Legendaarinen automerkki palaa rallin MM-sarjaan?

Mikko Hirvonen
Mikko Hirvonen Subarun ratissa Kyproksen MM-rallissa vuonna 2004. Kuva: Wikipedia Commons
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Motorsport.comin japaninkielinen sivusto kertoo verkkosivuillaan, että Subaru suunnittelee paluuta rallin MM-sarjaan.

WRC-autot siirtyvät hybridikauteen vuonna 2022 ja tämä houkuttelee japanilaismedian mukaan Subarua takaisin rallipikataipaleille. Vuonna 2022 WRC-autot ovat todennäköisesti myös isompia C-segmentin autoja, mikä sopii Subarulle paremmin kuin hyvin.

Viime vuonna Japanin media spekuloi, että Subaru voisi palata MM-sarjaan jo ensi kaudella. Subaru haluaa kuitenkin odottaa FIA:lta täsmennykset hybridiautojen kehitykseen ja aikoo panostaa niiden kehitystyöhön.

Japanilaismedian mukaan Subaru kartoittaa parhaillaan yhteistyökumppaneita auton teknisen kehityksen suhteen ja kuinka paljon WRC-auton kehittäminen tulisi maksamaan. Yksi potentiaalinen yhteistyökumppani voisi olla brittiläinen M-Sport, joka tekee nykyisin Fordin WRC-autoja. Ford kuitenkin veti tehtaan tukensa pois vuonna 2012, jonka jälkeen M-Sport on operoinut yksityistiiminä. Hybridiautot tosin voivat tuoda myös Fordin tehdastiiminä takaisin MM-sarjaan.

Lue myös: Hurja huhu: Citroen lähdössä rallin MM-sarjasta, Ogier tulossa Toyotalle?

Lue myös: Onko tässä Toyotan WRC-tiimin ensi vuoden kuljettajakolmikko? Tommi Mäkinen vastasi huhuihin

Tiettävästi Subarun myynti on takunnut varsinkin Euroopassa. Rallin MM-sarja olisi oiva keino markkinoida siviilipuolen autoja. Subaru World Rally Team kilpaili rallin MM-sarjassa vuosina 1990-2008. Talli saavutti yhteensä 47 osakilpailuvoittoa sekä kolme valmistajien (1995-1997) ja kolme kuljettajien (1995, 2001, 2003) mestaruutta.

Subarulla kuljettajien mestaruuden MM-sarjassa voittivat Colin McRae (1995), Richard Burns (2001) ja Petter Solberg (2003). Suomalaisista japanilaismerkin ratissa on nähty muun muassa Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Mikko Hirvonen.

Kaudella 2022 hybridiautoihin siirryttäessä sähkövoimaa käytetään siirtymäosuuksien ajamiseen. Erikoiskokeet ajetaan jatkossakin polttomoottorin voimalla. Ensimmäisen kolmen kauden jälkeen talleilla on mahdollisuus kehittää vapaammin tekniikkaa ja kerätä esimerkiksi sähkövoimaa pikataipaleen aikaan, jotta autoihin saadaan lisää tehoa.

Lue myös nämä