Lähde: Iso päätös tehty – rallin MM-sarjaan merkittävä muutos ensi kaudeksi

Rallin MM-sarjassa nähdään iso muutos ensi kaudella.
Kuvituskuva
Kuvituskuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kuten Rallit.fi on spekuloinut jo aiemmin, näyttää vahvasti siltä, että kaudella 2025 Rally1-autoissa ei ole enää hybridiyksikköä. Myös arvostettu autourheilumedia Autosport julisti tiistaina, että hybridiboksit ovat historiaa.

Lue myös: Hyundai-pomo latasi suorat sanat kohutusta aiheesta: ”Kenelläkään ei ole varaa olla itsekäs tässä tilanteessa”

Autosportin mukaan syynä on hybridiyksikköjen rajusti ensi vuodeksi nousevat korjauskustannukset. Hybridispekulaatiot ovat velloneet koko vuoden ajan ja välillä on näyttänyt siltä, että niissä pysytään ja välillä suunta on ollut toisinpäin.

Lue myös: Rallin MM-sarjan tiimeille miljoonien eurojen lisälasku? WRC-tallipomolta kova jyrähdys

Autosportin mukaan tiistaina Kansainvälisen autoliiton FIA:n alaisessa WRC-komission kokouksessa päätettiin, ettei hybridiyksiköillä enää jatketa. Muutos tulee voimaan heti ensi vuoden alussa. Asia kuitenkin vaatii vielä FIA:n lopullisen hyväksynnän.

Rally1-autot ja samalla hybridiyksiköt esiteltiin kauden 2022 alussa. Helmikuussa WRC-työryhmä ehdotti jo kertaalleen, että vuonna 2025 yksiköistä kannattaisi luopua. WRC-tiimit kuitenkin vielä tuolloin vastustivat ajatusta ja halusivat jatkaa nykyautoilla vuosien 2025-26 ajan, minkä jälkeen nykyinen luokittelujakso päättyy.

Syyskuussa Kreikan MM-rallin yhteydessä asia nousi jälleen tapetille, kun kävi ilmi, että ensi kaudella hybridiyksiköt on aina lähetettävä niiden valmistajalle Compact Dynamicsille, jos niihin kohdistuu kolme 15 G:n tai yksi 25 G:n suuruinen isku.

Aiemmin yksiköt pystyttiin resetoimaan kesken kisan ilman sen suurempia kustannuksia. Uudistus tarkoittaisi sitä, että hybridiyksikköjen korjauskustannukset kasvaisivat rutkasti.

– Suuntaus sen suhteen on muuttunut ja asia on itse asiassa aika ajankohtainen. Mutta valitettavasti niillä säännöillä, jotka koskevat yksiköiden turvallisuutta ja niiden korjaamista iskun jälkeen, kustannukset ovat niin äärimmäisen korkeat, ettei se ole mahdollista meille, M-Sport Fordin tallipomo Richard Millener kertoi lokakuussa Keski-Euroopan MM-rallissa.

– Meidän pitää olla pragmaattisia ja tunnustaa, että WRC-yhteisö on hyvin pieni yhteisö. Ja kuten minkä tahansa pienen yhteisön, niin myös meidän täytyy pitää huolta toisistamme. Joten jos meidän täytyy tehdä jotain sen eteen, että saamme pidettyä kilpailijat mukana tässä lajissa, niin olemme valmiita sellaisen askeleen ottamaan, Hyundain tiimipäällikkö Cyril Abiteboul puolestaan komppasi.

Lue myös nämä