Quantcast

M-Sportin uudella nelivetoautolla vahva debyyttikisa Suomessa – ”Tämä on kunnon ralliauto”

Ford Fiesta Rally3
Ken Torn ajoi Ford Fiesta Rally3:lla Kouvolassa lauantaina. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Brittiläisen M-Sportin uusi Ford Fiesta Rally3 -auto debytoi ensimmäistä kertaa kilpailussa viime lauantaina Kouvolan SM-rallissa. 

M-Sportin Puolan Krakovan tehtaalla rakennetun uuden nelivetoauton ensimmäinen kisa oli mallikas. Auton vauhtia haluttiin ennakolta verrata SM2-luokan kilpureihin (entinen N-ryhmä) ja tässä vertailussa Fiesta Rally3:n kyyti virolaisen Ken Tornin käsissä oli hyvällä tasolla.

Mitsubishi-kuskeista Tornin edelle loppuajoissa ylsi vain SM2-luokan voittaja Ville Hautamäki, joka jätti Tornin vajaan 20 sekunnin päähän.

– Olen todella onnellinen kisan antiin. Ei ole epäilystäkään, etteikö tämä olisi sellainen auto, jota olemme toivoneet. Me asetimme tavoitteen lyödä N-ryhmän autot ja vain yksi niistä voitti meidät. Se on pieni sääli, sillä olisimme halunneet lyödä kaikki. Ken teki kuitenkin hyvää työtä, M-Sportin Puolan yksikön nokkamies Maciej Woda kommentoi Dirtfishille.

– Pitää muistaa, että kysessä oli vasta ensimmäinen ralli tälle autolle. Teimme Kenille selväksi, että hänen ei pidä tehdä mitään tyhmää.

Wodan mukaan Fiesta Rally3:n vauhti oli erinomaista huomioiden, että Torn antoi kokemuksessa paljon tasoitusta SM-sarjan vakikuljettajille.

– Ken spinnasi kerran viidennellä pätkällä ja oli siitä erittäin turhautunut. Pitää kuitenkin muistaa, että muut kaverit ovat ajaneet samoilla pätkillä joka vuosi. Olen hyvin tyytyväinen rallin antiin. Sanoisin, että tehtävä suoritettu.

M-Sport sai kisan lisäksi lumelta paljon testidataa, sillä moni SM-sarjan kuski testasi autoa rallin jälkeen sunnuntaina.

– He ajoivat autoa ja ymmärsivät, mistä siinä on kyse. Tämä on kunnon ralliauto. Kun ryhdyimme rakentamaan tätä autoa, halusimme pienentää sitä kynnystä, mikä on Rally4:n (kaksivetoinen ralliauto) ja Rally2:n (aiemmalta nimeltään R5-luokituksen nelivetoauto) välillä. Siinä me olemme ehdottomasti onnistuneet, Woda kehuu.

Fiesta Rally3:n hintalappu huitelee 100 000 euron kieppeillä, mikä on selvästi vähemmän kuin Rally2-luokituksen auton hinta. Ensimmäinen Fiesta Rally3 toimitetaan asiakkaalle maaliskuun puolivälissä.

– Projektin alussa alkoi väittely, miten Rally3 pärjää N-ryhmän autoja vastaan. Mielestäni N-ryhmä on hieman kuollut luokka. Lauantain kisatulos ja hyvä palaute sunnuntain testeistä olivatkin siinä mielessä meille loistavia uutisia, Woda hehkuttaa.

Rally3-luokituksen autoilla ajetaan ensi kaudella rallin MM-sarjan WRC3-luokassa. Rally3-kilpureille on tulossa oma luokka myös rallin EM-sarjaan.

M-Sport on toistaiseksi ainoa tiimi, joka on kehittänyt Rally3-luokituksen auton. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala vihjaili alkuvuodesta, että Toyotallakin voisi olla tulevaisuudessa kiinnostusta rakentaa Rally3-auto asiakastiimien käyttöön.

Lue myös: Tallipomo Jari-Matti Latvalalta paljastus Toyotan suunnitelmista – ”Sitä asiaa tällä hetkellä puntaroidaan”

Katso alapuolelta kooste Rovaniemen MM-rallin tapahtumista. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat