Lukemattomia mutkia ja pitkiä pätkiä – tämä kaikki sinun pitää tietää Korsikan MM-rallin reitistä

Korsikan asvalttitiet kiemurtelevat vuoristoissa ja kylien halki. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Kauden ensimmäinen kunnon asvalttiralli Korsika tarjoaa jälleen lukemattomia mutkia ja pitkiä pätkiä. Tälle vuodelle suuri osa reitistä on jälleen uudistettu.

Jos Ruotsin rallin reitti pysyy vuodesta toiseen samana, tuntuu Korsika vaihtelevan pätkiään senkin edestä. Saarella on toki reilusti mutkaisia ralliin kelpaavia asvalttiteitä mistä valita, mutta kuskeille uudet pätkät tuottavat lisähaastetta nuotituksen kanssa.

Korsika on kauden puhtain asvalttiralli ilman Monten lunta, Saksan betoniteitä tai Katalonian sorapätkiä. Kliseisesti sanottuna kyseessä on kymmenentuhannen mutkan kilpailu, jossa ei ole yli sadan metrin suoria. Asvaltti on monin paikoin huonokuntoista ja usein tie kulkee kallioseinän ja rotkon välissä. Kuljettajat pitävätkin Korsikan rallia yhtenä kauden vaarallisimmista kilpailuista, ja sillä onkin synkkä menneisyys pahojen onnettomuuksien vuoksi.

Korsikan asvalttitiet ovat usein röykkyisiä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Kilpailun ranskankielinen nimi Tour de Corse tarkoittaa Korsikan ympäriajoa. Kilpailu onkin tänä vuonna yrittänyt pysyä uskollisena nimelleen järjestämällä lähdön, huoltoparkin ja maalin eri puolille saarta – Porto-Vecchion, Bastian ja Calvin kaupunkeihin. Menneinä vuosikymmeninä tämä oli yleinen käytäntö muissakin ralleissa, mutta nykyisten tiukkojen sääntöjen sanelemana se on erikoista. Tämä ratkaisu kuitenkin lisää turhien siirtymätaipaleiden määrää perjantai-iltaan ja sunnuntaiaamuun. Lisäksi on huomionarvoista, ettei Korsikan pääkaupungissa Ajacciossa käydä laisinkaan tänä vuonna.

Korsikan MM-ralli oli 80-luvulla usein kauden pisin pikataivalralli, ja tätä perinnettä on ylläpidetty modernien sääntöjen puitteissa koostamalla reitti lukumäärällisesti vähäisistä mutta pitkistä erikoiskokeista. Esimerkiksi vuonna 2016 reitillä puolet kymmenestä pätkästä oli pituudeltaan 50 kilometrin tietämillä. Pätkien määrä on tosin kasvanut vuosi vuodelta ja nyt niitä on jo 14, mikä tarkoittaa myös keskipituuden laskua ja maratonpätkien poisjäämistä. Esimerkiksi perjantain pisin erikoiskoe on vain 25 kilometriä pitkä, eikä yli 50-kilometrisiä pätkiä enää ajeta.

Aiempina vuosina Korsika on nimennyt pätkänsä yleensä lähtö- ja maalikaupungin mukaan, niiden väliin kun yleensä ei voi vetää kuin yhden mahdollisen reitin. Tänä vuonna kilpailu on siirtynyt kuitenkin käyttämään tavallisempia maantieteelliseen alueeseen perustuvia nimiä.

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now – blogissa.

Torstai 28.3.

Shakedown ajetaan tuttuun tapaan Sorbo-Ocagnanossa torstaina kello 10 Suomen aikaa. Se on hyvin tyypillinen korsikalainen tie, jolla nopeat ja hitaat osuudet vuorottelevat aiheuttaen jatkuvaa kiihdyttämistä ja jarruttamista. Mutkat ovat pitkiä ja etenkin pätkän alkupuolella on hyvin tilaa leikata reilusti. Puolivälin kohdalla leveä tie muuttuu kapeaksi, mutta pätkän luonne pysyy samanlaisena.

 

Shakedownin sääennuste. Pätkä ajetaan torstaina klo 10 Suomen aikaa

Korsikalla ei ajeta tänäkään vuonna yleisöerikoiskoetta, kuten ei varmaan koskaan ole ajettu. Harvat rallifanit ovat varsinaisia yleisöerikoiskokeiden ystäviä, mutta silti torstai-illan jättäminen tyhjäksi tuntuu jotenkin ontolta ratkaisulta.

