M-Sport Fordista kertovasta dokumenttisarjasta julkaistiin torstaina uusi jakso, joka sisälsi melkoisen uutisen. Fourmaux kertoi jaksossa, että hän on saanut Hyundailta tarjouksen täyden kauden sopimuksesta, minkä lisäksi hänelle on tullut Toyotaltakin diilitarjous puolikkaasta kaudesta.
Fourmaux tosin kertoi heti perään, että Hyundain tarjous kiinnostelee, mutta Toyotan ei niinkään.
Lue lisää: WRC-tähti pudotti uutispommin: ”Minulla on tarjous Toyotalta”
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi aiemmin syksyllä, että Toyota ei ole käynyt vakavia keskusteluja ranskalaisen kanssa. Nyt vaikuttaa siltä, että Latvala ei kertonut koko totuutta.
Pointtina ei ole kuitenkaan se, puhuiko Latvala palturia vai ei. Pointtina on se, että Toyota on katsellut vakavasti vaihtoehtoja tiimin ulkopuolelta.
Tähän saakka yleisenä oletuksena on ollut, että Toyotan kokoonpano pysyy suunnilleen muuttumattomana. Asioiden on oletettu muuttuvan sen verran, että Kalle Rovanperä palaa täyden kauden kuljettajaksi, ja Sami Pajari saa puolestaan enemmän ajovastuuta jakamalla saman auton Sebastien Ogierin kanssa.
Fourmaux on mitä ilmeisemmin vastannut kielteisesti Toyotan sopimustarjoukseen. Mutta pakostakin sitä on mietittävä, että mihin rakoseen Toyota olisi sovittanut ranskalaiskuljettajan omassa palapelissään.
Olisiko Fourmaux haluttu ottaa vuorottelevaksi kuskiksi Ogierin kanssa? Vai olisiko hänelle kaavailtu roolia samassa autossa Pajarin kanssa? Tai onko Elfyn Evansin tai Takamoto Katsutan rooliin harkittu jotain muutoksia?
Rovanperän täyden kauden roolista Toyota ja myös suomalaistähti itse ovat viestineet niin selkeästi, että sitä ei mahduteta tähän spekulaatioon.
Mutta nämä muutkin potentiaaliset kuviot ovat sen verran kutkuttavia, että ne nostavat esiin vieläkin isomman kysymyksen: kun Fourmaux on sanonut Toyotalle ”kiitos, mutta ei tällä kertaa”, onko Latvalan johtama tiimi suunnannut katseensa johonkin toiseen kuljettajaan?
Potentiaalisten vaihtoehtojen lista ei ole kovinkaan pitkä. Oliver Solberg on jo aiemmin yhdistetty huhuissa Toyotaan. Myös Yohan Rossel kyttää paikkaa pääluokan puolelta, mutta tästä WRC2-kuskien kaksikosta Solberg lienee vahvempi ehdokas.
Ei siinä kuitenkaan vielä kaikki. Jos Fourmaux päätyy Hyundain kolmosautoon täyden kauden kuskiksi, Hyundailta vapautuu kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa: Esapekka Lappi ja Andreas Mikkelsen.
Joten mitäpä siitä sanotte, jos Lappi tekisikin vielä kerran paluun Toyotalle? Se olisi aivan mielipuolista!
Ja samaan aikaan lähes yhtä nerokasta.
Lappi on enemmän kuin tuttu mies Toyotalle. Puolen kauden pesti on juuri sitä, mitä Lappi tässä vaiheessa haluaa. Kumpikin osapuoli tietäisi tarkalleen, mitä saisi diilin toteutuessa. Sikaa ei löytyisi mistään säkistä.
Edellisinä syksyinä rallin MM-sarjan kuljettajamarkkinoilla on nähty viime hetken yllätyksiä. Sellainen saattaa toteutua myös tällä kertaa.
Tai sitten tämä oli vain puhdasta spekulaatiota – ja sellaiseksi se myös jää.