Mikko Heikkilän tähtäimessä kauden kolmas palkintosija MM-sarjassa – ”Olisi tyhmää tähdätä vähempään”

Mikko Heikkilä
Mikko Heikkilä. Kuva: Hannu Rainamo / Hannuphoto
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Mikko Heikkilä on tulevana viikonloppuna mukana uransa kolmannessa rallin MM-sarjan osakilpailussa, kun perinteikäs Suomen MM-ralli käynnistyy Jyväskylässä.

– Hyvillä mielin lähdetään ja mielestäni olemme valmistautuneet hyvin. Ollaan ajettu testiä tätä varten ja edellisestä viikonlopusta on vauhti vielä päällä, rallin SM-sarjassa hopealle ajanut Heikkilä kertoo viitaten viime viikonlopun Kokkolan SM-ralliin.

Helmikuussa ajetussa Rovaniemen MM-rallissa sekä Viron kisassa heinäkuussa WRC3-luokan kolmanneksi sijoittunut Heikkilä hakee Jyväskylästä kauden kolmatta podium-sijoitusta. Tuoreen SM1-luokan hopeamitalistin tavoitteena on myös nostaa omaa vauhtia.

– Tuloksellisesti tavoitteena on podium-sijoitus. Kahdesti ollaan siinä jo onnistuttu ja olisi tyhmää tähdätä vähempään. Vauhdillisesti ei kuitenkaan olla oltu edellisissä kilpailuissa aivan terävimmässä kärjessä, ja nyt tavoitteena on myös kaventaa tätä eroa ja nostaa omaa vauhtia. Ehjä ja virheetön ralli, joka päättyy podiumille on lähtökohtana hyvä.

Jyväskylän MM-ralli ajetaan tänä vuonna tavallista myöhempään perinteisemmän elokuun sijasta. Tämä tarkoittaa alhaisempia lämpötiloja sekä lyhyempää päivänvaloa. Heikkilälle hämärässä ajettavat erikoiskokeet sopivat hyvin.

– Kokkolassa ajettiin kolme pätkää säkkipimeässä eikä se tuottanut meille minkäänlaisia ongelmia. Toisaalta pimeys on jopa kiva elementti, ja meillä on autossa hyvät lisävalot. Onhan pimeässä ajaminen aina erilaista kuin päivällä, mutta hyvillä valoilla ei näkyvyys eteen ole paljoa huonompi kuin päivänvalossa.

Heikkilä on testannut kuluneen kuukauden aikana Skoda Fabia Rally2 Evoaan Jyväskylää varten. Suurempi lähtönumero vaikuttaa hieman auton säätöihin, mutta peruskonsepti auton suhteen pysyy samana.

– Liki täysin samoilla säädöillä mennään kuin Kokkolassa. Toiseen kertaan ajettavilla erikoiskokeilla tiet voivat olla aika uraisia, ja sitä varten ollaan mietitty muutoksia autoon, mutta ensimmäisen ajokerran säädöt ovat käytännössä samat.

Katso alapuolelta, mitä Suomen MM-rallissa on luvassa.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,388662″ ap mute]

Lue myös nämä