Kommentti: Rallin MM-sarjan sekavaa järjestelmää piti selkeyttää – mutta mitenkäs sen kanssa kävikään, FIA?

Kalle Rovanperä tähdittää WRC2 Pro -luokkaa tällä kaudella. Kuva: Skoda Motorsport

WRC2 Pro -luokka oli täysin turha lisäys tämän vuoden rallin MM-sarjaan. Tämän kauden jälkeen luokka heitetään roskakoriin.

Ensi vuonna MM-sarjassa järjestetään WRC2-luokat ja WRC3-luokat. FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston mukaan uusi järjestelmä on suunniteltu yksinkertaistamaan sarjan rakennetta FIA:n rallipyramidin mukaisesti.

Tuliko järjestelmästä yhtään yksinkertaisempi? Eipä juurikaan.

Avataanpa hieman tilannetta. Tämän kauden WRC2 Pro -luokka on tarkoitettu tehdastiimeille, jotka taistelevat pisteistä R5-luokituksen autoilla. Mukana ovat olleet Kalle Rovanperän tähdittämä Skoda, M-Sport Ford ja Citroen. Luokan osallistujamäärät ovat olleet naurettavan pieniä – esimerkiksi Meksikossa mukana oli vain yksi kuljettaja, puolalainen Lukasz Pieniazek.

Tämän lisäksi MM-sarjassa on ajettu erikseen WRC2-luokka, jossa osallistujamäärät ovat olleet huomattavasti suurempia. Peräti 44 kuljettajaa on kerännyt pisteitä WRC2-luokassa, kun taas WRC2 Prossa vastaava luku on kahdeksan.

MM-osakilpailuissa on ollut myös mukana autokuntia, jotka kilpailevat R5-autolla, mutta jotka eivät ole ajaneet WRC2- tai WRC2 Pro -pisteistä. Nämä kuljettajaparit ovat olleet RC2-luokassa, jonka alle kuuluvat kaikki R5-autokunnat.

Katso alta kooste WRC2- ja WRC2 Pro -luokkien tapahtumista Walesin MM-rallissa. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Tämän vuoden järjestelmä on syystäkin ollut hämmentävä. Vähemmästäkin menee pää pyörälle. Selitäpä tätä henkilölle, joka ei seuraa tiiviisti rallin MM-sarjaa. ”Miksi Rovanperä oli luokassaan toinen, vaikka hänen edellään tuloslistalla on kahdeksan R5-autoa?” Niinpä…

Ensi vuonna ei siis ajeta WRC2 Pro -luokkaa. Käytännössä WRC2 Pro siirtyy WRC2-luokan nimen alle. Nykyinen WRC2-luokka puolestaan tunnetaan jatkossa WRC3-luokkana.

WRC2-luokka on tarkoitettu tehdastiimien lisäksi myös yksityistalleille. WRC3-luokassa kilpailevat yksityiskuljettajat. Vielä selvennyksenä, että molemmissa luokissa käytetään R5-kalustoa.

Tulevassa järjestelmässä on yksi hämäävä piirre. MM-sarjassa ajettiin viimeksi WRC3-luokan pisteistä kaudella 2018. Tuolloin luokassa ei tosin ollut R5-autoja vaan etuvetoisia R2-luokituksen menopelejä.

Pysyitkö kärryillä?

Jaa uutinen
Avatar

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi Päätoimittaja