Toyota-kuljettaja huomasi heti ennakkotutustumisjaksolla, kuinka haastavasta rallista on kyse. Tarton maakunnassa ajettava kilpailu uusiutui täksi vuodeksi reilusti. Osa erikoiskokeista on yhä samoja, mutta monin paikoin mennään täysin uusia teitä.
Vain huimat vauhdit ovat säilyneet ja se tekee isoimman eron edelliseen osakilpailuun, Kenian Safari-ralliin. Lappi ei Keniassa kilpaillut, mutta ei näe tuoreen tuntuman puutetta itselleen haitallisena.
– Tämä on erityyppinen ralli kuin Kenia, jossa piti ajaa hiljaa. Täällä ajetaan todella kovaa, ja ajotyyli sekä vauhti ovat hyvin erilaisia, summaa Lappi.
Lappi löytää helposti selkeitä eroavuuksia kotoiseen Suomen MM-ralliin verrattuna.
– Täällä pitää ottaa enemmän riskejä. Ajaminen ei ole niin selkeää kuin Suomessa, missä mutkia ei oikein pääse leikkaamaan, eikä jätöissä ole tilaa roikottaa autoa. Heiniä ei ole ajettu matalaksi, ja metsän sisällä puskat ovat kasvaneet tien päälle. Mutkia ei oikein näe, että missä tie lähtee kääntymään. Se on petollista. Jouduimme sen vuoksi keksimään nuotteihin uusia sanoja.
Sääennuste on luvannut kosteaa keliä koko loppuviikoksi, mikä lisäisi rallin haastavuutta entisestään.
– Jos aikoo voitosta ajaa, niin riskejä joutuu ottamaan paljon. Jännä nähdä, millaiseksi tiet menevät. Ne tuntuvat kovilta, mutta eivät ole koskaan kestäneet kahta ajokertaa. Uria tulee, ja kelikin voi tehdä tepposet viikonlopun aikana.
Tämä vetää Lapin mietteliääksi. Yhtäältä miehen mieli palaa aina mukaan voittotaisteluihin, mutta toisaalta mielessä välkkyvät myös tiimin odotukset tuoda auto varmasti maaliin, jotta pistetili karttuisi.
– Kahdessa rallissa kun on ollut ongelmia, niin jo maaliin pääsy olisi kiva juttu. Siitä lähdetään liikkeelle. Jos on haastavat olosuhteet, niin viimeistä riskiä ei kannata ottaa. Tapahtumia voi tulla – niistä vain täytyy pysyä itse erossa.
Tarkoituksellinen vauhdin hidastaminen on lähes yhtä taitoa kysyvää, kuin täysillä paahtaminen. Ennen rallin alkua Lappi oli maltillisin mielin tulostavoitteensa suhteen.
– Ajorytmin säilyttäminen on vaikeampaa silloin, kun ei aja täysillä. Viiden joukkoon pitää pystyä, mutta tuleeko siitä hyvä mieli? Ehkä podiumsijoitus, kolmas, voisi olla hyvä tavoite, Lappi laskee.
Kroatian ja Sardinian osakilpailuissa Lappi rämpi maaliin keskeytyksien jälkeen ralli2-säännöllä. Sijoitukset eivät olleet mairittelevia, joten Lapilla ja kartanlukija Janne Fermillä on selkeä tavoite jatkaa Ruotsin rallin tapaan, ja yltää palkintokorokkeelle.
– Kroatia päättyi selkeään omaan virheeseen, ja Sardiniassa oli tiivistetysti sanottuna huono tuuri. Näitä kahta viimeisintä rallia kun ajattelee, niin täällä ei ainakaan kannata yliyrittää. Tulokset eivät ole olleet sitä, mitä on odotettu.
Viron MM-ralli käynnistyy torstai-iltana lyhyellä yleisöerikoiskokeella. Kilpailu päättyy sunnuntaina.
Katso alta Viron MM-rallin ennakko.