Lancia paljasti suunnitelmansa – edessä paluu kansainvälisille rallipätkille

Rallin MM-sarjan historian menestyksekkäin merkki, Lancia, on julkistanut suunnitelmansa.
Lancia Ypsilon Rally4 HF
Lancia Ypsilon Rally4 HF -auto nähdään erikoiskokeilla kaudella 2025. Kuva: Stellantis
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lancia esitteli jo syyskuussa uuden Ypsilon Rally4 HF -autonsa. Etuvetoisesta kilpurista löytyy 1,2-litrainen turbomoottori, josta irtoaa 212 hevosvoimaa.

Perjantaina Lancia ilmoitti, että auto nähdään ensi vuonna Italian rallisarjan erikoiskokeilla. Sarjan yhteydessä järjestetään kuusi osakilpailua kattava Lancia Rally Trophy, jossa on palkintorahaa jaossa kaikkiaan 300 000 euroa.

Kansainvälisille erikoiskokeille Lancia tekee paluunsa kaudella 2026 virallisella tiimillään, joka kantaa nimeä Lancia HF Corse. Lancia Rally Trophy -sarjan voittaja pääsee vuonna 2026 kilpailemaan virallisena Lancian kuljettajana rallin EM-sarjassa.

– Vuosi 2025 merkitsee Lancian paluuta moottoriurheiluun, kun pyrimme jälleen vahvistamaan asemamme nykypäivän kilpailuissa. Yhdistämällä perinteet ja innovaation Lancia katsoo tulevaisuuteen intohimolla ja kunnianhimolla, Lancian toimitusjohtaja Luca Napolitano kertoo.

Lancia Ypsilon Rally4 HF
Lancia Ypsilon Rally4 HF. Kuva: Stellantis

Rally4-luokituksen etuvetoisille autoille ei löydy tällä hetkellä virallista mestaruusluokkaa MM-sarjasta. Sen sijaan niille on luokka rallin EM-sarjassa sekä useimmissa kansallisissa sarjoissa.

Lancia julkaisi perjantaina Ypsilon Rally4 HF -autonsa hintalapun, joka on 74 500 euroa. Autojen toimitukset asiakkaille pyritään aloittamaan ensi vuoden alussa, kunhan auto on luokiteltu.

Autoa on ollut kehittämässä entinen Lancia-kuski ja rallilegenda Miki Biasion.

– Jos lapsena unelmoit kilparadasta, unelmoit Ferrarin punaisesta. Mutta jos haaveilit rallikuljettajan urasta, unelmoit Lanciasta. Minulla on kunnia työskennellä Lancian ja Stellantiksen moottoriurheilutiimien kanssa Ypsilon HF -auton ja Ypsilon Rally4 -auton kehitystyössä, Biasion sanoi.

– Lancian voittojen ja kilpa-ajon perintö on palannut, ja olen iloinen saadessani olla osa sitä.

Miki Biasion
Rallin kaksinkertainen maailmanmestari Miki Biasion on ollut mukana kehittämässä uutta kilpuria. Kuva: Stellantis

Lancia oli mahtitekijä rallin MM-sarjassa 1970-80-luvuilla ja vielä 90-luvun alussa ennen kuin se vetäytyi moottoriurheilusta. Se on saavuttanut historialliset kymmenen valmistajien mestaruutta ja neljä virallista kuljettajien MM-titteliä.

Suomalaiskuljettaja Juha Kankkunen ajoi Lancialla maailmanmestariksi vuosina 1987 ja 1991. Italialaislegenda Biasion saavutti perättäiset mestaruudet 1988-89.

Lue myös nämä