Quantcast

”Minun on uhrattava tämä kausi” – M-Sportin iso pomo selvitti, miksi Esapekka Lappi ei saanut jatkaa

Malcolm Wilson
Malcolm Wilson. Kuva : @World
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sportin rallitiimin osalta viimeisen vuoden aikana lähes kaikki uutisointi on keskittynyt vain koronapandemian aiheuttamiin talousongelmiin. 

Lisää haasteita tuo voimaan astunut Britannian ero EU:sta. Uusi kausi käynnistyi Monte Carlossa viime viikolla M-Sportin osalta vaisusti. Teemu Suninen keskeytti jo avauspätkällä ja Gus Greensmith oli muuten vaan vaisussa vauhdissa. Jotkut asiantuntijat ovat epäilleet, että M-Sportin taru alkaa olemaan loppusuoralla.

– Eivätkö nämä ihmiset ymmärrä, että minuun sattuu tietää, mihin tämä tiimi ja auto voisivat pystyä. Se on hirveää, kun voittoja ei tule, vaikka resurssit siihen olisivat olemassa. Me nyt vaan olemme siinä asemassa tällä hetkellä, M-Sportin nokkamies Malcolm Wilson sanoo Dirtfishin sivuilla.

Vaikka yksityistallin suorituskykyä on epäilty, osoitti Sunisen lupaava alkuvauhti, että myös Fiesta WRC:llä tarvittaessa ehtii tehdastiimien kyytiin. Tällä hetkellä brittitallilta puuttuu ykköskategorian kuski. Suninen on tallin terävin syömähammas, mutta silti edelleen WRC-uransa alussa. Greensmithin vauhti löytyy pikemminkin paksusta lompakosta.

M-Sport on lomauttanut ison osa väestään pandemian aiheuttamien taloushaasteiden keskellä. Silti tavoite on edelleen palata huipulle. Kaudella 2017 tiimi voitti sekä kuljettajien että valmistajien mestaruuden. Seuraavankin vuonna tuli vielä kuskien MM-titteli.

– Toivottavasti ihmiset tajuavat, että totta kai haluaisin Sebastienin (Ogier), Ottin (Tänak) ja Elfynin (Evans) talliini ajamaan, kuten he tekivät vuonna 2017. Uskokaa minua, jos voisin, niin sen tekisin. Silloin tulokset olisivat samat kuin vuonna 2017. Me voittaisimme kaiken, Wilson uhoaa.

– Meillä on kuitenkin nyt eri prioriteetit. Kaikki mitä teen, on kohdistettu siihen, että yritys pysyy pystyssä. Haluamme vain selvitä tästä painajaismaisesta korona-ajasta ja Brexitistä sekä selvitä uudelle ajanjaksolle. Sillä tarkoitan vuoden 2022 autoa.

Wilsonilla on tiimissään myös ranskalainen Adrien Fourmaux, joka oli Monte Carlossa WRC2-luokassa toinen ja yleiskilpailussa yhdeksäs. Brittipomo korostaa, että tallissa on aina keskitytty nousevien kykyjen urien kehittämiseen.

– Meillä on pitkä historia hänen kanssaan. Siitä olen ylpeä, kuten ylipäätään tavastamme kehittää nuoria kuskeja. Muistakaa Markko (Märtin), Mikko Hirvonen ja Jari-Matti (Latvala) sekä kaikki muut. Adrien on seuraavana listalla. Hän ajoi Montessa fantastisesti WRC2-luokassa. Hänellä oli paineita tuoda auto maaliin, mutta siinä hän onnistui, Wilson toteaa.

M-Sportin ykkösmies ei uusinut Esapekka Lapin sopimusta täksi kaudeksi, koska pieksämäkeläinen olisi halunnut ajamisesta palkkaa. Ensi vuonna brittitiimissä kuskivalinnat voi jo ratkaista muutkin asiat kuin lompakon paksuus.

– Isossa kuvassa tavoitteena on olla vuonna 2022 samassa vireessä kuin vuonna 2017. Silloin meillä oli nopein auto ja parhaat kuskit. Se tarkoittaa kuitenkin sitä, että minun on uhrattava tämä kausi. Toki pitää muistaa, että meillä on yhä tulossa päivityksiä myös tämän vuoden autoon, kuten esimerkiksi uusi moottori.

M-Sportin iso pomo antaa Suniselle anteeksi Monte Carlon ulosajon.

– Olinko minä vihainen, kun näin Teemun ulosajon? Totta kai minä olin. Käytin kuitenkin sen jälkeen paljon aikaa onboardien katsomiseen ja huomasin, että ennen ulosajoa hänellä ei ollut yhtään tilannetta. Hän ajoi yhden linjan väärin ja maksoi siitä todella kovan hinnan, Wilson summaa.

– Ennen sitä hän ei ollut edes äärirajoilla. En välitä siitä, että hän ajoi ulos. Olen tyytyväinen, että hän osoitti automme vauhdin.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,364753″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat