Ford Fiesta Rally3 -kilpurilla ajetaan muun muassa rallin MM-sarjan JWRC-junioriluokassa sekä WRC3-luokassa. Tähän saakka M-Sport on saanut rellestää Fordillaan yksinään Rally3-autojen luokissa, mutta nyt sillä on edessään uusi haaste, kun Renault tulee kilpailemaan Cliollaan samaan luokkaan.
Ranskalaisvalmistaja sai hiljattain Clio Rally3 -autolleen tarvittavat luokitukset Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta. Ford Fiestan uusi versio on M-Sportin vastaus Renault’lle.
Lue myös: Rallin MM-sarjaan vihdoin uusi haastaja – Renault’n uusi kilpuri sai siunauksen FIA:lta
Fiestan ulkonäkö on muuttunut hieman, sillä autossa on pistetty uusiksi muun muassa konepelti, etupuskuri ja sivupeilit. Etupuskuri parantaa ilmanottoa jäähdytysjärjestelmään.
Perästä löytyy puolestaan uusi takasiipi, joka on samankaltainen kuin Ford Fiesta Rally2 -autossa. Uutta on myös se, että vaihdelaatikon välitykset ovat entistä lyhyemmät. Tällä on pyritty parantamaan auton kiihdytystä ja voimalinjan vääntöä alemmilla nopeuksilla.


Kuuntele alta Rallit.fin tuorein Rallipodi. Voit kuunnella podcastin myös Spotifyssä. Juttu jatkuu upotuksen alla.
Päivityksiä on tehty myös iskunvaimentimiin sekä ilmanottoaukkoihin, jotka ohjaavat ilmaa etujarrujen jäähdytykseen.
Ford Fiesta Rally3 Evo -auton debyytti nähdään jo tulevana viikonloppuna Kanariansaarten EM-rallissa, johon brittikuski Jon Armstrong starttaa uudistetulla menopelillä. Päivitykset ovat saatavilla asiakkaille kesä-heinäkuun taitteesta lähtien.
– Tänä vuonna kohtaamme Rally3-kategoriassa kilpailun toiselta valmistajalta ja odotamme sitä. Tässä on kuitenkin kyse kilpailemisesta. Haluamme varmistaa sen, että teemme kaikkemme, jotta Fiesta Rally3 Evo on markkinoiden kilpailukykyisin tuote, auton kehityksestä vastaavan M-Sport Puolan pomo Maciej Woda kertoo.
Katso alta kooste Kroatian MM-rallin JWRC-luokan kilpailusta.