Hybridiyksiköt ovat olleet keskustelujen keskiössä viime viikkoina. Lokakuun alussa paljastui, että hybridipömpeli saatetaan heivata Rally1-autoista jo kuluvan kauden päätteeksi.
Autoihin lisäbuustia tarjoavan hybridiyksikön korjauskustannukset ovat nousemassa huomattavasti ensi vuodeksi. Käytännössä yksikölle pitäisi tehdä aina kymppitonnien arvoinen korjaustoimenpide, kun se on mennyt vikatilaan vaikkapa kovan täräyksen seurauksena.
M-Sport Fordin tallipomo Richard Millener laskeskeli, että tiimeille tästä koituisi useamman miljoonan euron lisäkustannus. Millenerin mukaan M-Sport ei ole valmis maksamaan sellaista laskua.
Lue lisää: Rallin MM-sarjan tiimeille miljoonien eurojen lisälasku? WRC-tallipomolta kova jyrähdys
Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul kertoi, että tiimi tukee moottoriurheilun sähköistämistä. Mutta samaan hengenvetoon ranskalainen antoi tukea M-Sportille sanomalla, että WRC-yhteisössä osapuolten on pidettävä huolta toisistaan.
Kaikki merkit viittaavat siis vahvasti siihen, että hybridiyksiköistä saatetaan luopua ensi kaudeksi.
Autoista ei irtoa silloin enää yhtä paljon tehoja. Mutta onko se välttämättä huono juttu?
Rally1-autoissa on voimaa myös ilman hybridiä. Martins Sesks osoitti sen kesällä Puolan MM-rallissa.
Sesks debytoi MM-sarjan pääluokassa M-Sport Fordin Rally1-autolla, johon oli hybridiyksikön tilalle pistetty tuhti lisäpaino. Siitä huolimatta latvialainen pystyi ajamaan jopa sensaatiomaisen kovaa WRC-tähtiä vastaan.
Kysymys kuuluu paremminkin: voisiko hybridiyksikön poistamisesta olla jotain hyötyä koko MM-sarjan kannalta, kun katsotaan isoa kuvaa?
Vastaus allekirjoittaneelta: Kyllä, ehdottomasti.
Ilman hybridiyksikköä olevan Rally1-auton vuokra on halvempi kuin täysiverisen hybridikilpurin. Lisäksi Rally1-autoon ensimmäistä kertaa loikkaavalla kuljettajalla olisi yksi asia vähemmän opeteltavana.
Eli toisin sanoen kynnys Rally1-auton vuokraamiselle madaltuisi – ainakin hieman. Kallista se on edelleen, mutta kukapa meistä ei tykkää tuntuvista alennuksista.
Rallin MM-sarjan pääluokkaan on kaivattu pitkään lisää kilpailua. Se on selvää, että lähivuosina uusia tiimejä ei pääluokkaan saada. Suunta kohti hybridiyksiköttömiä Rally1-autoja voisi olla väliaikainen ratkaisu, jolla nykyisten tiimien autoja olisi mahdollista nähdä enemmän lähtöviivalla.
Rallin MM-sarjan promootioyhtiö on jo aiemmin linjannut, että se aikoo jatkossakin tarjota tukeaan lupaaville kuljettajille Rally1-autoa varten. Ja mikäs olisikaan sen makoisampaa kuin nähdä uusia nimiä kilpailemassa MM-sarjan pääluokassa tasavertaisella kalustolla huippukuskeja vastaan?