Kolme rallia yhdessä paketissa? Tämä kaikki sinun pitää tietää Saksan MM-rallista

Saksassa ajetaan asvaltilla mutta toisinaan sorarallien elkein. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja palaa seuraavaksi asvaltille Saksan kapeilla mutta nopeilla teillä. Tämän osakilpailun sanotaan olevan ”kolme rallia yhdessä”. Rallit.fin reittiasiantuntija analysoi Saksan MM-rallin.

Saksan MM-rallin keskuspaikka on Bostalsee-järven rannalla maan länsiosassa, missä kilpailu on aina ajettu. Kyseessä on yksi sarjan nuoremman sukupolven kilpailuista, sillä se sai MM-arvonsa vasta vuonna 2002.

Pätkät kulkevat viinitarhojen kapeilla huoltoteillä, peltojen keskellä ja metsissä sekä kylien läpi. Tiet ovat kapeita ja pääosin nopeita, paitsi silloin kun käännytään tiukoista risteyksistä tai neulansilmistä. Välillä myös kaasutellaan aivan täysillä isoilla pääteillä. Kovimpia nopeuksia hillitäänkin usein heinäpaalishikaaneilla tai ”ketunlenkeillä”.

Baumholderin sotilasalue on puolestaan luonteeltaan täysin erilainen muuhun ralliin verrattuna. Siellä ajetaan betonilla tai asvaltilla, ja pinnat ovat monin paikoin kuluneita ja röykkyisiä. Lisäksi suurin ero muihin pätkiin on teiden leveys, mutkien jouheus ja nyppylöiden ylitykset.

Baumholderin alueella on varottava Hinkelstein-tankkiesteitä. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Usein kuultu sanonta ”kolme rallia yhdessä” viittaa yleensä viinitarhateiden, maaseudun teiden ja Baumholderin alueen eroihin. Viinitarhoilla voi olla enemmän neulansilmiä ja korkeuseroja kuin maaseudulla peltojen välissä, mutta muuten perusluonne on sama. Täten pidänkin analogiaa hieman liioiteltuna, sillä kaikissa ralleissa teiden luonne vaihtelee pätkien ja alueiden välillä.

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now! -blogissa.

Katso alta video, mitä Saksan MM-rallissa on luvassa! Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,275639″ ap mute ]

 

Torstai 22.8.

Saksan MM-rallissa esitellään uusi konsepti, kun torstain yleisöerikoiskokeena ajetaan täysin sama pätkä kuin testierikoiskokeena. Täten rallissa ei ole yhtäkään varsinaista mikkihiiripätkää. Viime vuosien surkeiden esitysten perusteella tämä on positiivinen ratkaisu.

Torstain aikataulu Suomen ajassa
11.00 SHAKEDOWN St. Wendeler Land 5,20 km
20.08 EK1       St. Wendeler Land 5,20 km

Näin ollen torstain ainoa erikoiskoe on St. Wendeler Land, joka ajettiin jo viime vuonna shakedownina. Pätkä on myös alkuosa vuoden 2017 power stagesta. Samaa pätkää ajettiin myös vuonna 2011 ja aiemmin, vuonna 2008 ja sitä ennen eri suuntaan.

St. Wendeler Land on melko kulmikas pätkä, jolla ainoat hitaat paikat ovat risteyksiä. Tie on kauttaaltaan melko kapeaa, mutta reilun kilometrin jälkeen hetken vielä kapeampaa. Pätkän puolivälissä ja lopussa on Y-risteyksiin tehdyt ketunlenkit ja loppupuolella yksi heinäpaalishikaani ennen rautatien ylittävää siltaa.

 

Pätkän luonne muistuttaa lauantaiaamun maaseutupätkiä. On totta, että Saksan rallin pääpiirteenä ovat kovavauhtiset kapeat tiet ja tiukat risteykset, mutta täyttä kuvaa rallin luonteista tällä pätkällä ei saa. Viinitarhojen neulansilmät, kovavauhtiset isot tiet tai Baumholderin kuluneet betonipinnat tulevat tuottamaan erilaisia haasteita.

Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä missä kunnossa erikoiskoe on shakedownin jälkeen. Puhdistetaanko erikoiskoe ennen torstai-illan avauspätkää tai estetäänkö leikkaamista heinäpaaleilla? Lisäksi tyypillisesti lähtöjärjestys torstain yleisöpätkillä on käännetty, joten kärkikuskit tulevat kärsimään muita enemmän tien sotkeentumisesta.

