Miksi Toyota on ollut niin ylivoimainen Jyväskylässä? Hyundai-tähdiltä ja Jari-Matti Latvalalta tyhjentävät vastaukset

Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan rallitalli on dominoinut Suomen MM-rallia tultuaan takaisin sarjaan vuonna 2017. Sen jälkeen Jyväskylässä on nähty vain Toyota-kuskeja korkeimmalla korokkeella.

Sen sijaan MM-sarjan toinen puhdasverinen tehdastiimi Hyundai on ollut joka kerta suurissa vaikeuksissa Keski-Suomen sorateillä. Toyotalla kaksi kertaa ”Jyskälän” voittoa juhlinut, Hyundaille viime kaudeksi siirtynyt Ott Tänak avasi, mistä tämä johtuu.

– Tiet ovat täällä ainutlaatuisia. Koko ajan on ylä- ja alamäkiä sekä pieniä nyppyjä ja ylityksiä, ei vain isoja hyppyreitä. Haastavinta on, että Jyväskylän seudulla on pienempiä, teräviä nyppyjä, jotka ”keventävät” autoa, Tänak selvittää.

– Meillä on vahva moottori, mutta ei ole niin yksinkertaista saada autoa pysymään tiessä kiinni.

Hyundai voitti Tänakin toimesta viime vuonna Viron nopean sorarallin sekä helmikuun Rovaniemen MM-rallin. Vaikka molemmat kisat ovat erittäin nopeita, ei niitä voi virolaiskuskin mukaan verrata Jyväskylän ympäristön tiestöön.

Lue myös: Legendaarinen ”Jyskälä” tekee vihdoin paluun – tämä kaikki sinun pitää tietää Suomen MM-rallista

– Jyväskylä ei ole mitenkään samanlainen verrattuna Viroon tai Arctic-ralliin. Rovaniemellä tie oli tasaista, eikä siellä ollut kuin muutamia hyppyjä. Samoin on Virossa, jossa on vain muutama iso hyppyri. Jyväskylä on siinä mielessä ainutlaatuinen.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala avasi tekniseltä puolelta isoimpia eroja kahden mahtitallin kaluston välillä.

– Ensimmäisinä vuosina se johtui minun mielestäni aerodynamiikasta. Hyundai oli aika maltillinen aerodynamiikan kanssa, kun tultiin MM-sarjaan nykyautoilla vuonna 2017. He olivat vähän vaikeuksissa nopeissa ralleissa ja varsinkin Jyväskylässä. Sen jälkeen he ovat korjanneet sitä ja muuttaneet. Siipeä ja aeroa on tullut enemmän ja he ovat kilpailukykyisempiä, Latvala selittää.

– Toinen asia on ollut jousituksessa, sillä heidän autonsa on aina ollut aika korkea. Sitten kun mennään Suomen tyyppisille nopeille teille, pitäisi auton olla aika matala, koska niin saa pitoa. Jos auto on kauhean korkea, joutuu sitä jäykistämään vakaajilla ja pitoa häviää.

Vaikka Hyundain tiimi on paiskonut rajusti töitä löytääkseen lisää kyytiä nopeisiin ralleihin, olivat sekä Tänak että Thierry Neuville epäileväisiä, riittääkö vauhti vieläkään vastaamaan Toyota-kuskeille.

-Tiimi on tehnyt kovasti töitä, jotta vauhti olisi parempi tällaisilla teillä. Toyotat ovat suosikkeja täällä. Toivottavasti pystymme hankaloittamaan mahdollisimman paljon heidän elämäänsä, jotta tästä ei tulisi liian helppoa heille. Se ei ole kuitenkaan helppo tehtävä, Tänak summasi.

– Tiedostamme, että kun tie on tosi nopeaa ja pakkaantunut, emme saa rengasta puremaan tiehen tarpeeksi hyvin. Silloin meiltä puuttuu vauhtia. Voi olla, että Suomen ralli on jälleen hankala meille. Taistelua tämä on ollut joka vuosi. Toyotalle tämä on taas kotikisa ja he voivat olla täällä parempia kuin missään muussa rallissa, Neuville säesti.

Katso alapuolelta, mitä Suomen MM-rallissa on luvassa. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,388662″ ap mute]

Lue myös nämä