”Menetetty lupaus” pyrkii takaisin huipulle rallin MM-sarjassa – ”Täällä minä vielä olen!”

Eric Camilli
Eric Camilli voitti WRC2-luokan Kataloniassa lokakuussa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ranskalainen Eric Camilli kolkutteli muutama vuosi sitten rallin kirkkainta huippua, mutta ura WRC-auton ratissa jäi vain yhden kauden mittaiseksi.

Vuonna 2016 Camilli pääsi ajamaan Fordin kalustolla MM-sarjassa, mutta tulokset jäivät vaisuiksi. Vain Portugalin MM-rallissa Camilli ylsi viidenneksi, kun muissa osakilpailussa mies kolkutteli sijoja ynnä muut.

Vielä seuraavana vuonna 2017 Camilli ylsi WRC2-luokassa hopealle, mutta sen jälkeen ura on junnannut paikoillaan. Tällä kaudella Camilli ajoi pääosin Ranskan asvalttisarjaa, mutta osallistui myös kolmeen MM-ralliin Citroenin Rally2-autolla. Monte Carlossa Camilli oli luokkansa kolmas ja Portugalissa kahdeksas. Lokakuun Katalonian MM-rallista irtosi kuitenkin pitkästä aikaa luokkavoitto.

– Espanja osoitti, että minulla on yhä vauhtia. Sain paljon aikaa autossa Ranskan sarjassa tällä kaudella, joka auttoi minua tulemaan vahvana takaisin MM-sarjaan. Muutamat viime kaudet ovat olleet aika raskaita, Camilli sanoo MM-sarjan verkkosivuilla.

– Viime vuosi alkoi Monte Carlosta, mutta sitten pandemia sotki kaiken ja pääsin ajamaan vain yhden rallin. Espanjassa osoitin ihmisille, että täällä minä vielä olen. Nyt haluankin edetä urallani eteenpäin.

Camilli on jo neuvotellut Citroenin kanssa täydestä kaudesta ensi vuonna WRC2-luokassa. Ranskalaiskuski uskoo, että kun pääluokassa siirrytään uusiin hybridiautoihin, on myös alemman kategorian luokassa jälleen piinkova taso tämän vuoden tavoin.

– Olen mielestäni valmis kisaamaan WRC2-luokassa ensi kaudella. Katsokaapa nimiä, joita siellä on tänä vuonna ajanut. Siellä on ollut Andreasta (Mikkelsen) ja Madsia (Östberg). Jos saisin vaikkapa viisi rallia ensi vuodeksi, olisi siinä jo hyvä pohja kaudelle, Camilli summaa.

– Ne rallit on oltava paikoissa, joissa olen kilpailukykyinen, kuten Portugalissa ja Sardiniassa. Noissa ralleissa on myös aina paljon kuskeja viivalla, joten voitto merkitsee paljon. Olen tietenkin keskustellut Citroenin kanssa, mutta budjettia ei vielä ole, joten pitää jatkaa töitä.

Camillin vahvuus on myös kokemus monesta eri tiimistä. Ranskalainen oli kehittämässä Toyotan WRC-Yarista aikoinaan sekä on työskennellyt myös M-Sport Fordin, Volkswagenin ja Citroenin kanssa.

– Olen tehnyt paljon töitä monen eri tallin kanssa. Tiedän myös sen, että minulla on vieläkin enemmän annettavaa. Tavoitteeni on nousta takaisin MM-sarjan ykkösluokkaan. Tiedän, että se on vaikeaa, koska moni kuski haluaa samaa. Olen kuitenkin varma, että pystyn siihen hyvällä kokemuksellani.

Katso alapuolelta WRC2-luokan parhaat palat Katalonian MM-rallista.

Lue myös nämä

  • Uusimmat