se perusominaisuus, niin kyse on paljon muustakin. Kuten esimerkiksi siitä, miten kuljettajat suhtautuvat elämään ylipäätään ja siihen mahdollisuuteen, mikä heille annetaan. Se ratkaisee sen, tulevatko he menestymään vai eivät, Millener linjasi.

– Rallin MM-sarjassa ei ole kyse vain siitä, että ajetaan 13 kilpailua kovaa ja sen jälkeen mennään kotiin. Taustalla on valtavasti työtä – henkilökohtainen kunto, henkinen hyvinvointi, valmistautuminen. Nämä rallithan ovat 350 kilometriä pitkiä, mutta se tapa, jolla niihin valmistaudutaan nykyään verrattuna kymmenen vuoden takaiseen, on täysin erilainen, Millener muistutti.

Millenerin mukaan luonteella onkin valtavan suuri merkitys. Huippunopea kuljettajakaan ei tule menestymään, mikäli hän ei ole siihen henkisesti valmis.

– Jos ei pyri huippuunsa kaikessa, tulee aina olemaan vaikeuksia. Kyse on siis siitä, että löydetään henkilö, joka haluaa olla paras ja keskittyy vain voittamiseen, ei rahaan tai pikkuasioihin, vaan siihen, miten voi olla parempi kuin kukaan muu, Millener linjasi.

Ralli on lajina arvaamaton. Toisin kuin vaikkapa rata-autoilussa, missä kuljettajat ajavat samat muuttumattomat mutkat satoja kertoja läpi, rallissa olosuhteet, teiden kunto ja sää voivat muuttua arvaamatta ja täysin yllättäen. Epävarmuuden sietäminen mittaa ihmisen henkistä kanttia aivan erinomaisella tavalla.

– Kyseessä on valtava sitoumus – he omistavat koko elämänsä tälle yhdelle asialle. Mutta heidän on tehtävä myös kaikki muu siihen liittyvä, jopa fyysisellä tasolla. Heidän täytyy oppia korjaamaan autoa ja ymmärtämään sen toimintaa. Heidän on oltava hyvä tiimipelaaja kartanlukijansa kanssa. Heidän täytyy ymmärtää, ettei täydellistä ralliautoa ole olemassa. Sellaista ei voi olla, koska olosuhteet ovat liian haastavia ja kaikki muuttuu jatkuvasti. On kyse siitä, miten he suhtautuvat tähän tilanteeseen, Millener sanoi.

– Olen työskennellyt kuljettajien kanssa, jotka haluavat kaiken olevan täydellistä, mutta se ei ole vain mahdollista. Ja vaikeinta on saada kuljettaja uskomaan, että meidän tiimimme tekee yhtä hyvää työtä kuin muut, koska he aina ajattelevat, että muut tekevät parempaa työtä kuin me. Näin ei välttämättä ole – joskus kyllä, joskus ei. Kyse on ihmisten löytämisestä, jotka voivat yhdistää nämä 20 eri asiaa ja luoda parhaan mahdollisen kokonaisuuden, Millener jatkoi.

Millenerin mukaan myös ikä auttaa yleensä kuljettajia. Mitä kokeneempi kuljettaja on, sitä helpompaa hänen kanssaan on työskennellä. Kun on ehtinyt jo näkemään elämää, ei mieli heilahda enää pikkuasioista.

– Samalla heidän täytyy hyväksyä, että eteen voi tulla odottamattomia tilanteita, joihin heidän on sopeuduttava. Siksi huomaammekin usein, että nuoremmilla kuljettajilla on vaikeuksia tässä, koska he eivät ehkä ole kypsyneet elämänkokemuksessa yhtä paljon kuin vanhemmat kuljettajat, Millener huomautti.

Lue myös nämä

  • Uusimmat