Suninen on kuulunut Hyundain miehistöön vuoden 2021 loppupuolelta lähtien. Suomalainen on kilpaillut pääasiassa Hyundain Rally2-autolla WRC2-luokan puolella, mutta viime kaudella hän pääsi antamaan näyttöjä pääluokassa Hyundai i20 N Rally1 -autolla neljässä MM-rallissa.
Suninen kärkkyi tälle kaudelle Rally1-paikkaa Hyundain tehdastiimistä, mutta hän joutui tyytymään Rally2-pestiin. Sunisen kausi jäi vaisuksi Hyundain ratissa, sillä hän ei saavuttanut yhtäkään pistettä WRC2-luokassa. Tosiasia oli se, että Hyundain autossa ilmeni kauden aikana lukuisia teknisiä murheita eikä se ollut suorituskyvyltään kilpailijoidensa tasolla.
Suninen ei kilpaile enää tällä kaudella Hyundain ratissa. Ja nyt vaikuttaa siltä, että Suninen saattaa jättää Hyundain kokonaan taakseen. Suomalainen nimittäin testasi tällä viikolla Toyotan Rally2-autoa Ranskassa.
It was… Suninen behind the wheel today #WRC https://t.co/gJOhEkJnVF
— Planetemarcus (@planetemarcus) October 9, 2024
Sunisen testeistä julkaistuista kuvasta käy ilmi, että kyseessä on sama Toyota GR Yaris Rally2 -auto, jolla Sami Pajari ajoi nolla-autona Ranskan kansallisessa rallissa viime vuoden joulukuussa. Kyseessä on myös sama auto, jolla Pajari ajoi ensimmäiset testinsä.
Tänä vuonna Pajari on kilpaillut menestyksellä Printsport-tallin Toyotalla WRC2-luokassa, jonka mestaruuteen hänellä on yhä mahdollisuudet.
Mitä Sunisen Toyota-testi voisi oikein tarkoittaa? Loogisin johtopäätös on se, että Sunisen suunnitelmissa saattaa olla WRC2-luokassa kilpaileminen ensi kaudella Toyotan Rally2-autolla, jolla hänellä on huomattavasti paremmat mahdollisuudet menestykseen kuin Hyundailla. Hyundai on jo ilmoittanut, että se on lopettamassa Rally2-autonsa kehitystyön.
Mistä Suninen voisi saada itselleen Toyotan käyttöönsä? Tähänkin löytyy looginen vastaus: suomalaistiimi Printsportilta. Tällä hetkellä vaikuttaa vahvasti siltä, että Sami Pajari pääsee ajamaan ensi kaudella entistä enemmän Toyotan Rally1-autolla rallin MM-sarjan pääluokassa. Todennäköistä on, että Pajari ajaa myös kisoja Toyotan Rally2-autolla, mutta hänen rinnalleen voitaisiin ottaa Suninen jakamaan ajovastuuta.
Toyota tekee läheistä yhteistyötä Printsportin kanssa ja se haluaa, että sillä on MM-ralleissa kilpailukykyinen kuljettaja myös Rally2-auton puikoissa. Tähän kuvioon Suninen istuisi hyvin.
Myös Suniselle ratkaisu olisi varmasti toimiva. Hän pääsisi kunnon kilpuriin ja tekemään töitä suomalaistiimin kanssa. Testejäkin olisi todennäköisesti luvassa enemmän kuin viime vuosina Hyundailla.
Ja samalla Suninen saisi suoran linkin Toyotan WRC-talliin, joka Printsportin tavoin operoi Keski-Suomesta käsin.