Kommentti: Kalle Rovanperässä tapahtui dramaattinen muutos – tekikö hän suuren päätöksensä jo talvella?

Kalle Rovanperän shokkipäätös saattoi kypsyä jo tämän vuoden alussa, kirjoittaa rallitoimittaja Ville Hirvonen.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Minun oli tarkoitus kirjoittaa Kalle Rovanperää koskeva kommentti tällä viikolla, mutta ajattelin kirjoitusta pohtiessani sen sisällön olevan hieman toisenlainen. Ajattelin raapustaa spekulatiivisen jutun siitä, miten kauan Rovanperä jaksaa enää ajella rallin MM-sarjassa, mutta nyt sellaista juttua ei tarvitse kirjoittaa. Rovanperä jatkaa rallin MM-sarjassa enää kolmen kilpailun verran.

Rovanperän ilmoitus aiheutti allekirjoittaneessa hieman kaksijakoisia tunteita. Toisaalta se oli suuri shokki ja iso yllätys. Toisaalta taas sitten ei yllätys lainkaan.

Palasin aamulla mielessäni kylmään ja lumiseen Ruotsiin. Tarkemmin sanottuna Uumajaan ja Ruotsin MM-ralliin 2025.

Rovanperä on tullut tunnetuksi hyväntuulisena ja iloisena persoonana. Ehkä hän nyt ei varsinaisesti nauti toimittajien kanssa juttelusta, mutta yleensä haastattelut sujuvat mukavissa merkeissä. Näin ei ollut Ruotsissa helmikuussa 2025. Havaitsimme koko meidän toimituksen kanssa yhdessä selvän muutoksen suomalaisessa. Rovanperä ei hymyillyt. Hän hoiteli kyllä mediatilaisuudet pois alta ammattimiehen tavoin, mutta mitään ylimääräistä läppää hän ei jäänyt heittämään kenenkään kanssa.

Ruotsin MM-rallissa satoi lunta ja pakkanen paukkui, mutta tulihan se mieleen, ettei Rovanperän alakuloinen olemus johdu vain säästä. Kenties hän mietti jo tuolloin, että nämä hommat olisi parempi lopettaa.

Ruotsin MM-ralli oli Rovanperälle hyvin vaikea. Hänet nostettiin kilpailun alla rallin suurimmaksi voittajasuosikiksi, mutta se oli lopulta virhearvio. Suomalainen epäonnistui Ruotsissa, eikä ollut alkuunkaan sinut MM-sarjaan täksi kaudeksi tulleiden Hankookin renkaiden kanssa. Ajatus koko homman mielekkyydestä saattoi käydä hänen mielessään tuon viikonlopun aikana monta kertaa.

Ellei Rovanperä sitten tehnyt lopullista päätöstään Ruotsissa, saattoi se kypsyä sitten toukokuussa Portugalissa. Rovanperän kartanlukija Jonne Halttunen kertasi torstaina Rallit.fille tuon kisan vaiheita ja muotoillaanko vaikka näin, ettei se ollut mitään erityisen mieltä ylentävää kuunneltavaa. Portugalin MM-rallissa kisapäivät venyivät tuskallisin pitkiksi ja kuljettajien ja karttureiden yöunet jäivät vähiin.

Rovanperä kritisoi Portugalin MM-rallin pitkiä päiviä suorasanaisesti medialle, ja moni kilpakumppani oli hänen kanssaan ihan samaa mieltä. Ja on edelleen.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä oli vaikeuksissa Ruotsin MM-rallissa helmikuussa 2025. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT

Kovin usein sanotaan, että kyllä niitä pitkiä päiviä on ennenkin rallissa ajettu. Niin on, mutta ”vanhaan hyvään aikaan” myös kisoja oli vuoden aikana vähemmän. Nyt kalenterissa on hieman vuodesta riippuen ollut 13-14 kilpailua ja kisaviikko on kuljettajille ja karttureille äärimmäisen raskas henkisesti ja fyysisesti. Ajamisen päätteeksi pitää katsella vielä videoita hotellihuoneessa. Tai ei tietenkään ole mikään pakko, mutta suositeltavaa se kuitenkin on, jos meinaa pärjätä.

Rovanperä tuskin lopetti pelkästään pitkien päivien ja niukkojen yöunien takia, mutta voisi hyvin kuvitella, että se näytteli kyllä päätöksen taustalla jonkinlaista roolia. Miksi tehdä mitään väkisin, mikä ei tunnu enää niin kivalta?

Rovanperän päätös on katastrofaalinen koko rallin MM-sarjan kannalta. Nyt rallin MM-sarjalla on peiliin katsomisen paikka. Kun lajin suuri tähti haluaa lähteä vain 25-vuotiaana lajin parista pois, on siinä lajissa silloin jotain äärimmäisen pahasti vialla.

Lue myös nämä