Hyundai ilmoitti elokuussa Suomen MM-rallin yhteydessä, että se jatkaa rallin MM-sarjassa myös ensi kaudella, mutta vuoden 2027 osalta tallin tulevaisuus on vielä hämärän peitossa.
Rallin MM-sarjan tekniset säädöt uudistuvat isosti kaudeksi 2027. WRC27-nimeä ainakin toistaiseksi totteleva auto tulee vastaamaan teknisiltä ominaisuuksiltaan nykyisiä Rally2-autoja ja tällä tavoin kustannuksia on saatu hilattua alaspäin.
Siinä missä Toyota on jo ilmoittanut kehittävänsä parhaillaan kokonaan uutta autoa kaudeksi 2027, ei Hyundai ole seuraamassa sen esimerkkiä.
Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul paljasti jo aiemmin Dirtfishin haastattelussa, että ”juna on lähtenyt jo asemalta” kauden 2027 auton kehittämisen suhteen. Yhtenä vaihtoehtona Abiteboul väläytteli sitä, että talli ajaisi kaudella 2027 nykyisellä Rally2-autollaan ja käyttäisi sitä pääluokassa.
Keski-Euroopan MM-rallin yhteydessä Abiteboul ei kuitenkaan voinut varsinaisesti vahvistaa mitään.
– Tiedän, että teknisiin määräyksiin on tulossa muutoksia, mutta minulle urheilu on paljon enemmän kuin pelkät tekniset säännöt. Tekniset säännöt ovat melkein toissijaisia urheiluun nähden. Haluaisimme ymmärtää kokonaiskuvan paremmin, sillä siihen liittyy vielä paljon epäselvyyksiä, Abiteboul sanoi Rallit.fille.
– Olemme olleet rallissa mukana 12 vuotta, ensi vuonna 13. Markkinoinnin ja strategian näkökulmasta olisi järkevää jatkaa, jotta voimme vahvistaa tietoisuutta ohjelmastamme ja osallistumisestamme. Tietenkään sitä ei voi tehdä millä tahansa hinnalla tai millaisissa tahansa olosuhteissa – ja juuri ne olosuhteet haluamme ymmärtää paremmin, jotta voimme rakentaa tulevaisuutta sen varaan. Mutta jälleen kerran, se on osa Andrew’n (Wheatley) tehtävää, Abiteboul jatkoi.
Sitäkään ei ole vielä vahvistettu, että Hyundai ylipäätään jatkaisi rallin MM-sarjassa myös kaudesta 2027 eteenpäin. Mutta mitä se vaatisi, että korealaistiimi olisi vielä silloinkin mukana?
– Tarvitsemme jotakin, mikä olisi taloudellisesti kestävämpää – se tarkoittaa sekä kustannusten hallintaa että sarjan arvon kasvattamista. Molempiin on panostettava. Urheilun pitäisi olla kustannuksiltaan kohtuullisempaa; se on nyt liian kallista kenelle tahansa. Mutta samalla myös sarjan arvoa pitäisi nostaa, Abiteboul sanoi.
– Uskomme myös, että rallin ja tieliikenteen autojen välillä pitäisi olla enemmän yhteyttä. Nyt teknologia, jota voimme rallissa tuoda esiin, on erkaantunut yhä kauemmas sarjatuotannosta. En tarkoita, että kaiken pitäisi olla sähköistä, mutta tarvitaan silta, joka yhdistää nämä kaksi maailmaa ja oikeuttaa valmistajien jatkuvan osallistumisen. Tämä silta on mielestäni rakennettava, hän jatkoi.
Abiteboul näkee uhkakuvia myös uusissa teknisissä säännöissä, vaikka ne vastaavatkin siihen suureen tarpeeseen kustannusten pienentämisestä.
– Lisäksi meidän täytyy olla pragmaattisempia urheilullisten sääntöjen suhteen. On tulossa uudet WRC-autot ja Rally2-luokka, mutta miten ne elävät rinnakkain? Onko ralli asiakasurheilua vai yhä valmistajavetoinen sarja? Tällaiset kysymykset ovat yhä auki ja ne on ratkaistava, Abiteboul paalutti.
