Sääennuste testierikoiskokeelle ja EK1:lle St. Wendeler Land (torstaina klo 10.00 ja 19.08)
Perjantai 23.8.

Perjantain pätkät ovat täysin samat kuin viime vuonna. Ne ajetaan huoltoparkin luoteis- ja länsipuolilla. Näiltä pätkiltä löytyy kapeaa viinitarhasyheröä, metsäosuuksia, maalaisteitä ja myös isompaa baanaa.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa

11.14 EK2    Stein Und Wein 1        19,44 km
12.08 EK3    Mittelmosel 1           22,00 km
13.43 EK4    Wadern - Weiskirchen 1   9,27 km
15.03 HUOLTO Bostalsee
16.42 EK5    Stein Und Wein 2        19,44 km
17.36 EK6    Mittelmosel 2           22,00 km
19.11 EK7    Wadern - Weiskirchen 2   9,27 km
             YHTEENSÄ               101,42 km

Stein und Wein on ajettu usein Saksan MM-rallissa, joskus myös nimellä Ruwertal – Fell, pienin reittimuutoksin. Se kulkee maaseudulla ja metsissä käväisten myös viinitarhoilla. Merkittävän suuri osa pätkästä ajetaan leveillä maanteillä.

Pätkän alku on kapealla tiellä kylässä, josta se jatkuu metsään neulansilmien ja risteysten kautta. Kilometrin kohdalla on erityisen vaikea risteys ja hyppy.

Kolmen kilometrin jälkeen tullaan leveämmälle tielle. Se on suurilta osin todella nopeaa, mutta viiden kilometrin paikkeilla on Korsikan rallia muistuttava mutkikkaampi osa, jolla on jopa yksi neulansilmämutka. 7,6 kilometrissä on shikaani, ja sen jälkeen käännytään kiperästä risteyksestä vielä isommalle tielle. 10 kilometrin paikkeilla on hidasteena kierto levähdyspaikan kautta.

Seuraavat osuudet ajetaan taas kapeammilla teillä, yksi lyhyt osuus jopa betonilla. Aiemmin kaahailtu iso tie ylitetään ketunlenkein 15 kilometrin jälkeen, ja vajaata kilometriä myöhemmin käännytään toiselle isolle tielle vajaan kilometrin matkaksi. Sitten kahden neulansilmän kautta käännytään kapeammalle tielle. Juuri ennen maalia on huippunopea osuus, ja yhdessä mutkassa on paikka leikata todella leveästi.

Sääennuste EK2+5:lle Stein Und Wein (perjantaina klo 10.14 ja 15.42)

Mittelmosel on viinitarhapätkä, joka on tuttu kaikilta Saksan MM-rallin vuosikerroilta paitsi vuodelta 2014. Tämän vuoden versiota on ajettu sellaisenaan vuodesta 2016 lähtien. Silloin pätkän nykyinen loppuosa ajettiin ensimmäistä kertaa.

Pätkä alkaa viiniviljelmien ja peltojen keskeltä. Monesta paikasta pätkän alkuosalla on huikea näköala Mosel-joelle. Tiet ovat kapeita ja osassa risteyksistä on betonipinta. 1,4 kilometrissä on tiukka neulansilmä ylämäkeen, puolta kilometriä myöhemmin taas kiperä mutka, jossa vuonna 2017 ulos ajoivat niin Thierry Neuville, Dani Sordo kuin Juho Hänninenkin.

 

Pari yllättävää risteystä tulee vastaan 2,5 kilometrin kohdalla. Seuraavaksi viinitarhoilta poistutaan hetkeksi. Näillä maaseututeillä on usein kulunut ja röykkyinen pinta. Paluu viinitarhoille tapahtuu 6,6 kilometrin kohdalla alamäkineulansilmien kautta. Viimeinen viinitarhaneulansilmä 12 kilometrin paikkeilla puolestaan melkein pilasi Ott Tänakin voiton vuonna 2017.

 

Tämän jälkeen tiestä tulee hyvin kapea ja pätkä sukeltaa metsään. Seuraava osuus on kuitenkin huippunopea isolla tiellä. Sen päättävään neulansilmäristeykseen tullaankin heinäpaalishikaanin kautta.

