Miltä rallin MM-sarja näyttää tulevaisuudessa? Legendaarinen kartturi kyseenalaisti Juha Kankkusen näkemyksen

Rallin MM-sarjan uudet säännöt astuvat voimaan vuonna 2027.
Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa valmistaudutaan parhaillaan uuteen aikakauteen. Sarjan säännöt menevät uusiksi vuonna 2027.

Uusia sääntöjä ei ole vielä lyöty lukkoon, mutta suuntalinjat tuntuvat olevan selkeät. Rally1-luokan autoja on keinolla tai toisella saatava edullisemmiksi ja tätä myöten toiveissa on, että yhä enemmän valmistajia tulisi sarjaan mukaan.

Kustannusten alentaminen lienee kaikkien yhteinen tavoite, mutta samalla on herännyt myös huolia. Jos Rally1-autot vastaavat jatkossa entistä enemmän Rally2-luokan autoja, missä se ero tehdään? Ovatko Rally1-autot enää tarpeeksi näyttäviä, jotta sivullisellekin katsojalle tulisi selväksi, että nyt ajetaan todella ykkösluokan menopeleillä?

Carlos Sainzin entinen kartanlukija Luis Moya kokee, että huoli on turha. Ainakin osittain.

– Kun ajoin Carlos Sainzin kanssa Toyota Celicalla, saavuimme Ruotsin ralliin ja siellä saattoi olla joku, jolla oli samanlainen auto. Meillä oli tehdastalli, joka oli aina hieman parempi, hän huomautti revistascratchin haastattelussa.

– Nyt WRC:ssä on kaksi ja puoli merkkiä, kun taas WRC2-luokassa on viisi merkkiä ja 40 autoa. Vaikka tuotantoautoihin lisättäisiin vähän enemmän turboja tai hevosvoimia, tehdastallin auto tulee aina olemaan vähän nopeampi ja paremmin kehitetty, Moya linjasi.

Nykyiset Rally1-luokan autot ovat yksinkertaisesti liian kalliita. Korkea hinta ei varsinaisesti houkuta valmistajia lähtemään mukaan sarjaan. Vaikka Rally2-autolla ajavat kuljettajat pystyisivätkin haastamaan jatkossa paremmin pääluokan kuljettajia, ei se vielä automaattisesti takaa paikkaa auringossa. Lahjakkuus ratkaisee. Edelleen.

– Nykyiset Rally1-autot maksavat miljoona euroa, Rally2-autot noin 300 000 euroa. Jos kustannuksia saadaan alas, on paljon todennäköisempää, että Rally2-kuljettajat voivat haastaa tehdastallit, Moya sanoi.

– Jos kuljettaja haluaa erottua, hänen pitää kilpailla parhaita vastaan. Totta kai se vaatii enemmän budjettia, mutta jos tekee yhden tai kaksi hyvää kilpailua, joku saattaa ottaa yhteyttä. Jos sen sijaan ajaa kansallista sarjaa Rally2-autolla, on vaikeampaa päästä WRC:hen, Moya pohti.

Rallin MM-sarja on viime vuosina kärsinyt selvästä lamasta. Kun sarjassa on vain kaksi täysiveristä tehdastiimiä, on selvää, että sarja kärsii.

– On selvää, että jotain pitää tehdä. Sarjaan tarvitaan lisää merkkejä, mutta mukaan lähteminen maksaa liikaa. Se on täysin ymmärrettävää – ajattelisin itse samoin. Ratkaisu pitää löytää, Moya myönsi.

Moni ralliautoilun ystävä haikailee vielä tänäkin päivänä ”ralliautoilun kultaisten aikojen perään” eli 1980- ja 1990-luvuille. Moyan mielestä tämä on turhaa. Ainakin osittain.

– Autojen täytyy olla halvempia. Asiakkailla pitäisi olla mahdollisuus kilpailla kuten ennen, hän sanoi.

– Ei nyt kuitenkaan, kuten B-ryhmäläisten aikana, mutta Juha Kankkunen sanoo aina, että parhaat vuodet olivat 1990-luvulla. Oliko silloin parempaa vai huonompaa? Sanon aina, että ne olivat vain erilaisia aikoja. Nyt meillä on matkapuhelimet ja internet, kaikki tapahtuu nopeammin. On selvää, että rallille pitää löytää ratkaisu – viime vuosina sellaista ei ole löydetty, Moya pamautti suoraan.

Lue myös nämä