Lappi on vuorotellut tällä kaudella Hyundain kolmannessa autossa yhdessä Andreas Mikkelsenin ja Dani Sordon kanssa. Kolmikon tehtävänä on ollut tukea tallin tähtikuljettajia Thierry Neuvillea ja Ott Tänakia sekä kerätä mahdollisimman paljon pisteitä valmistajien MM-sarjaan.
Vielä helmikuussa Ruotsissa näytti siltä, että Lappi on tähän rooliin oikein sopiva mies. Suomalainen ajoi uransa toisen voiton Uumajasta ja kartanlukija Janne Ferm nautiskeli siitä kuuluista ”gruusialaisesta etukumarasta”. Mutta sen jälkeen on ollut hiljaista.
Maaliskuussa Lapilla oli epäonnea Kenian MM-rallissa, sitten hänen vauhtinsa oli täysin kateissa Latviassa ja Suomessa Lappi ajoi päin mäntyä.
Tämä paketti ei näytä suomalaisen kannalta nyt hyvältä, sillä Hyundai saattaa hyvinkin muuttaa strategiaansa ensi kaudeksi ja ajattaa kolmannessa autossaan vain yhtä vakituista kuljettajaa.
Tallipäällikkö Cyril Abiteboul on arvioissaan vielä varovainen sen suhteen, mitä ensi kaudella tapahtuu.
– Meidän täytyy ensin tehdä reilu arvio siitä, mitä olemme tehneet tällä kaudella. Vielä ei ole kuitenkaan sen aika, Abiteboul sanoi Rallit.fille.
– Me olemme edelleen hyvin mukana mestaruustaistelussa, joka on todella tiukka, joten en halua puhua siitä vielä liikaa, Abiteboul jatkoi.
Mutta sekin on totta, etteivät Hyundain keikkakuljettajat ole onnistuneet parhaalla mahdollisella tavalla.
– Odotamme Danilta, Esapekalta ja Andreakselta, että he tekisivät enemmän, Abiteboul myönsi.
Lappia tallipomo ei lähde liikaa tylyttämään. Suomalaisella on ollut tällä kaudella myös epäonnea, eikä tallinkaan toiminta ole tukenut häntä parhaalla mahdollisella tavalla.
– Kenia ei ollut hänen vikansa. Hän pärjäsi Keniassa itse asiassa aika hyvin, mutta meillä oli taas luotettavuusongelmia, Abiteboul sanoi.
Abiteboul myönsi myös suoraan, että talli ei ole onnistunut Lapin ohjelman suunnittelussa tarpeeksi hyvin. Lappi ajoi Ruotsissa ja Keniassa, mutta palasi sitten ralliauton rattiin vasta kesällä. Ennen Latvian rallia Lappi ajoi yhden valmistavan kisan Liettuassa. Väliin jäi silti yksinkertaisesti aivan liian pitkä aika.
– Siihen tuli liian iso väli, ja olemme mielestäni hoitaneet tätä asiaa väärällä tavalla. Annoimme hänelle mahdollisuuden ajaa yhden rallin (Liettuassa), mutta se ei mielestäni ollut riittävästi. Tämän asian suhteen meidän on pakko mennä eteenpäin ja hallita asiaa paremmin tulevaisuudessa, Abiteboul painotti.
Lappi on tehnyt itsekin liikaa virheitä edellisen parin kauden aikana, mutta Abiteboulin mielestä suomalaisen suoritusta ei ole vielä aika arvioida lopullisesti.
– Latviassa hänellä oli vaikeaa ja Suomessa kamppailimme taas auton säätöjen kanssa. Joten on mielestäni vähän vaikeaa tehdä Esapekasta suoria johtopäätöksiä, paitsi sen suhteen, että tauko oli liian pitkä, Abiteboul linjasi.