Perjantai 29.3.
Perjantain aikataulu Suomen aikaa

09.29 EK1               Bavella 1      17,60 km
10.24 EK2               Valinco 2      25,94 km
11.32 EK3               Alta-Rocca 1   17,37 km
13.41 Renkaiden vaihto  Porto-Vecchio
15.05 EK4               Bavella 2      17,60 km
16.00 EK5               Valinco 2      25,94 km
17.08 EK6               Alta-Rocca 2   17,37 km
YHTEENSÄ                              121,82 km

Perjantain erikoiskokeet ajetaan saaren eteläosassa. Porto-Vecchion kaupungista länteen lähtevä 60 kilometrin lenkki ajetaan kahteen kertaan käymättä huollossa – vain renkaat vaihdetaan välissä. Illan päätteeksi toisen kierroksen päälle on edessä yli sadan kilometrin siirtymä huoltoparkkiin Bastiaan.

Bavellan erikoiskoe on uusi, vaikkakin sen reittiä on käytetty vuonna 1989 erikoiskokeella Kamiesch – Maison Forestiere d’Arsa. Pätkä ajetaan mäntymetsässä ja reitti kohoaa kokonaisen kilometrin lähdöstä maaliin. Tie on hyväpintainen ja leveä, mutta lopussa on muutama tiukka neulansilmä.

EK1+4 Bavellan sääennuste, ajoajat perjantaina klo 9.29 ja 15.05 Suomen aikaa

Valinco on lyhennetty versio vuonna 2015 ajetusta Zerubia – Martinin erikoiskokeesta, jolla Pontus Tidemand ja Kevin Abbring ajoivat tuolloin ulos. Tätäkin reittiä on ajettu eri suuntiin 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alkupuolella. Lisäksi Esapekka Lappi on ainoa nykyisistä WRC-kuskeista, joka ajoi pätkän vuonna 2014 Korsikan kuuluessa rallin EM-sarjaan.

Valinco
Valinco 2019 (punainen) ja Zerubia – Martini 2015 (turkoosi). Kuva: www.rally-maps.com

Valincon ensimmäiset 2,8 kilometriä ajetaan röykkyisellä ja kapealla tiellä, jota reunustavat kivet, kalliot ja muurit. Seuraava tieosuus on tyypillisemmän korsikalainen, mutta tien reunassa on edelleen kovia esteitä muutaman kilometrin ajan. Tämä tie on kuitenkin jouhean nopea ja etenkin 18 kilometrin kohdilla tulee makea sarja kallistettuja mutkia.

20,9 kilometrin kohdalla risteys katkaisee rytmin, tiestä tulee kapeampi ja mutkista tiukempia. Vuoden 2015 incar-videoiden perusteella tien pinta muuttuu vähitellen röykkyisemmäksi, kunnes 22,8 kilometrin kohdalla asvalttipinta on uusittu. Tälle osuudelle on rakennettu myös betoniset ojat, mikä vähentää tielle ajautuvan soran ja mullan määrää. Pätkän loppuosa muistuttaakin hieman Katalonian asvalttierikoiskokeita.

EK2+5 Valincon sääennuste. Ajoajat 10.24 ja 16.00 Suomen aikaa.

Päivän kolmas erikoiskoe Alta-Rocca on jälleen tavallaan tuttua muutaman vuoden takaa. Vuonna 2014 osia pätkästä ajettiin Sartene – Oronen erikoiskokeella, osittain eri suuntiin. Vuoden 2015 Sotta – Chialzan loppuosuus taas muodostaa koko Alta-Roccan, tosin myöskin eri suuntaan ajettuna. Täten voidaan kuitenkin puhua uudesta erikoiskokeesta.

Alta-Rocca
Alta-Rocca 2019 (punainen), Sotta-Chialza 2015 (turkoosi) ja Sartene-Orone 2014 (vihreä). Kuva:www.rally-maps.com

Pätkän aluksi ylitetään iso silta. Alussa tie on taas tyypillistä Korsikaa tökkivine rytmeineen. 1,6 kilometrin kohdalla neulansilmästä käännytään tielle, jolla pinta vaihtuu jatkuvasti röykkyisestä tasaiseen (ainakin vuonna 2015). Tie on suurimmaksi osaksi jouhean nopeaa, mutta välillä vastaan tulee teknisiä osuuksia kuten neulansilmämutkia, jotka tekevät pätkän luonteesta yhdessä pinnanmuutosten kanssa poukkoilevan. 10,7 kilometrin kohdalla tiukka risteys keskellä kylää johdattaa hyväpintaiselle ja leveälle tielle. Se on aluksi myös nopeaa, kunnes 15 kilometrin kohdilla mutkista tulee tiukempia, ja pätkä päättyy lopulta neulansilmään.