Pätkä jatkuu nyt kuluneella asvaltilla, mutta leveällä tiellä. Tie kapenee kuitenkin kilometrin jälkeen kahdessa ylämäkineulansilmässä. Seuraavat osuudet ovat nopeita pintojen vaihtuessa moneen kertaan. Lopulta 21 kilometrin kohdalla laskeudutaan kahdesta neulansilmästä kapealle viinitarhatielle ja kahdesta toisesta vastaavasta isolle tielle kiihdytykseen kohti maalia.

Sääennuste EK3+6:lle Mittelmosel (perjantaina klo 11.08 ja 16.36)

Wadern-Weiskirchen on puolittainen yleisöerikoiskoe. Se ajetaan maaseututeillä, joista on muodostettu silmukka. Autot ajavat radan kaksi kertaa ja kääntyvät sitten pois. Täten tiestä tulee kaksin verroin likaisempi, kun jokainen auto ajaa suurimman osan teistä neljä kertaa. Sebastien Ogierilla oli kuitenkin ongelmia vuonna 2017 jo ensimmäisellä kierroksella.

 

Tiet eivät muutu juurikaan pätkän aikana, mutta ysikymppimutkia on paljon, osa niistä puiden alla. Viimeiset osuudet ennen maalia ovat hieman kapeampaa ja kuluneempaa.

Sääennuste EK4+7:lle Wadern-Weiskirchen (perjantaina klo 12.43 ja 18.11)
Lauantai 24.8.

Lauantai on rallin pisin päivä. Tänä vuonna kokeillaan uutta systeemiä, jossa aamulla ajetaan kahdesti maaseutupätkät ja iltapäivällä kahdesti Baumholderin alueen erikoiskokeet. Tämän ansiosta katsojien on mahdollista nähdä yhdellä siirtymällä neljä erikoiskoetta päivän aikana.

Päivän pätkät ajetaan samoilla seuduilla kuin viime vuonnakin, huoltoparkin itä- ja eteläpuolilla. Perjantaihin ja sunnuntaihin verrattuna viinitarhoilla ei käydä laisinkaan, ja Baumholderin alueen omintakeiset tiet kattavat kaksi kolmasosaa kilometreistä.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa

09.09 EK8    Freisen 1              14,78 km
10.12 EK9    Römerstraße 1          12,28 km
12.09 EK10   Freisen 2              14,78 km
13.12 EK11   Römerstraße 2          12,28 km
14.31 HUOLTO Bostalsee
16.08 EK12   Arena Panzerplatte 1   10,73 km
16.46 EK13   Panzerplatte 1         41,17 km
18.41 HUOLTO Bostalsee
19.53 EK14   Arena Panzerplatte 2   10,73 km
20.31 EK15   Panzerplatte 2         41,17 km
             YHTEENSÄ              157,92 km

Freisen avaa aamun maaseutuosuuden. Tämä versio ajettiin ensimmäisen kerran vuonna 2016. Vuosien 2004 ja 2010 välillä pätkää ajettiin eri suuntaan, ensimmäisenä vuonna nimellä Teufelskopf.

Lähtö on isolla tiellä, mutta heti käännytään neulansilmästä pienemmälle tielle metsään ja peltojen keskelle. Kahden kilometrin kohdalla toinen neulansilmä tekee taas pätkästä leveämmän hetkeksi ennen seuraavaa tiukkaa käännöstä pienille teille.

Viiden kilometrin pinnassa tullaan todella isolle tielle, jolla on shikaani kilometriä myöhemmin. Seuraava osuus on hieman kapeampi ja muistuttaa jouhevuudessaan Katalonian rallia. Risteyksestä käännytään 7,6 kilometrin kohdalla pienemmälle tielle, joka on töyssyinen. Heti tämän tien ensimmäisessä mutkassa Thierry Neuville käväisi pellolla vuonna 2016.

 

Yhdeksässä kilometrissä alitetaan moottoritie tunnelista. Seuraava osuus on todella nopea, ja sen lopussa on shikaani. 10,6 kilometrissä neulansilmästä käännytään hetkeksi isolle tielle, mutta pian liitytään taas kapeammalle ja kuluneelle tielle. Kahdessatoista kilometrissä on kapea metsätieosuus, kun taas loppu pätkästä ajetaan peltojen välissä vauhdikkaammin.

Sääennuste EK8+10:lle Freisen (lauantaina klo 08.09 ja 11.09)

Römerstraße ajetaan nyt kolmatta kertaa Saksan MM-rallissa. Joka kerta se on ollut rallin nopein pätkä, ja on sitä varmasti myös tänä vuonna. Keskinopeus noussee yli 120 kilometriin tunnissa.

