Lancia-pomolta herkullista vihjailua – näin legendaarinen merkki voisi palata rallin MM-sarjaan

Lancia on tekemässä paluuta kansainvälisille rallierikoiskokeille, mutta ei vielä MM-sarjan puolelle.
Lancia Ypsilon Rally4 HF
Lancia Ypsilon Rally4 HF. Kuva: Stellantis
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lancia kertoi lokakuun puolella, että legendaarisen italialaisvalmistajan kehittämä Ypsilon Rally4 -auto on tulossa markkinoille ensi vuoden alussa. Tulevalla kaudella uusilla autoilla kilpaillaan Italian rallisarjan yhteydessä järjestettävässä Lancia Rally Trophyssä, jonka voittaja pääsee ajamaan Lancian virallisena kuljettajan EM-sarjassa kaudella 2026.

Lancia on rallin MM-sarjan historian menestynein automerkki kymmenellä valmistajien tittelillään. Monet rallifanit haluaisivatkin nähdä Lancian takaisin MM-sarjassa, mutta tällä hetkellä ongelmana on se, ettei WRC:stä löydy erillistä mestaruusluokkaa etuvetoisille Rally4-autoille.

Lancian urheilutoimenjohtaja Eugenio Franzetti on nyt paljastanut, mitä sarjassa pitää muuttua, jotta Lancia voisi tehdä paluun MM-sarjan erikoiskokeille. Tärkein seikka on se, että kulut täytyy saada kuriin.

Kansainvälisen autoliiton FIA:n on määrä julkistaa kaudella 2027 tulevat tekniset säännöt kuukauden kuluttua.

– Tarvitsemme säännöt; meidän täytyy tietää, miten tulevaisuuden Rally2-auto ja Rally1-auto rakennetaan. Kun saamme tämän tietoon, voimme muutaman kuukauden kuluessa hahmottaa myös sen, kuinka paljon niiden valmistaminen maksaa, Franzetti kertoi Motorsport.comin italiankieliselle sivustolle.

– Ja kun ymmärrämme säännöt, voimme luoda liiketoimintasuunnitelman, Franzetti lisäsi.

Eugenio Franzetti
Eugenio Franzetti. Kuva: Stellantis

Liiketoimintasuunnitelman luomisen jälkeen Lancia voi tarkastella tilannetta entistä tarkemmin.

– Voimme asettaa kustannukset toiselle puolelle vaakaa ja näkyvyyden sekä tuottojen arvon toiselle puolelle. Sitten voimme arvioida, kallistuuko vaaka positiiviselle puolelle.

– Olemme mukana moottoriurheilussa ja siihen sisältyy investoinnin tuotto. Tuotto syntyy yhtäältä teknisistä ja logistisista kuluista, toisaalta merkittävästä näkyvyyden arvosta. Tämä näkyvyys tuo mukanaan myös sponsoreita, kumppaneita ja niin edelleen. Kaiken tämän on tietysti oltava erittäin positiivista, Franzetti korosti.

Franzettin mukaan Rally4-auto oli tässä vaiheessa Lancialle looginen ratkaisu, koska luokan säännöt ja kulurakenne ovat selkeät. Lisäksi Rally4-auto on kaupallisessakin mielessä Lancialle sopiva konsepti.

Lue myös nämä