Maailmanmestari Jonne Halttunen teki merkittävän havainnon ralliauton ratin takana – ”Olen ihmetellyt, että miten sä et kuule”

Jonne Halttunen selvitti kiitettävästi nolla-autotehtävänsä viikonloppuna ajetussa Jyväskylän SM-rallissa.
Jonne Halttunen
Jonne Halttunen. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kalle Rovanperän kartanlukijana paremmin tunnettu Halttunen ajoi Jyväskylän Talvirallin erikoiskokeet Toyota Corolla GT -kilpurilla. Pääasia oli se, että hankivisiitit jäivät väliin, ja kilpuri saatiin tuotua maaliin.

– Oli ihan törkeän hauskaa. Päivä oli eri tavalla kiva kuin silloin, kun teemme tätä työksemme. Täällä ei ollut mitään väliä, sillä tämä oli harrastamista omilla ehdoilla. Ei tarvitse puristaa hammasta, Halttunen niputti Rallit.fille.

Myös Rovanperä starttasi Keski-Suomen ralliteille etuautotehtäviin, mutta mestarikuljettaja joutui jättämään kisan kesken heti alussa tukivarren hajottua.

Halttunen on kiertänyt viime vuodet maailmalla erikoiskokeita kartanlukijan paikalla, mutta kuskihommat eivät olleet hänelle täysin uusi kokemus. Kyseessä oli hänelle kuitenkin ensimmäinen SM-ralli, ensimmäinen nolla-autokeikka ja ensimmäinen nuottikilpailu, vaikkei hänelle virallista aikaa kisassa otettukaan.

Jonne Halttunen
Jonne Halttunen vauhdissa Killerin yleisöerikoiskokeella. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK

Kisaviikonlopusta jäi maailmanmestarille sen verran hyvä fiilis, että Halttunen nähtäneen tulevaisuudessakin ratin takana.

– Työkalenteri on tiukka, mutta tällainen nolla-autokeikka toimisi hyvin. Mutta jos jatkossa menen johonkin ajamaan, pitää opetella enemmän. Oli se kiva oppia näinkin, mutta monta pientä hölmöä juttua jäisi pois, jos vähän treenaisi, Halttunen sanoi.

Halttunen teki merkittävän huomion kilpailun aikana, kun hän oli vaihteeksi nuotteja vastaanottava osapuoli. Halttusen kartanlukijana toimi kokenut Tapio Suominen.

– Aika monta kertaa tuli kysyttyä, että mikä nuotti tämä oli. Olen välillä kartanlukijana ihmetellyt, että ”miten sä et kuule, mitä sulle sanotaan”. Mutta nyt oikeastaan tajuan, että ei sitä aina tajua ja minkä takia pitää olla tosi maltillinen nuotinluvussa, Halttunen kertoi.

– Sanoisin, että tämä auttoi aika paljon myös oikeaan työhöni. Nyt ymmärtää enemmän kuljettajia ja siksi haluan vielä ajaa itse enemmän. Se tuo kartanlukijan hommaan myös perspektiiviä ja ymmärrystä, miksi jokin asia pitää olla tietyllä tavalla.

Jonne Halttunen ja Tapio Suominen
Jonne Halttunen ja Tapio Suominen. Kuva: Aki Hietavala

Jyväskylän Talviralli keräsi penkoille suuren määrän yleisöä. Halttusella oli pelkästään positiivista sanottavaa kilpailusta.

– MM-rallin pystyisi ajamaan ihan täysin tällaisilla järjestelyillä. Moni MM-ralli on huonommin järjestetty, Halttunen kehaisi.

Halttunen ja Rovanperä ovat seuraavan kerran tositoimissa ensi viikolla, kun rallin MM-sarjan pisteistä kilpaillaan Meksikossa.

Katso alta, mitä Meksikon MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä