Laukaalaiselta rallilupaukselta onnistunut asvalttidebyytti – ”Oppia tuli paljon”

Roope Korhonen ja Anssi Viinikka ajoivat tavoitteidensa mukaisesti nousujohteisen rallin Albassa Italiassa.
Roope Korhonen
Roope Korhonen. Kuva: ACI Sport
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensimmäistä kertaa urallaan asvaltilla rallia ajaneen Rautio Motorsportin suomalaiskaksikon vauhti Italian kansainvälisessä rallimestaruussarjan osakilpailussa oli ensikertalaisille erinomaista. 

Korhonen ja Viinikka kellottivat EK-aikoja ensin 15 nopeimman ja rallin lopussa kymmenen parhaan joukkoon. Lauantain toisella pätkällä kaksikko ylsi EK-tuloksissa parhaimmillaan seitsemänneksi ja kahdeksanneksi. Kolmen ajetun pikataipaleen jälkeen suomalaisautokunta ajoi rallin yleiskilpailussa komeasti sijalla 12. 

Rallin ainoa virhe tapahtui nelospätkällä alamäkeen oikealle kääntyneessä serpomutkassa, jossa Citroenin takapyörä ajautui puhtaalta ajouralta hetkeksi hiekalle ja se johti pyörähdykseen. Spinnauksessa ei olisi juurikaan ylimääräistä aikaa kulunut, mutta tilanteessa auton moottori sammui ja sen uudelleen käynnistäminen venyi yli 40 sekuntiin. Sijoitus yleiskilpailussa putosi sijalle 20.

– Totta kai osasimme odottaa, että vaikea kisa meillä on edessä. Rallin alussa ero kärkeen oli melko iso, mutta äkkiä sitä saatiin jo pienennettyä. Ei suurempia virheitä. Varaslähtö viimeisellä EK:lla ja EK 4:lla pyörähdimme, ja siinä meni aika paljon ylimääräistä aikaa, kun automme moottori pääsi sammumaan. Tiukat serpomutkat eivät minulla oikein muutenkaan osuneet ajollisesti kohdilleen, Korhonen summasi.

Laukaalainen rallilupaus kellotti rallin toiseksi viimeiselle erikoiskokeelle kahdeksanneksi nopeimman ajan, mutta otti sateen kastelemalla rallin viimeisellä pätkällä varaslähdön ja sai tästä 10 sekunnin aikarangaistuksen. Rallin lopputuloksissa suomalaiskaksikko löytyi lopulta sijalta 16.

Toisella ajokerralla asvaltille nousi aika paljon hiekkaa, ja sai olla tosi varovainen. Auto joko puski tai perä lähti helposti alta. EK4:n spinnauksessa automme moottori sammui, virrat jäivät päälle, mutta näytöt menivät pimeäksi. Joku hässäkkä tuli. Piti kääntää kaikki virrat pois ennen, kun auto suostui starttaamaan, ja siinä meni paljon aikaa, Korhonen harmitteli.

– Rallin viimeisellä kahden EK:n lenkillä osasin luottaa uuteen autoommekin jo enemmän ja renkaiden pitoon ylipäätään. Oli mukavampi ajaa. Ajoimme koko rallin samalla rengasseoksella. Viimeinen pätkä oli märkä ja meillä oli sinne liian kova rengasseos (medium), jonka takia jäimme minuutin kärjestä.

Ensimmäinen asvalttiralli jätti muutamista hankaluuksista huolimatta positiivisen maun suomalaiskuskin suuhun.

– Hyvä ja opettavainen reissu kaiken kaikkiaan. Toivotaan, että saamme tänä vuonna lisää asvalttikokemusta. Oppia tuli paljon eli saimme täältä sitä, mitä lähdimme hakemaankin. Tämän jälkeen on aika paljon helpompaa lähteä seuraavaan asvalttiralliin, Korhonen toteaa.

– Tiimimme toimi hyvin, kuten myös automme. Jarrujen lämpenemisen kanssa meillä oli pientä ongelmaa, koska erikoiskokeiden lopussa jarrupoljin tuntui pehmeältä. Vaihdoimme huollossa toisenlaiset jarrupalat, mutta se lämpeneminenkin johtui ehkä jarrutustavastanikin.

Lue myös nämä

  • Uusimmat