Hyundai tiedotti viime viikolla, että tallin kolmannella Rally1-autolla kilpaillut Solberg, 21, ei saa jatkosopimusta ensi vuodelle. Samalla ilmoitettiin, ettei Solberg pääse ajamaan edes kauden päättävässä Japanin MM-rallissa.
Tämä oli kova kolaus Ruotsin lipun alla kilpailevalle Solbergille, joka on tehnyt määrätietoisesti töitä päästäkseen rallin MM-sarjan pääluokkaan. Solberg ei jäänyt märehtimään asiaa sen pidempään vaan alkoi kolkutella muiden WRC-tallien ovia.
– Paikkoja ei ole juurikaan auki. Hyundai on tehnyt selväksi, mitä he haluavat, joten en ole menossa takaisin sinne. Toyotalla on taas kaikki, mitä se tarvitsee: hyvät kuljettajat, paras auto ja paras tiimi. Sinne pääseminen on erittäin vaikeaa, Solberg kertoi Motorsport.comille.
Potentiaalisin vaihtoehto on Fordeja ajattava brittitiimi M-Sport, joka on entuudestaan tuttu tiimi Solbergin perheelle. Oliverin isä Petter Solberg sai ensimmäisen tehdastiimipaikan Fordilta vuonna 1999.
– Luulen, että M-Sport tarvitsee kuljettajia, mutta siitä en ole varma, onko se vaihtoehto vai ei. En luovuta koskaan. Toiveissa on, että pääsen WRC-luokan autolla Monte Carlon ralliin, Oliver Solberg viittasi kauden 2023 avauskilpailuun.
Solberg myönsi, että hän on keskustellut jo jokaisen tiimin kanssa.
– Mikä tahansa paikka olisi loistava juttu. M-Sport on loistava ja täydellinen paikka olla ja oppia nuorena kuljettajana. He tietävät, mitä silloin pitää tehdä. Malcolmilla (M-Sportin pääjohtaja Wilson) on todella paljon kokemusta työskentelystä nuorten kuljettajien kanssa. Malcolm kysyi minua jo kaksi vuotta sitten, mutta menin silloin Hyundaille.
M-Sportilla on ollut tällä kaudella vain yksi palkkaa saava kuljettaja, Craig Breen, jonka esitykset ovat jääneet vaisuiksi. Ranskalaiset Adrien Fourmaux ja Pierre-Louis Loubet sekä brittikuski Gus Greensmith tuovat puolestaan tiimille taloudellista tukea ajopaikkaa vastaan. Tästä kolmikosta yksikään ei ole toistaiseksi yltänyt palkintokorokkeelle rallin MM-sarjan pääluokassa.
Solbergilla on taustallaan vahvat tukijoukot, mistä on varmasti hyötyä neuvotteluissa.
– Minulla on omat henkilökohtaiset sponsorit, joiden kanssa teen töitä tulevaisuutta varten. Käymme parhaillaan keskusteluita sitä, mitä voisimme tehdä. M-Sport voisi olla hyvä vaihtoehto, Solberg sanoi.
– Heidän autonsa näyttää nopealta, mutta varmasti kehitystyötä tarvitaan, jotta he pysyvät muiden vauhdissa. Heillä on mielestäni yksi parhaista autoista ja tiimeistä. Se voisi olla erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto.
Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan ensi viikolla Kataloniassa. Espanjalaiskonkari Dani Sordo ajaa kisassa Hyundain kolmosautolla – kuten myös kauden päättävässä Japanin rallissa.
Katso alta kooste Uuden-Seelannin MM-rallista.