Thierry Neuville ja Esapekka Lappi valittivat koko viikonlopun ajan autostaan, eikä syyttä.
Hyundai ei sopinut Suomen sorateille optimaalisella tavalla ja nyt tiimillä riittää pohdittavaa, miten asiat korjataan ensi kaudeksi.
– Meillä on auto, joka kärsii etenkin siitä, että se on melko kapea-alainen. Mikä tahansa autoon tehtävä säätö toimii vain hyvin kapeassa toimintaikkunassa, Hyundai tallipäällikkö Cyril Abiteboul myönsi Motorsportille.
– Vakaissa olosuhteissa kaikki voi olla hyvää testierikoiskokeesta sunnuntaihin saakka, mutta tällaisessa Suomen kaltaisessa kilpailussa, missä olosuhteet muuttuvat melkein jokaisessa mutkassa auto ei toimi. Se ei vain yksinkertaisesti toimi, Abiteboul jatkoi.
Suomen märissä ja liukkaissa olosuhteissa Toyota toimi paljon paremmin. Hyundai ei pystynyt ajamalla ottamaan huipputuloksia Suomesta, mutta Kalle Rovanperän ja Elfyn Evansin keskeytykset toivat sille torjuntavoiton MM-taiston kannalta.
– Liukkaissa olosuhteissa emme ole ihan niin vakaita kuin se vertailukohta eli Toyota. Se on selvää, että meillä on töitä tehtävänä, Abiteboul vahvisti.
Ongelmiin on löydettävissä yleensä ratkaisu, ja niitä Hyundai nyt jo kovasti etsii ensi vuodelle.
– Ensinnäkin meidän pitää löytää autolle leveämpi toimintaikkuna ja tehtävä töitä sen eteen, että saamme paremman pidon sellaisiin kilpailuihin, missä on alhaisempi pito. Osaan näistä ongelmista on löydetty jo ratkaisu ensi vuoden autoon, mutta osa on vielä ratkaisematta, Abiteboul paljasti.
– Mutta teemme sen eteen kovasti töitä. Meillä on jo suunnitelmissa jotain testejä, jotta voisimme löytää ongelmiin ratkaisut.
Ongelmista huolimatta Hyundai onnistui kasvattamaan eron Toyotaan valmistajien MM-sarjassa 20 pisteeseen Suomessa ja Neuville sai edelleen pitää kärkipaikkansa kuljettajien MM-sarjassa. MM-sarja jatkuu seuraavaksi Kreikassa syyskuun alussa.