EK3+6 Alta-Roccan sääennuste, ajoajat perjantaina klo 11.32 ja 17.08 Suomen aikaa.
Lauantai 30.3.
Lauantain aikataulu Suomen aikaa
08.38 EK7    Cap Corse 1           25,62 km
10.08 EK8    Désert des Agriates 1 14,45 km
11.14 EK9    Castagniccia 1        47,18 km
13.32 HUOLTO Bastia
15.38 EK8    Cap Corse 2           25,62 km
17.08 EK9    Désert des Agriates 2 14,45 km
18.14 EK10   Castagniccia 2        47,18 km
YHTEENSÄ                          174,50 km

Lauantai sisältää puolet rallin pätkäkilometreistä, mutta on silti kuljettajille perjantaita helpompi pariltakin kantilta. Pätkät ajetaan lähellä Bastiaa, joten siirtymiä on vähän ja välissä voidaan käydä päivähuollossa. Lisäksi lauantai sisältää ainoat viime vuodelta tutut erikoiskokeet.

Päivän avaa Cap Corse, jolla ei ennen viime vuotta ollut ajettu MM-rallia sitten vuoden 1995. Tälle vuodelle pätkän kymmenkilometrinen tekninen alkuosa on jätetty pois. Nyt alku onkin siis nopeahkoa, hyväpintaista ja leveää tietä. Kahdeksan kilometrin kohdalla Pinon kylässä tie muuttuu kapeammaksi, ja vähän aikaa ajetaan aivan talojen välissä. Loppuosa pätkästä jatkaa korsikalaista tyyliä, jossa kiihdytys, jarrutus ja pitkien mutkien pintakaasu vuorottelevat päättymättömästi. 21 kilometrin kohdalla tulee yllättävä pyrähdys kutosvaihteelle, ja lopulta pätkä päättyy neulansilmämutkaan.

Viime vuonna Sebastien Ogierin mielestä pätkä oli kaikille vaikea, eikä hän ollut väärässä. Jari-Matti Latvala ajoikin pätkän toisella ajokerralla ulos. Yariksen turvakaari vaurioitui, ja kisa jäi kesken.

 

Cap Corse osoitti myös, miten vaikeaa uudelle pätkälle on tehdä nuotteja. Thierry Neuville naureskeli nuottiensa olleen liian optimistisia, kun taas Andreas Mikkelsen tuskaili kirjoittaneensa muistiin liikaa informaatiota.

EK7+10 Cap Corsen sääennuste. Ajoajat lauantaina klo 08.38 ja 15.38 Suomen aikaa.

Cap Corsen tavoin Désert des Agriates oli viimeksi 90-luvun puolivälissä ajettu pätkä, kun se otettiin viime vuonna taas ohjelmaan. Se on myös Cap Corsen lisäksi ainoa viime vuodesta tutuista pätkistä tämän vuoden reitillä. Korsikan luonteesta puolestaan kertoo jotain se, että tämä 14-kilometrinen on rallin lyhyin erikoiskoe.

Désert des Agriates ajetaan hyväpintaisella ja leveällä tiellä, eikä matkan varrella ole risteyksiä, neulansilmiä tai teknisempiä paikkoja. Täten se olikin viime vuonna rallin nopein pätkä 108 km/h keskinopeudella. Pohjat muuten ajoi molemmilla kerroilla Sebastien Loeb.

EK8+11 Désert des Agriatesin sääennuste. Ajoajat lauantaina klo 10.08 ja 17.08 Suomen aikaa.

Castagniccian uusi erikoiskoe on rallin pisin 47 kilometrin pituisena. Osa tiestöstä on tosin tuttua, sijaitseehan pätkä lähellä Bastiaa. Osuus 12:n ja 25 kilometrin välissä on ollut osa massiivista La Porta – Valle di Rostinon erikoiskoetta viimeiset kolme vuotta, tosin eri suuntaan ajettuna. Lisäksi vuonna 2015 koko pätkän alkuosa olisi ajettu myös eri suuntaan erikoiskokeella Casamozza – Ponte Leccia, ellei sitä olisi peruttu.

Castagniccia
Castagniccia (punainen), La Porta – Valle di Rostino (turkoosi) ja Casamozza – Ponte Leccia (vihreä). Kuva: www.rally-maps.com

Pätkän keskiosuus, joka on ajettu La Porta – Valle di Rostinossa, on hyvin kapea ja tekninen. Reitti kulkee ahtaiden kylien ja metsien läpi. Erikoiskokeen alkuosa puolestaan näyttää leveämmältä mutta nousee koko ajan ylöspäin. Loppuosa taas jatkaa kapeana ja röykkyisenä. Aivan viimeiset kilometrit ajetaan vielä metsässä puiden oksien alla. Tämä osuus voi olla erittäin liukas.

Castagniccia voi hyvinkin olla rallin vaativin tai ainakin hitain erikoiskoe.

