Täksi kaudeksi täysipäiväiseksi MM-sarjan kuljettajaksi palannut Rovanperä ajoi korkeintaan keskinkertaisesti kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa.
Sen vielä jotenkin ymmärsi. Monte ei ole koskaan kuulunut suomalaiskuljettajan suosikkikisoihin.
Hän ajoi kuitenkin ihan viisaasti Monte Carlossa ja nappasi hyvät pisteet sekä itselleen että tiimilleen. Tässä kohtaa ei ollut vielä aihetta kovinkaan kriittisille kommenteille suomalaisen suorituskyvystä.
Ruotsissa Rovanperältä odotettiin kuitenkin tulosta. MM-sarjan ainoa täysin puhdas lumiralli on aina sopinut suomalaisille perinteisesti hyvin. Mutta sitä tulosta ei tullut. Rovanperä oli vasta viides ja hävisi kärjelle yli puoli minuuttia.
Ikävintä Rovanperän kannalta oli se, että siellä kärjessä olivat hänen Toyota-tallikaverinsa. Elfyn Evans repäisi jo hirvittävän eron MM-sarjassa voitollaan ja Kallen hyvä ystävä Takamoto Katsuta oli niukasti kakkonen. Uudet Hankookin renkaat eivät tätä Toyota-kaksikkoa hidastaneet, kun he ajoivat loistavan tuloksen Ruotsista.
Rovanperä on sen sijaan tehnyt hyvin selväksi, etteivät korealaisvalmistajan renkaat sovi hänen luontaiselle ajotyylilleen. Suomalaismestarilta kuultiin jopa lähinnä aiemmin suomalaisilta yleisurheilijoilta ja hiihtäjiltä tutut selitykset. Rovanperä linjasi, että hän osasi odottaa jo etukäteen huonoa tulosta Ruotsista. Onneksi sentään kurkku ei ilmeisesti ollut kipeä ennen kisaa, kuten hiihtäjillä monta kertaa.
Rovanperä tuntuu jakavan huolenaiheensa yksin. Muut kuljettajat eivät ole olleet aivan yhtä kriittisiä uusia renkaita kohtaan.
Tästä päästääkin siihen suurimpaan kysymykseen: onko Rovanperästä syytä olla huolissaan? Onko mestari menettänyt otteensa vai onko kyseessä vain lyhyt ohimenevä huono jakso? Jos kyse olisi vain Ruotsin rallista, ei tätä kommenttia olisi koskaan ollut mitään tarvetta julkaista.
Mutta Monte Carlossa käytettiin vähän kaikenlaisia Hankookin uusia renkaita. Ja mikään ei niistä tuntunut sopivan Rovanperän luontaiselle ajotyylille. Oli vähän ongelmia sliksien kanssa ja niin edelleen.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi jo Ruotsissa suoraan, että olisi odottanut Kallelta parempaa tulosta. Latvala teki myös omaan tyylinsä selväksi, että Kallen ehkä olisi syytä muuttaa ajotyyliään.
Se kuuluisa Rovanperän ”oma ajotyyli” sopi täydellisesti hybridiyksiköillä varustetuille Rally1-autoille ja Pirelli rengasvalmistajana oli suomalaisen mieleen. Nyt taas tuntuu kaikki olevan suomalaista vastaan. Rovanperä tuntui ottaneen muita isomman hyödyn hybridiyksiköstä ja rengas toimi suomalaisen makuun.
Nyt kaikki on toisin. Autoissa ei ole enää hybridiyksikköä ja rengasvalmistaja on vaihtunut. Samalla Rovanperä itse vaikuttaa siltä kuin se suurin voittamisen himo olisi jo sammunut. Paino on tässä kohtaa tietysti sanalla vaikuttaa.
Kaksinkertaisen maailmanmestarin päähän ei pääse, eikä sinne ole edes mitään tarvetta mennä. Toimittajan tehtävä kun ei ole lukea ajatuksia, vaan kertoa siitä, mitä on tapahtunut, mitä hän on nähnyt ja miten ne asiat on kokenut.
Ja kyllä, tätä taustaa vasten olen huolissani Kalle Rovanperästä. Ehkä sitä kolmatta maailmanmestaruutta ei tällä kaudella tule. Aika näyttää, tuleeko sitä enää koskaan. Ja kiinnostaako Kallea edes sen tavoittelu.