Laukaalainen rallilupaus ottaa uuden askeleen urallaan: ”Looginen auto ajaa”

Rautio Motorsportin Roope Korhonen ja Anssi Viinikka ovat valmiita Rovaniemen rallin SM-sarjan avaukseen. SM1-luokassa debytoiva Korhonen tiedostaa avauskisan vaateet.
Roope Korhonen
Roope Korhonen. Kuva: Merita Mäkinen/Meritapix
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korhosen, 24, valmistautuminen rallin SM-kauteen ja sen avausosakilpailuun Arctic Lapland -ralliin käynnistyi joulukuussa, jolloin laukaalainen kävi kuntotesteissä Kuortaneella sekä ajoi ensimmäiset kovavauhtiset kilometrinsä Volkswagen Polo GTI R5:lla Rovaniemen Vanttauskoskella.

Tiimin fokus on autourheilijoiden kokonaisvaltaisessa kehittämisessä ja uran edistämisessä. 

Ensimmäistä kertaa urallaan SM1-luokan R5-autolla kilpaileva Korhonen starttaa Rovaniemen SM-avaukseen neljännen kerran. Viime vuonna Korhonen ajoi napapiirillä nelivetoisten SM3-luokan voittajaksi ja vuotta aiemmin hän sijoittui etuvetoautojen SM3-luokassa kolmanneksi. Korhonen ja Viinikka ovat SM3-luokan hallitsevat Suomen mestarit.

– Ehjä kisa ja maaliin pääsy ovat ykköstavoitteeni. Pitkä kisa, josta olisi äärimmäisen tärkeätä saada jokainen EK-kilometri talteen. Kun Rally3-autosta hyppää Rally2-autoon, niin siinä ei ole yhtä isoa asiaa, joka muuttuu paljon. 

– Jokainen osa-alue on Rally2-autossa pikkuisen parempi, ja samalla vauhdit nousevat merkittävästi. Polo tuntui testeissä hyvältä, se on looginen auto ajaa. Kun R5-autolla ajettuja ajokilometrejä ei ennen testiä ollut alla yhtään, niin testeissä lähinnä keskityin ajamaan niitä, Korhonen summaa.

Kotimaisen kärjen vauhtiin yltäminen vaatii täydellisen suorituksen, jollaista Korhonen myös lähtee hakemaan.

– Suurin haasteeni on pystyä heti ajamaan nuotista vauhtia, jota R5-autolla kuuluukin ajaa. Rovaniemeltä on tulossa EK-kilometrejä jo niin paljon, että ykköstavoite olisi ottaa kaikki kilometrit talteen. Toki toivon rallista nousujohteista ja sitä, että ajamme kärjen tuntumassa. Kun ajaminen tuntuu hyvältä, niin sitten kiristän vauhtia lisää.

Renkaiden kuluminen saattaa nousta pitkillä erikoiskokeilla haasteeksi.

– Rovaniemen reitillä teiden pohjat eivät ole tällä hetkellä jäässä, joten nastakulumaa tulee varmasti. Lähtöpaikkamme (5) on ihan ok. Renkaiden nastaulkonemien pituuksia pitää miettiä, että saa renkaat riittämään koko kisan ajaksi, Korhonen sanoo.

– Ralli käynnistyy heti viikonlopun pisimmällä pätkällä (33,38 km) Jyrhämäjärveltä, ja se sopii minulle. Mukava ja tekninen aloitus, jossa saa heti hyvän ajorytmin päälle. Yritetään olla hölmöilemättä mitään ja tähdätään kolmen nopeimman joukkoon.

Lue myös nämä