Latausasemat puuttuvat ja osat viallisia, WRC-tiimeiltä huolestuttava viesti uusista hybridiyksiköistä

yleiskuva m-sport ford
Nykyiset WRC-autot vaihtuvat ensi kaudelal Rally1-hybrideihin. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan tallit Hyundai, Toyota ja M-Sport Ford ovat saaneet vihdoin ensi kauden Rally1-kilpureihin tulevat saksalaisen Compact Dynamicsin valmistamat hybridiyksiköt. 

M-Sport aloitti testaamisen jo tämän viikon keskiviikkona, kun taas Toyotan ja Hyundain odotetaan saavan ”Rally1-raakileensa” testipätkälle lähiviikkojen aikana. Hybridiyksikköjen ja siihen liittyvien komponenttien toimittaminen talleille viivästyi paljon, eikä vieläkään homma toimi kuten pitäisi.

Rallisivusto Dirtifishin mukaan monet osat eivät ole toimineet, kuten määrä on. Mysteerisesti myös latausasemat ovat edelleen kadoksissa. Ilman latausmahdollisuutta hybridiautoa on varsin vaikea saada liikkeelle.

– Ymmärrämme toki, että maailmalla on nyt vaikeaa, sillä me kaikki elämme nyt hankalia aikoja. On kuitenkin hyvin turhauttavaa, kun tärkeitä juttuja puuttuu ja systeemit eivät toimi, kuten on luvattu, yhden WRC-tallin sisäpiirin lähde kertoo Dirtfishille.

– Miten voimme saada homman toimimaan, jos meillä ei ole ulkoista laturia? Tämän pitäisi olla hybridiauto, joten latausjärjestelmä on aika tärkeä, lähde jatkaa ihmettelyä.

Alunperin hybridiyksiköt piti toimittaa talleille tammi-helmikuun vaihteessa, mutta tästä aikataulusta joustettiin. Kiire on kova, sillä tiimien pitäisi olla jo tammikuussa 2022 uusilla Rally1-kilpureilla viivalla Monte Carlon MM-rallissa.

Compact Dynamicsin toimitusjohtaja Oliver Blamberger myöntää, että aikataulu oli hyvin haastava.

– Alkuperäinen tavoitteemme oli toimittaa yksiköt tiimeille tammikun lopussa. Me koimme kuitenkin viivästyksen, koska meidän toimittajalla Kiinassa oli koronapandemiasta johtuvia ongelmia. Myös rajaliikenne Saksan ja Itävallan kumppanimme Kreiselin välillä oli vaikeaa. Siksi siirsimme aikataulun viikolle kahdeksan, Blamberger selittää.

– Viime perjantaina eli viikon yhdeksän lopussa saimme sitten toimitettua ensimmäiset yksiköt. Aloitimme kehitystyön viime toukokuussa. Mielestäni on menestys, että saimme tässä ajassa työn valmiiksi, kun ottaa huomioon, että edelleen maailmalla on kriisi meneillään.

Nykyisistä tiimeistä Hyundain auton kehitystyö on muita jäljessä. Se ei kuitenkaan estä hybridiyksikköjen testien aloittamista vaikka heti.

– Yksikkö on mahdollista kiinnittää penkkiin tai autoon. Siitä olemme informoineet tiimejä. Minun ymmärrykseni mukaan kaikki, joilla yksikkö on, voivat kiinnittää sen heti joko penkkiin tai autoon. Toimitamme seuraavat yksiköt kahden viikon ja kolmannet yksiköt viiden viikon päästä, Blamberger vakuuttaa.

– Jokainen yksikkö on jo läpäissyt 100-prosenttisesti meidän omat testit, joten kaikki on kunnossa suorituskyvyn ja turvallisuuden osalta. Meillä on erittäin hyvät tulokset ensimmäisistä yksiköistä. Siitä olen onnellinen.

Compact Dynamicsin toimitusjohtaja vastaa myös tiimien esittämään kritiikkiin osien toimimattomuudesta.

– Siihen on syynsä. Me emme ole vielä toimittaneet ulkoista latausjärjestelmää. Siihen tarvitsemme vielä pari viikkoa, mutta yksikköä voi silti testata penkissä tai autossa generaattorin avulla. Se ei ole ongelma.

Hybridijärjestelmän hinta on noin 100 000 euroa per kilpa-auto. Hinta yksistään toi haasteita Compact Dynamicsille, mikä puolestaan aiheutti osan viivästyksestä.

– Meidän piti hankkia osia ympäri maailmaa, koska hintakatto on niin kova. Kilpavalmis hybridijärjestelmä maksaa 100 000 euroa autoa kohti. Se ei ole iso summa akusta, kytkimestä, kiinnitysosista, sähkömoottorista ja tehoelektroniikasta, Blamberger kertoo.

– Tämän vuoksi meidän hankintaosastomme piti etsiä eri puolilta maailmaa parhaat hinnat. Se on yksi syy, miksi olimme myöhässä. Meidän piti kompensoida ja olla hyvin älykkäitä joidenkin toimittajien kanssa. Kun ottaa globaalin kriisin huomioon, ei viiden viikon viivästys ole minusta paljon.

Katso alapuolelta Rovaniemen MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]

Lue myös nämä