Kommentti: Huhut vievät rallikomeettaa kovaan testiin – toivottavasti se myös toteutuu

Martins Sesks on ollut yksi tämän MM-rallikauden piristysruiskeista, mutta hänellä on vielä todistettavaa, kirjoittaa Rallit.fin Toni Heinonen.
Martins Sesks
Martins Sesks. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Sesks sai kesän aikana kaksi näyttöpaikkaa Ford Puma Rally1 -auton ratissa. Ensin Puolan MM-rallissa ilman hybridiyksikköä ja pari viikkoa myöhemmin kotikisassaan Latviassa hybridilaatikon kera.

Sesks ylitti kaikki odotukset. Latvialainen ei ollut jonon jatkeena Puolassa, vaikka hänellä ei ollut hybridibuustia käytössään. Viides tila oli vaikuttava suoritus.

Latviassa häneltä osattiinkin odottaa vähintäänkin samanlaista esitystä. Mutta hän pisti paremmaksi. Uran ensimmäiset pohja-ajat napsahtivat tilille, ja palkintokorokepaikka jäi lopulta saamatta pelkästään viimeisen erikoiskokeen tekniikkamurheiden takia.

Nämä kaksi hienoa esitystä tekivät Sesksistä sensaation kertaheitolla. Latvialainen on kehunsa ja hehkutuksensa täysin ansainnut.

Latvian MM-rallista on nyt kulunut kuukauden päivät, eikä Sesks ole täysin kadonnut otsikoista. Huhujen mukaan 24-vuotias kuski voisi saada vielä yhden näyttöpaikan tänä vuonna, ja kyseinen kisa saattaisi olla Chilen soraralli syyskuun lopulla. M-Sport Fordin tallipomo Richard Millener kertoi pari viikkoa sitten Rallit.fille, että Sesksistä on käyty keskusteluja, mutta mitään ei ole lyöty lukkoon.

Lue lisää: WRC-tallipomo kommentoi kuumaa huhua rallisensaation suhteen

Chilen MM-ralli olisi todellinen testi Sesksille. Vaikka latvialainen oli huikea kahdessa aiemmassa MM-rallissa, hänellä oli niissä merkittävä etu puolellaan: Sesks tunsi hyvin molemmat kisat ja niiden tiet EM-sarjan puolelta, kun taas muille kuljettajille kisat olivat käytännössä uusia. Lisäksi Puola ja Latvia olivat juuri niitä ralleja, joissa Sesks viihtyy parhaiten.

Chilestäkin löytyy vauhdikkaita sorateitä, mutta keskinopeudeltaan kilpailu on huomattavasti hitaampi kuin Puolan ja Latvian MM-rallit. Ja mikä merkittävintä: Sesksillä ei ole aiempaa kokemusta eteläamerikkalaisista soraränneistä.

Chile näyttäisi Sesksin todellisen tason – missä hän oikeasti on verrattuna rallimaailman eliittiin, kun kisaan lähdetään samalta viivalta. Toivoa sopii, että latvialainen saadaan mukaan lähtöviivalle.

Se lienee kuitenkin varmaa, että Sesks lunastaa jossain vaiheessa – kenties pikaisestikin – paikkansa rallin MM-sarjan pääluokasta. Kuten Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on kertonnut aiemmin, WRC-tiimit ovat kiinnittäneet katseensa kolmeen tulevaisuuden toivoon: Oliver Solbergiin, Sami Pajariin ja Martins Sesksiin.

Lue myös nämä