Koronavirus toi oljenkorren, johon Virossa tartuttiin hanakasti – ”Jotain pitää tapahtua maailmalla, että saamme oman MM-rallin”

Viron MM-ralli
Kotiyleisön suosikki Ott Tänak Viron MM-rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Virossa järjestettiin syyskuussa maan kautta aikain ensimmäinen MM-ralli, kun Rally Estonia korvasi koronaviruksen peruuttamia kilpailuja. 

Järjestelyt sekä itse kilpailu sujuivat loistavasti, mikä poiki Viron sorarallille jatkoa MM-kalenterissa myös kaudella 2021. Ensi vuonna Virossa kaasutellaan WRC-autoilla MM-pisteistä 15. – 18. heinäkuuta.

Rally Estonia oli kerännyt jo aiempina vuosina viivalle WRC-autoja, kun tiimit käyttivät kisaa testirallina Suomen MM-osakilpailua varten. Rally Estonialla ja sen nokkamiehellä Urmo Aavalla oli kuitenkin haave omasta MM-rallista. Vaikka koronavirus on ollut koko maailmalle hirveä vitsaus, toteutui lopulta virolaisten oma MM-ralli juuri koronaviruksen avustuksella.

– Tämä on mielenkiintoinen keskustelu. Me päätimme vuonna 2017 pitkäaikaisessa strategiassamme, että haluamme oman MM-rallin Viroon. Se skenaario perustui ajatukselle, että jotain pitää tapahtua maailmalla, jotta saamme oman MM-rallin. Emme tietenkään odottaneet tällaista terveyskriisiä, Aava myöntää Viron yleisradioyhtiö ERR:n verkkosivuilla.

– Enemmänkin ajattelimme, että jos tulee jonkinlainen talouskriisi, niin isot maat eivät välttämättä halua järjestää rallia tai sitten olisi tullut jollekin kisalle muita ongelmia. Ajattelimme, että maailmalla pitää tapahtua jotain, että saamme oman mahdollisuutemme. Joka tapauksessa meidän piti olla hyvin valmistautuneita, että pystyimme käyttämään sen.

Katso alta Kalle Rovanperän näyte Viron MM-rallin testipätkältä. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,348775″ ap mute]

 

Virossa valtio tuki MM-rallia tänä vuonna 2,5 miljoonalla eurolla, kun kisan kokonaisbudjetti oli kolmen ja puolen miljoonan euron luokkaa. Ensi vuodeksi Aava ennakoi budjetin kasvavan.

– Ensi kauden budjetti on ennustettu 4,5 miljoonaan euroon. Tavallaan se on julmaa, mutta toisaalta tämä laji maksaa. Se mikä tekee hommasta kalliin, on se fakta, että ajamme isolla alueella julkisia teitä. Siellä on miljoonia asioita, jotka vaativat huomiota, Aava summaa.

– Sitten pitää tietenkin maksaa kaikenlaiset FIA:n ja WRC-promoottorin maksut, olla mukana teiden kunnostamisessa ja myös turvallisuus maksaa. Ensi vuonna yli 3 000 ihmistä on mukana ralliviikolla. Se on ison luokan tapahtuma. En sano, että stadion-urheilu olisi halvempaa, koska kaikilla lajeilla on omat haasteensa. Tuskin kukaan voi kuitenkaan kuvitella haastavampaa organisaatiota, kun ralliorganisaatio korona-aikana.

Lue myös nämä