Rallin MM-sarjan ikonisimpiin osakilpailuihin lukeutuva Korsikan ralli ajetaan tällä viikolla. Vain kaksi suomalaista on onnistunut voittamaan Korsikan asvalttikisan.
Korsikan pitkät ja haastavat erikoiskokeet eivät ole juuri suomalaisia mairitelleet. Markku Alén juhli voittoa vuosina 1983-1984 ja Jari-Matti Latvala vuonna 2015.
Karmein suomalaisuutinen Korsikan saarelta saapui toukokuun alussa 1986, kun Henri Toivonen sai surmansa ulosajossa kartturinsa Sergio Creston kanssa. Toyota-kuski Latvala uskoo, että juuri Toivosen ulosajo on lyönyt erittäin negatiivisen leiman suomalaisille Korsikan rallista.
– Toivosen Henkan onnettomuus on ihan varmasti vaikuttanut asiaan. Sen jälkeen oli pitkään niin, että suomalaiset eivät edes halunneet osallistua tähän ralliin. Se jäi moneksi vuodeksi ihmisten mieliin synkkänä kisana, rallin historiaa erinomaisesti tunteva suomalaispilotti sanoo.
– Kisa on kuitenkin hirveästi muuttunut sitten 1980-luvun. Nykyisellään kyseessä on ihan eri kilpailu ja minun mielestä oikein hyvä sellainen.
Latvala on siis pystynyt voittamaan Korsikalla ja myös tämän kauden kisaan mies lähtee hakemaan sijoitusta palkintokorokkeelle.
– Viime vuonna olin vähän alussa unessa ja silti lopulta kuitenkin neljäs. Nyt olisi tärkeää päästä kolmen joukkoon, ettei ero MM-kärkeen kasva hirveästi. Tosi suurella mielenkiinnolla odotan rallia. Testien jälkeen fiilis ajamiseen asvaltilla oli parempi kuin pitkiin aikoihin.
Korsikan rallin reitti on uudistunut rajusti viime vuodesta, sillä noin 70 prosenttia pätkistä on uusia. Tämä tasoittaa tilannetta entisestään MM-sarjan vakiokuskien ja nousevien nimien sekä paluun tehneen Sebastien Loebin välillä.
– Power Stage on ajettu joskus 2005, mutta en kyllä muista siitä mitään. Muut ovat käytännössä täysin uusia pätkiä. On niitä varmaan joskus 1990-luvulla ajettu, mutta ei meistä nykykuskeista kukaan niitä osaa ulkoa.