Quantcast

M-Sport paljasti yksityiskohtia uudesta ralliautostaan

M-Sport
Kuvituskuva: M-Sport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sportin kehittämä Ford Fiesta Rally3 -auto saapuu markkinoille tammikuussa.

Auton kehityksestä vastaa M-Sportin Puolan tehdas. Maailman ensimmäinen Rally3-luokituksen auto on varustettu 1,5-litraisella turbomoottorilla. Voimanlähde perustuu Ford Fiesta ST -siviiliautosta löytyvään 197-hevosvoimaiseen moottoriin.

M-Sportin odotettiin käyttävän 1,0-litraista moottoria Rally3-autossaan, mutta Kansainvälinen autoliitto FIA päätti sittemmin hyväksyä autoihin moottorit, joiden tilavuus on 1,0-1,6 litran välillä. Tehoeroja tasoitetaan turbokuristimella.

M-Sport aloitti auton testaamisen syyskuun alussa Puolassa ja Sardiniassa.

Katso alta, miltä Ford Fiesta Rally3 -auto näytti ja kuulosti testeissä Puolassa.

 

– Kun selvisi, että voimme vaihtaa yksilitraisen moottorin, halusimme työstää asiaa Fordin kanssa. Kolmisylinterinen turbomoottori antaa meille enemmän vääntöä, mikä on hieno asia nelivetoautolle, M-Sport Puolan toimitusjohtaja Maciej Woda kertoi DirtFishille.

– Moottori toimii erittäin hyvin. Olemme tyytyväisiä testien tuloksiin. Olemme keränneet hyödyllistä dataa, eikä meillä ole ollut isoja ongelmia, Woda lisäsi.

Rally3 on uusi luokka FIA:n luomalla rallipyramidilla. Rally3-luokituksen autot sijoittuvat Rally2-autojen (tunnetaan myös R5-luokituksen autoina) ja Rally4-autojen (tunnetaan myös R2-luokituksen autoina) väliin.

FIA on määritellyt Rally3-autojen hintakatoksi 100 000 euroa.

Katso alta kooste viime viikonloppuna ajetusta tapahtumarikkaasta Turkin MM-rallista.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,350360″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat