Latvalalla huonoja muistoja Power Stagelta – Sardinian MM-rallin päätöspäivän pätkät analyysissä

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sardinian MM-ralli päättyy sunnuntaina, jolloin ohjelmassa on neljä erikoiskoetta. Rallit.fi analysoi päätöspäivän reitin.

Rallin päättävältä Power Stagelta on jälleen luvassa lisäpisteitä viidelle nopeimmalle kuljettajalle. Power Stage -erikoiskoe alkaa kello 13.18 Suomen aikaa. Perjantaina keskeytyksen kokenut Jari-Matti Latvala lähtee jahtaamaan päätöspätkältä pisteitä, mutta Toyotan suomalaiskuskille on luvassa heikko lähtöpaikka kärkipäästä. Tämän lisäksi Latvalalla ei ole hyvät muistot kyseiseltä pätkältä.

Katso alta kooste Sardinian MM-rallin lauantai-iltapäivän tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,268501″ ap mute]

 

Sunnuntai 16.6

Sunnuntain pätkät ovat säilyneet muuttumattomina vuodesta 2016. Ne ajetaan saaren luoteiskulmassa. Nämä tiet ovat Sardinian kapeista teistä ahtaimpia.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa

09.15 EK16 Cala Flumini 1         14,06 km
10.08 EK17 Sassari - Argentiera 1  6,89 km
12.15 EK18 Cala Flumini 2         14,06 km
13.18 EK19 Sassari - Argentiera 2  6,89 km
           YHTEENSÄ               41,90 km

Cala Flumini on ajettu rallissa vuodesta 2014 lähtien. Se oli myös Power Stage vuonna 2015, mutta kahtena ensimmäisenä vuonna alkuosuus oli erilainen.

Nykyinen versio starttaa auton levyiseltä tieltä, jonka suorat ovat pitkiä ja mutkat tiukkoja. Reunoilla vaanivat puut, pensaat ja kivimuurit. Tie ei ole kovin röykkyistä, mutta 3,6 kilometrin jälkeen kiviä on enemmän. Hayden Paddon ajoi tällä osuudella rajusti ulos vuonna 2017.

Seitsemän kilometrin kohdalla käännytään asvaltille ja ajetaan kilometri aivan täysiä. Sitten käännytään taas ahdistavan kapeille mutta nopeille sorateille. 11 kilometrin kohdalla on palanen kulunutta asvalttiakin. Tämän jälkeen pinta muuttuu röykkyisemmäksi ja välillä peruskalliotakin tulee esiin.

Tämä pätkä muistetaan Sebastien Ogierin ja Thierry Neuvillen kutkuttavasta sekunttikamppailusta viime vuodelta. Olisi ollut vaikeaa keksiä sille haastavampaa pätkää!

 

Sääennuste EK16+18:lle Cala Flumini (sunnuntaina klo 8.15 ja 11.15 paikallista aikaa)

Sassari – Argentieran Power Stage on ollut käytössä viimeiset kolme vuotta, mutta aluksi se oli hieman lyhyempi.

Alku ajetaan taas kapealla tiellä pensaiden ja aitojen välissä. Pehmeyttä, karkeutta ja röykkyä riittää. Välillä tosin kurvaillaan hetki peltomaisemassakin. Aluksi kiivetään ylös, sitten laskeudutaan alas kohti merenrantahiekkaa.

Tiukkojen risteysten sarja palauttaa pätkän vielä toiselle mäkiosuudelle.  Ja jälleen tiukasta risteyksestä käännytään jyrkkään alamäkeen kohti mikkihiirimäistä syheröä rantahiekkaisilla teillä. Jostain syystä Jari-Matti Latvala on onnistunut sammuttamaan Toyotansa kahtena peräkkäisenä vuonna näihin mutkiin nimenomaan Power Stagella.

 

Pätkän viimeinen kilometri rantaviivan suuntaisesti on yllättäen todella nopeaa, leveämpää ja hyväpintaista. Siinä kelpaa vielä ottaa talteen viimeiset kymmenykset.

Sääennuste EK17+19:lle Sassari – Argentiera (sunnuntaina klo 9.08 ja 12.18 paikallista aikaa)

 

Lue myös nämä

  • Uusimmat