Lappi on vuorotellut tällä kaudella Hyundain kolmannessa autossa Andreas Mikkelsenin ja Dani Sordon kanssa.
Lappi avasi kautensa helmikuussa Ruotsin MM-rallissa parhaimmalla mahdollisella tavalla, kun hän nappasi Uumajan seudulta uransa toisen voiton. Sen jälkeen suomalainen on kuitenkin epäonnistunut kolmessa rallissa putkeen.
Keniassa Lappi kärsi tekniikkamurheista, Latviassa suomalaisen vauhti oli täysin kateissa ja Suomessa Lappi ajoi suoraan päin mäntyä rikkoen autonsa.
Hyundai saattaa hyvinkin muuttaa strategiaansa ensi kaudeksi siten, että se ajattaa kolmannessa autossaan vain yhtä vakituista kuljettajaa. Tässä tuolileikissä biisi loppuisi Lapin kohdalta todennäköisesti kesken ja hän jäisi kokonaan ilman jakkaraa.
Hyundai tarvitsee ensi kaudeksi kuljettajan, joka on riittävän nopea, mutta ennen kaikkea tasainen ja varma suorittaja. Tähän tehtävään Lappi ei viime aikaisten näyttöjensä perusteella valitettavasti istu.
Lappi on tehnyt edellisen kahden kauden aikana yksinkertaisesti liikaa virheitä, eikä tämä ole varmasti jäänyt Hyundailta huomaamatta. Esimerkiksi M-Sportin Fordilla tällä kaudella ajanut Adrien Fourmaux on tehnyt läpi kauden todella tasaista työtä ja tuonut lähes aina auton maaliin ja vieläpä hyvillä MM-pisteillä. Ranskalainen on ollut tällä kaudella juuri sellainen tasaisen varma ja riittävän nopea kuljettaja, mitä Hyundai kaipaakin. Fourmaux’ta on jo ehditty huhuilemaan korealaisvalmistajan leipiin.
Lappi on toistellut viime aikoina jatkuvasti, että hän haluaa viettää enemmän aikaa perheensä kanssa. Lappi jopa aiemmin linjasi Rallit.fille, ettei hän ajaisi enää täyttä kautta, vaikka hänelle tarjottaisiin ”50 miljoonaa euroa”.
En sinällään epäile Lapin vilpittömyyttä (paitsi ehkä tuon rahasumman osalta). Uskon aidosti, että perhe on hänelle hyvin tärkeä – ja ovathan lapset ja perhe tietysti tärkeämpää kuin rallin ajaminen huipputasolla.
Mutta lienee kuitenkin myös niin, että Lappi ajaisi vielä hyvin mielellään rallia. Suomalainen on sanonut edelleen nauttivansa touhusta. Nyt näyttää kuitenkin vahvasti siltä, että Lappi saa toteuttaa hartaan toiveensa ja viettää enemmän aikaa perheensä kanssa, sillä rallihommia ei välttämättä enää ensi vuonna tarjolla ole.
Toyotalle Lappi ei mene. Toyota on sanonut haluavansa nuorta verta talliin ja Sami Pajari on tässä kohtaa hyvin vahvoilla. M-Sport tähyilee puolestaan varmasti Martins Sesksin perään, joka ehti jo vakuuttamaan kahdessa tällä kaudella ajamassaan kilpailussa.
Lappi ajanee tällä kaudella enää vain yhden rallin. Suomalainen nähdään todennäköisesti Chilen MM-rallissa syyskuun lopulla. Se voi oikeasti jäädä Lapin viimeiseksi MM-ralliksi – ainakin huipputasolla – hänen urallaan.