WRC2 Pro -luokka oli täysin turha lisäys tämän vuoden rallin MM-sarjaan. Tämän kauden jälkeen luokka heitetään roskakoriin.
Ensi vuonna MM-sarjassa järjestetään WRC2-luokat ja WRC3-luokat. FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston mukaan uusi järjestelmä on suunniteltu yksinkertaistamaan sarjan rakennetta FIA:n rallipyramidin mukaisesti.
Tuliko järjestelmästä yhtään yksinkertaisempi? Eipä juurikaan.
Avataanpa hieman tilannetta. Tämän kauden WRC2 Pro -luokka on tarkoitettu tehdastiimeille, jotka taistelevat pisteistä R5-luokituksen autoilla. Mukana ovat olleet Kalle Rovanperän tähdittämä Skoda, M-Sport Ford ja Citroen. Luokan osallistujamäärät ovat olleet naurettavan pieniä – esimerkiksi Meksikossa mukana oli vain yksi kuljettaja, puolalainen Lukasz Pieniazek.
Tämän lisäksi MM-sarjassa on ajettu erikseen WRC2-luokka, jossa osallistujamäärät ovat olleet huomattavasti suurempia. Peräti 44 kuljettajaa on kerännyt pisteitä WRC2-luokassa, kun taas WRC2 Prossa vastaava luku on kahdeksan.
MM-osakilpailuissa on ollut myös mukana autokuntia, jotka kilpailevat R5-autolla, mutta jotka eivät ole ajaneet WRC2- tai WRC2 Pro -pisteistä. Nämä kuljettajaparit ovat olleet RC2-luokassa, jonka alle kuuluvat kaikki R5-autokunnat.
Katso alta kooste WRC2- ja WRC2 Pro -luokkien tapahtumista Walesin MM-rallissa. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,284055″ ap mute]
Tämän vuoden järjestelmä on syystäkin ollut hämmentävä. Vähemmästäkin menee pää pyörälle. Selitäpä tätä henkilölle, joka ei seuraa tiiviisti rallin MM-sarjaa. ”Miksi Rovanperä oli luokassaan toinen, vaikka hänen edellään tuloslistalla on kahdeksan R5-autoa?” Niinpä…
Ensi vuonna ei siis ajeta WRC2 Pro -luokkaa. Käytännössä WRC2 Pro siirtyy WRC2-luokan nimen alle. Nykyinen WRC2-luokka puolestaan tunnetaan jatkossa WRC3-luokkana.
WRC2-luokka on tarkoitettu tehdastiimien lisäksi myös yksityistalleille. WRC3-luokassa kilpailevat yksityiskuljettajat. Vielä selvennyksenä, että molemmissa luokissa käytetään R5-kalustoa.
Tulevassa järjestelmässä on yksi hämäävä piirre. MM-sarjassa ajettiin viimeksi WRC3-luokan pisteistä kaudella 2018. Tuolloin luokassa ei tosin ollut R5-autoja vaan etuvetoisia R2-luokituksen menopelejä.
Pysyitkö kärryillä?