Sunnuntai 31.3.
Sunnuntain aikataulu Suomen aikaa

10.45 EK13 Eaux de Zilia        31,85 km
13.18 EK14 Calvi (Power Stage)  19,34 km
YHTEENSÄ                        51,19 km

Sunnuntaina ajetaan jälleen viime vuosien Korsikan rallien tapaan yksi pitkä erikoiskoe ennen lyhyempää Power Stagea, molemmat vain kertaalleen koko rallin aikana. Tällä kertaa suunnataan Bastiasta länteen Calvin kaupunkiin saaren luoteiskulmaan.

Eaux de Zilian erikoiskoe tarjoaa 31 kilometrin mitassaan vielä viime hetken mahdollisuuksia sijoitusten parantamiseen. Se on myös uusi pätkä, vaikkakin osia siitä on ajettu 80-90-luvuilla Corbara – Montemaggioren pätkällä.

Pätkän alku (tällä videolla kohtaan 3.42 saakka) on aika röykkyistä ja kapeaa. Vauhti vaihtelee nopeasta tiukkoihin hitaisiin mutkiin, mutta rytmi on enemmän Monte Carlon laaksopätkien kaltaista.

Välissä ajetaan leveämmillä teillä kurvaillen toisinaan neulansilmien kautta, kunnes 21,5 kilometrin kohdalla käännytään Caterin kylässä kapeammalle vuoristotielle (video). Tien luonteessa on taas hieman Monte Carlon kulmikkuutta, mutta hetken kuluttua se alkaa taas muistuttaa Korsikan jatkuvaa kiihdyttelyä ja jarruttelua.

Kun vuori on ylitetty, saavutaan Montemaggioren kylään, jonka läpi ajaessa on näyttävä alamäkineulansilmien sarja. Pätkän loppu on taas leveämpää ja nopeaa ja juuri ennen maalia on vielä yksi neulansilmä.

EK13 Eaux de Zilian sääennuste, ajoaika sunnuntaina klo 10.45 Suomen aikaa.

Power Stagen virkaa toimittavan Calvin erikoiskoetta ei ole ajettu sitten IRC-sarjan vuosien. Tällä videolla Craig Breen näyttää, miten erikoiskoe ajettiin vuonna 2012 (tämän vuoden reitti alkaa kohdasta 6.33)

 

Suuri osa pätkästä toki on tyypillistä Korsikaa – keskileveä tie, hieman röykkyinen pinta ja jatkuvaa mutkittelua. Tälle erikoiskokeelle poikkeuksellista on kuitenkin muutama nopea kohta, joissa autot saattavat saavuttaa huippunopeutensa. Lopussa on vielä muutama hieman tiukempi mutka Col de Turini -henkisellä vuorenreunuksella, mutta pätkän yleisilme pysyy nopeana, eikä reitillä ole yhtään risteystä tai neulansilmää.

Koko pätkä on lähellä meren rantaa mutta suhteellisen korkealla. Jos kuskeilla olisi aikaa katsoa, he näkisivät komean maiseman. Toisaalta se varmasti muistuttaa heitä siitä, että ulos ei kannata ajaa.

EK14 Calvin sääennuste, ajoaika sunnuntaina klo 14.18.
Tien pinta ja lähtöjärjestys

Asvalttiralleissa tyypillisesti paras lähtöpaikka on ensimmäisenä, sillä mutkien oikominen tuo tielle likaa, mikä heikentää pitoa. Tämä efekti saattaa vielä korostua kosteissa olosuhteissa. Korsikalla lähtöpaikalla ei ole juurikaan merkitystä, sillä tiet ovat röykkyisiä, joten pito vaihtelee jatkuvasti muutenkin.

Tänä vuonna puhtaimmille teille pääsee MM-pistetilanteen ykkönen Ott Tänak. Peräänsä hän saa viime vuoden voittajan Sebastien Ogierin ja sen jälkeen Thierry Neuvillen. Sebastien Loebin lähtöpaikka on vasta seitsemäs, mutta viime vuonnakin hän ajoi pohja-aikoja letkan hänniltä startatessaan.

Klassikkovideo

Onboardin sijasta Korsikan klassikkona katsellaan maasta kuvattua materiaalia Désert Des Agriatesin pätkältä, joka ajettiin vuonna 1994 nimellä Casta – Pietra Monetta. Tuolloin se ajettiinkin viimeistä kertaa ennen viime vuoden kilpailua. Kuvauspaikka lienee lopun alamäkiosuudella 1,2 kilometriä maalista.

 

Lisää aiheeseen liittyviä tuoreita uutisia:
Jaa uutinen
Avatar

Antti Loponen

antti(a)itgetsfasternow.com
Reittiasiantuntija