Luottokartturilta kuittia Marcus Grönholmille nolon virheen jälkeen – ”Kabiini oli käsiä täynnä”

Marcus Grönholmin paluu tositoimiin meni pipariksi nololla tavalla Italiassa perjantaina.
Marcus Grönholm
Marcus Grönholm. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Grönholm osallistui Mythical Cars -ralliin vuoden 2008 Subarun WRC-autolla, mutta leikkiä kesti vain yhden erikoiskokeen verran. Grönholm ajoi avauspätkälle selvät pohjat, mutta ajoi ulos maalilipun jälkeen.

Inkoolainen ei enää pystynyt jatkamaan kisaa lauantaina, sillä muun muassa palosammutinta tarvittiin ulosajon jälkeen. Grönholmin suunnitelmana oli ajaa rauhallisesti, mutta pieni virhe nuotituksessa päätti kilpailun ennen aikojaan.

– Kun starttasimme erikoiskokeelle sanoin Timpalle (kartanlukija Timo Rautiainen), että nyt mennään ihan rauhassa ja tarkistellaan vain nuottia. Pätkä tulikin hienosti, mutta loppu ei niinkään, Grönholm manasi Rallit.fille.

– Maalilipun jälkeen tulin liian kovaa. En ollut nuotituksessa tarpeeksi tarkasti huomioinut maalin jälkeisiä mutkia. Siitä se sitten meni pihalle. Se oli kyllä tosi tyhmää. Olen todella pahoillani Alessandron (auton omistaja) puolesta. Yritin vielä kaasulla paikata, mutta ei se onnistunut. Menimme ympäri.

Tätä nykyä Kansainvälisen autoliitto FIA:n tehtävissä toimiva Rautiainen selvitti lisää, miksi harmillinen ulosajo tapahtui.

– Saimme nuotittaa vain torstai-iltana yhden kerran yhdeksän ja kymmenen välissä illalla. Teimme nuotin hämärässä ja tarkistimme sen pimeässä. Tuli vähän yllätyksenä, miten lähellä mutka oli heti maalin jälkeen. Meillä oli liikaa nopeutta, koska tulimme lipulle kaasu pohjassa, Rautiainen kertasi.

– Auto ei enää mahtunut tielle ja kabiini oli käsiä täynnä. Hetken aikaa me molemmat luulimme, että auto pysyy tiellä ja vain spinnataan, mutta sinne se sitten rotkahti pieneen syvennykseen puuta vasten.

Vielä perjantai-iltana Rautiainen tokaisi, että on vihainen pitkäaikaiselle kuskilleen Grönholmille. Lauantaina mieli oli jo tyyntynyt.

– En minä Marcukselle vihainen ollut. Ihan meidän yhteinen vikamme se oli. En ole edes kuunnellut vielä onboardia, että mitä siinä tapahtui. Totuus on se, että liian kovaa mentiin siihen mutkaan, eikä pysynyt auto tiellä. Todella harmin paikka järjestäjän ja auton omistajan puolesta, että menimme sen sitten rikkomaan.

Vaikka kisa ei kestänyt pitkään, FIA:n rallituomarille paluu ohjaamoon oli silti mieluisa. Edellisen kerran Grönholm ja Rautiainen ajoivat yhdessä Ruotsin MM-rallissa vuonna 2019.

– Aina kun istuu ralliautoon, laittaa vyöt kireälle ja kypärän päähän, niin kyllä se tutulta ja mukavalta tuntuu. Heti oli sellainen fiilis kuin kotona olisi.

Lue myös nämä