Meksikon MM-rallin päätöspäivän reitti analyysissä – tuttujen osuuksien seassa hieman uutta

Sebastien Ogier starttaa johtoasemassa sunnuntain erikoiskokeille. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Meksikon MM-ralli huipentuu sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on kolme erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi sunnuntain reitin.

Sunnuntai 10.3.
Sunnuntain aikataulu Suomen aikaa
17.03 EK19 Alfaro                    24,38 km
18.11 EK20 Mesa Cuata                25,07 km
20.18 EK21 Las Minas 2 (Power Stage) 10,72 km
YHTEENSÄ                             60,17 km

Sunnuntaina ajetaan suurimmaksi osaksi toistoja aiemmilta päiviltä, mutta 60 erikoiskoekilometriä takaa kunnon rallipäivän. Lisäksi on mainitsemisen arvoista, että päivän aikana ei toisteta yhtäkään pätkäkilometriä.

Jo toista vuotta putkeen sunnuntain avaa Alfaron erikoiskoe, joka sisältää kaksi osuutta lauantaina kahteen kertaan ajetusta Otatesista. Vaikka pätkä ja joitain sen osia ajetaankin vain kertaalleen, kurvaillaan osa teistä kolmeen kertaan rallin aikana. Rytmin vaihtelevuutta lisää siis irtosoran määrän vaihtelu osuudelta toiselle.

Alfaro2019
Alfaro (punainen) ja Otates (turkoosi). Kuva: rally-maps.com

Pätkän alkupuolella, missä Otatesin reitti kääntyi pienelle tielle, jatkuu Alfaro nopean jouheana pidempään, kunnes noin seitsemän kilometrin paikkeilla alkaa vastaan tulla tiukempiakin mutkia.

15 kilometrin kohdalla pätkä liittyy taas Otatesin reitille nopealle osuudelle kolmen kilometrin ajaksi, kunnes risteys pienelle tielle erottaa pätkän taas omalle reitilleen. Seuraava risteyskäännös on leveälle tielle, joka laskettelee vuorelta alas. Yksi mukulakivillä päällystetty mutka tällä tiellä koitui viime vuonna Kris Meeken kohtaloksi ja auto putosi ojaan kyljelleen.

 

Järjestäjät ovat poistaneet viime hetkellä turvallisuussyihin vedoten kolmen kilometrin osuuden pätkän lopusta. Ainakin yksi nopea osuus hyppyineen jää pois, mutta silti Alfaro on huomattavasti vauhdikkaampi kuin tekninen Otates.

Tälle vuodelle ohjelmaan on otettu nimellisesti uusi pätkä Mesa Cuata, mutta oikeastaan kyseessä on El Chocolaten variaatio. Ensimmäiset 18 kilometriä ajetaankin täysin samaa reittiä kuin jo perjantaina kahteen kertaan, ja sitten käännytään tielle, jolla El Chocolate alkoi vuosina 2013-2015, tosin eri suuntaan ajettuna. Tämä tie on suurilta osin leveää ja hyväpintaista, mutta melko teknistä, ja seassa on myös röykkyisempiä kohtia. Lisäksi tälläkin loppuosalla irtosoran määrä tulee olemaan merkittävästi suurempi.

Mesa Cuata
Mesa Cuata 2019 (punainen), El Chocolate 2019 (turkoosi) and El Chocolate 2014 (vihreä). Mesa Cuatan reitti kulkee El Chocolaten 2019-version lähdöstä 2014-version lähtöön. Kuva: rally-maps.com

Mesa Cuatan loppu on rallin pisin viime vuonna ajamaton osuus. Oikeastaan se on ainoa sellainen, jos ei lasketa mukaan El Brincon uutta loppua ja paria pienempää muutosta siellä täällä.

Ralli loppuu perjantaina ajetun Las Minasin toiseen ajokertaan, jolta myönnetään Power Stage -lisäpisteet. Nuotit on saatu korjattua perjantaina, mutta pätkä ei ole lähimuistissa, kuten se voisi olla, jos pätkä olisi ajettu ensimmäisen kerran samana päivänä.

Las Minasilla on kolme rytminvaihdosta nopean jouheasta tekniseen ja takaisin, mutta suurin osa teistä on kuitenkin leveää ja hyväpintaista. Välissä on toki vähän kapeampaa polkua, kun taas loppu kolistellaan ensin mukulakivillä ja sitten asvaltilla. Viime vuonna Sebastien Ogier osui asvalttiosuudella shikaaniin ja sai aikasakon, jota käsiteltiin vielä kuukausien päästä oikeudessa. Tänä vuonna shikaani onkin kaikeksi onneksi päätetty jättää pois.

Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija