Kroatian MM-ralli raju testi uusille Pirellin asvalttirenkaille – WRC-kuskeilla kolme eri vaihtoehtoa

Fordin Adrien Fourmaux testasi Pirellin renkaita ja Fiesta WRC:tä viime viikonloppuna. Kuva: Tomislav Moze / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Tällä viikolla rallin MM-sarja jatkuu pitkän tauon jälkeen upouudella Kroatian osakilpailulla. Kroatian ralli on ensimmäinen asvaltilla ajettava kisa sitten vuoden 2019 elokuun Saksan rallin.

Kyseessä on myös ensimmäinen MM-ralli asvaltilla uusilla Pirellin renkailla. Italialaisvalmistaja palasi rallin MM-sarjan rengasvalmistajaksi tänä vuonna.

Pirelli tarjoaa kuskeille kolme eri vaihtoehtoa. P Zero Ra -rengasta on tarjolla kahdella eri seoksella: kovempi seos pitkille pätkille ja kuumempiin lämpötiloihin sekä pehmeämpi rengas viileämpiin ja liukkaampiin keliolosuhteisiin. Näistä kumeista pehmeämpi seos oli käytössä jo kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa. Lisäksi vaihtoehtona on Cinturato RWB -rengas, mikä on suunniteltu sadekelille asvaltilla.

– Asvalttitestit ovat olleet meillä avainasemassa, joten olemme luottavaisia, että renkailla on vahva suorituskyky nyt kun edessä on jo kolmas eri alusta tälle kaudelle. Olemme ottaneet vaikutteita muista moottoriurheilun huippulajeista, joissa olemme mukana, mukaan lukien Formula1, Pirellin rallipomo Terenzio Testoni sanoo.

– Kroatian ralli on uusi seikkailu meille kaikille, joten on vaikea ennakoida tarkasti, mitä tuleman pitää. Pätkät ja keliolosuhteet voivat olla hyvin vaihtelevat. Kuskit ovat kuitenkin antaneet hyvää palautetta renkaista testeissä, joten odotamme innolla viikonloppua.

Pirelli tuo Kroatiaan noin 2 700 rengasta, joista 700 on pyhitetty vain WRC-autoille. Jokainen WRC-kuski voi käyttää 24 rengasta kisan aikana ja lisäksi neljä kumia on varattu vain testipätkää varten. Pirellille Kroatian rallia voi tavallaan pitää kotikisana.

– Tätä rallia voi pitää meille kotirallina, sillä kilometreissä mitattuna välimatka meidän pääkonttoriin on hieman vähemmän kuin Sardinian rallissa, Testoni muistuttaa.

WRC-kuskien lisäksi Pirelli toimittaa renkaat seitsemälle kuskille WRC2-luokassa ja 15 kuljettajalle WRC3-kategoriassa. Lisäksi Pirellin renkailla ajavat kaikki JWRC-luokan lupaukset.

Viimeksi kokonaan asvaltilla ajettu ralli oli siis Saksan osakilpailu vuonna 2019. Tästä kisasta on vierähtänyt jo muhkeat 86 viikkoa.

Katso alapuolelta maistiainen, mitä tämän viikon Kroatian MM-rallissa on luvassa. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,371701″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat