Kuten oli odotettua, uutta Skodaa ohjastanut Andreas Mikkelsen myös ajoi kilpailun ykköseksi. Hyundailla kisannut ruotsalainen Tom Kristensson tarjosi kuitenkin kunnon haasteen. Eroa jäi Mikkelsenin eduksi 21,6 sekuntia.
Mikkelsen ajoi sorakisassa kuusi pohja-aikaa ja Kristensson kolme. Päätöspätkällä kolmossijalta keskeyttänyt Anders Gröndal onnistui ajamaan yhdet pohjat. Gröndal oli juuttunut pätkällä kiinni, eikä päässyt jatkamaan.
Lopulta kolmossijan nappasi kisasta isäntämaan Matthias Kahle, sillä myös tshekkikuski Filip Mares keskeytti päätöserikoiskokeella. Kahlella eroa kärkeen kertyi kuitenkin liki kolme minuuttia.

Mikkelsen oli vielä muutama viikko sitten erittäin lähellä paluuta Hyundain rallitiimiin ja Rally1-auton rattiin. Tuoreet käänteet ja Esapekka Lapin todennäköinen sopimus korealaisvalmistajan kanssa ovat jättämättä Mikkelseniä kuitenkin jälleen ilman paikkaa ykkösluokassa.
Mahdollista toki on, että Mikkelsen voisi jakaa Hyundain kolmatta tehdastallin autoa yhdessä Dani Sordon kanssa, mutta myös M-Sport Fordilla tällä kaudella ajaneen Craig Breenin on kerrottu olevan kiinni Hyundai-kontrahdissa.
– Tarttuisin kyllä mahdollisuuteen kaksin käsin. Olen mielestäni todistanut kykyni WRC2-luokassa. Olen joutunut viimeisten vuosien aikana taistelemaan tässä luokassa viimeisistä kymmenyksistä ja se on tehnyt minusta entistä paremman kuskin, Mikkelsen kertoi aiemmin tällä viikolla Dirtfishin sivuilla.
– Olen erittäin valmis palaamaan ykköstasolle. Viime kerralla (Hyundailla) olin ongelmissa, mutta se on aina kerta urallani. Sitä ennen Volkswagenilla, Skodalla ja Citroenilla olin aina tosi nopea. Toivottavasti saan vielä mahdollisuuden.
Lausitz-rallin lopputulokset:
1. Andreas Mikkelsen Skoda 1.04.50,8 2. Tom Kristensson Hyundai +21,6 3. Matthias Kahle Skoda +2.44,9 4. Adam Brezik Skoda +3.45,2 5. Raul Jeets Skoda +4.13,3 6. Erik Cais Ford +4.23,1