Meksikon MM-rallissa yhdeksän pätkän päivä – uudesta hypystä luvassa hurjia ilmalentoja

Thierry Neuville
Thierry Neuville El Brincon "vanhassa" hypyssä. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Meksikon MM-rallissa ajetaan kilpailun pisin ja haastavin päivä lauantaina, jolloin ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi lauantain reitin.

Lauantai 9.3.
Lauantain aikataulu Suomen aikaa
16.23 EK10   Guanajuatito 1      25,90 km
18.11 EK11   Otates 1            32,27 km
19.08 EK12   El Brinco 1          8,13 km
20.53 HUOLTO Leon
22.31 EK13   Guanajuatito 2      25,90 km
00.29 EK14   Otates 2            32,27 km
01.38 EK15   El Brinco 2          8,13 km
03.03 EK16   Autodromo de Leon 3  2,33 km
03.08 EK17   Autodromo de Leon 4  2,33 km
03.51 EK18   Street Stage Leon 2  1,11 km
YHTEENSÄ                        138,37 km

Lauantain pätkät ajetaan hyvin lähellä Leonia, koillispuolen vuoristoissa.

Päivän ensimmäinen pätkä on Guanajuatito, jota on lyhennetty viitisen kilometriä lopusta. Se on tyypillinen Meksikon rallin erikoiskoe, jossa tien leveys, kunto ja nopeus vaihtelevat jatkuvasti, ja tämän vuoksi luonnehdinta on vaikeaa. Pätkällä on monta pitkää suoraa. 12 kilometrin kohdalla oleva suora on jopa niin pitkä, että se on katkaistu raviratavierailulla ja shikaanikoukkauksella bussipysäkin kautta. Risteyskäännöksiä on myös lukuisia, mutta tiet ovat samankaltaisia keskenään, eikä rytmi vaihdu risteyksissä.

Meksikon rallissa on monesta rallista tuttuja joenylityspaikkoja. Guanajuatiton alussa on yksi sellainen, jossa Thierry Neuvillen auto sammui viime vuonna.

 

Viime vuonna tällä pätkällä nähtiin myös itse Maestron nousu ja tuho, kun Sebastien Loeb kirjautti ensimmäisellä ajokerralla paluunsa ensimmäiset pohjat. Toisella ajokerralla hän tosin menetti rallin johdon rengasrikkoon.

Rallin pisin erikoiskoe, 32-kilometrinen Otates alkaa näyttävällä teknisellä osuudella ja jatkuu jouheana, kunnes neulansilmäristeys 4,5 kilometrin kohdalla vie reitin koko rallin pienimmälle tielle. Tämä kapea ja röykkyinen syherö jatkuu kymmenisen kilometriä, kunnes pätkästä tulee yhtäkkiä taas todella nopea rytmiä rikkovilla neulansilmillä. Rytmi vaihtuu lopulta taas teknisemmäksi 19 kilometrin kohdilla.

Otates2019
Otates 2019 (punainen) ja Duarte-Derramadero 2018 (vihreä). Kuva: rally-maps.com

26,2 kilometrin kohdalla olevassa risteyksessä tullaan viime vuoden maalilipulle, mutta nyt pätkä jatkuu vielä kuusi kilometriä pidemmälle tiellä, jota ajettiin viime vuonna Duarte-Derramaderon erikoiskokeella. Toisaalta aiemmin sama reitti on kuulunut esimerkiksi vuoden 2017 Lajas de Oro -pätkälle, jonka maaliviivaa nytkin käytetään. Tällä tieosuudella Thierry Neuville ajoi ulos vuonna 2016.

 

Viime vuonna Otates oli rallin hitain ei-mikkihiiripätkä. Se kertoo myös jotain teknisten osuuksien haastavuudesta ja määrästä.

Yksi Meksikon klassikoista, El Brinco, on kokenut olennaisen muutoksen tälle vuodelle. Pätkälle nimensä antanut hyppy on korvattu uudella, Ruuhimäen uudesta loppuhypystä inspiraationsa saaneella keinotekoisella hyppyrillä. Järjestäjien mukaan autot saattavat lentää uudesta hyppyristä jopa 50 metriä.

Aiempina vuosina El Brinco on ollut rallin nopein pätkä, jolla ei ole ollut yhtään risteystä tai edes tiukkaa mutkaa, mutta uusi hyppyri vie pätkän nyt myös uudelle tieosuudelle, joka tuo tullessaan ainakin yhden risteyskäännöksen, ja mahdollisesti hieman pienempää tietä. Uutta hyppyä kuitenkin edeltää 200 metrin kiihdytys.

Edellä mainittu vajaa kahden kilometrin tieosuus El Brincon lopussa onkin ainoa kokonaan ennen ajamaton tieosuus tämän vuoden Meksikon MM-rallissa. Tosin tämä tarkoittaa, että El Brincon vanhaa loppua ei nyt ajeta, joten vanhaa hyppyä seurannut ”Meeken paikka” jää vain muisteltavaksi.

 

Päivän päätteeksi illan hämyssä ajetaan vielä kolmas ja neljäs kerta Autodromo de Leonia ja toinen kerta Leon Street Stagea. Täten rallissa on kokonaisuudessaan seitsemän yleisöerikoiskoetta, eli kolmannes pätkien lukumäärästä.

Autodromo de Leonin moottoriratapätkä eroaa muista kahden auton erikoiskokeista siten, että se ajetaan suurilta osin asvaltilla, vain käväisten soralla välissä. Tälle vuodelle paria mutkaa on tiukennettu aiemmasta. Vuonna 2014 Robert Kubica muistutti, että näillä pätkillä ei voi voittaa mitään, mutta hävitä kaiken.

 

Illan lopuksi ajetaan yksi koko kauden turhimmista mikkihiiripätkistä, Street Stage Leon, josta suurin osa on keinotekoista esteenkiertoa ja hyppelyä katetulla parkkialueella. Lopuksi sentään kurvaillaan pari näyttävää mutkaa ja risteystä kaduilla. Viime vuonna Thierry Neuville kärsi tällä pätkällä teknisiä ongelmia, kun taas Kris Meeke ajoi kukkaruukun päältä ja melkein kaatoi autonsa.

 

Tänä vuonna Ralli2-säännöllä jatkavat autokunnat starttaavat ensimmäisenä siinä järjestyksessä kuin ne tielle jäivät. Teemu Sunisen autoa ei saatu enää kuntoon ulosajon jäljiltä, joten lauantaina tietä auraa Andreas Mikkelsen, ja hänen perässään tulee Dani Sordo. Jari-Matti Latvalan keskeytys tosin tapahtui vasta ennen päivän päättäneitä yleisöerikoiskokeita, joten se ei vaikuta lähtöjärjestykseen, joka lyötiin lukkoon EK7:n jälkeen. Täten kolme ensimmäistä autoa tiellä ovat Hyundain tallista, sillä Thierry Neuville oli hitain keskeyttämätön WRC-auto perjantain päätteeksi. Rallia johtava Sebastien Ogier puolestaan saa ajaa kahdeksan auton puhdistamalla uralla.

Lauantain lähtöjärjestys:

1. Andreas Mikkelsen
2. Dani Sordo
3. Thierry Neuville
4. Ott Tänak
5. Esapekka Lappi
6. Jari-Matti Latvala
7. Kris Meeke
8. Elfyn Evans
9. Sebastien Ogier
Sääennuste lauantain pätkille sekä sunnuntain EK19:lle.

Lue myös nämä

  • Uusimmat