Ensimmäiset kaksi kilometriä ajetaan isolla tiellä, jolla on makeita mutkia. Sitten käännytään kapealle tielle, joka on kulmikasta ja nopeaa. Viime vuonna Elfyn Evans ja Craig Breen ajoivat pellolle tämän osuuden ensimmäisessä oikeassa.

 

5,6 kilometriä lähdöstä kapeat maalaistiet päättyvät päätielle. Risteyksessä on salakavala töyssy, mikä yllätti muutaman autokunnan vuonna 2017

 

Päätieltä käännytään välittömästi taas pikkuteille. Ne ovat edellisen osuuden kaltaisesti nopeita ja kapeita. Yhdeksän kilometrin kohdalla tien pinta on kulunutta. Pian kuitenkin käännytään taas leveälle ja tasaiselle isolle tielle kilometrin verran. Osuuden alussa on myös shikaani. Pätkän loppu on taas kapeampia mutta nopeita teitä, jälleen kuluneella pinnalla.

Sääennuste EK9+11:lle Römerstraße (lauantaina klo 9.12 ja 12.12)

Kaksi seuraavaa pätkää ajetaan Baumholderin sotilasalueella. Se on kuulunut ralliin kaikkina vuosina, kun sillä on ollut MM-arvo. Nämä tiet tunnetaan kuluneista betonipinnoistaan, tien sivussa vaanivista kivisistä Hinkelstein-tankkiesteistä ja toki myös lukuisista risteyskäännöksistä. Omasta mielestäni kuitenkin pätkissä erityistä on niiden jouhevuus – juuri missään muualla ei tässä rallissa ajeta kolmos-nelosvaihteella mutkia nyppyjen yli.

Kuten aina, Baumholderin alueella ajetaan lyhyt yleisöpyöritys ja pidempi varsinainen erikoiskoe. Tänä vuonna reitit ajetaan eri suuntaan kuin yleensä. Suunnan kääntämisen lisäksi pätkissä on aina pieniä muutoksia, koska teitä ja risteyksiä riittää loputtomasti.

ArenaPanzerplatte2019
Arena Panzerplatte 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com, taustakartta OpenStreetMaps

Yleisöpätkä eli Arena Panzerplatte alkaa heti aiemmista erikoiskokeista poiketen jouhevilla mutkilla yli nyppyjen. Tien pinta on kulunutta ja karkeaa, joten autot menevät paljon sivuluisussa.

Kolmen ja puolen kilometrin pinnassa alkaa tasaisempi ja kulmikkaampi nopea osuus, jonka jälkeen ajetaan taas jouheita mutkia mutta nyt tasaisella asvaltilla. Seitsemän kilometrin kohdalla on iso hyppy. Risteys, jossa Thierry Neuvillen takaripustus petti vuonna 2017, on 8,6 kilometrin kohdalla, mutta ajosuunta on nyt eri.

 

Viimeiset puolitoista kilometriä ajetaan hyvin leveällä ja tasaisella betonitiellä. Yleisöä varten rakennetuissa ylimääräisissä risteyskäännöksissä tosin välillä tie on kapea ja kuluneempi.

Sääennuste EK12+14:lle Arena Panzerplatte (lauantaina klo 15.08 ja 18.53)

Pitkällä Panzerplatten pätkällä on lukuisia pinnanvaihteluita – leveästä kapeaan, tasaisesta kuluneeseen ja asvaltista betoniin. Risteyksiä myös riittää, sekä rytminvaihdoksia teknisestä jouhevaan ja nopeaan. 41-kilometrisenä pätkä on koko kauden toiseksi pisin. Vain Korsikalta löytyy tänä vuonna pidempi erikoiskoe.

Koko erikoiskoe ajetaan siis suurilta osin eri suuntaan kuin viime vuonna. Tähän suuntaan suuri osa pätkän reitistä kulki viimeksi vuonna 2014.

Panzerplatten alku on nopeaa ja jouheaa, usein metsien kautta kulkien. Kulmikkaampi osuus alkaa neljän ja puolen kilometrin kohdilla. Kahdeksassa kilometrissä puolestaan käväistään taas yleisöareenalla, miltei koskettaen edellisen erikoiskokeen reittiä.

Yhdeksän ja puolen kilometrin kohdalla on todella konstikas shikaani. Sen jälkeen ajetaan taas nopeita ja jouheita mutkia kukkuloilla ja metsissä. Neljäntoista kilometrin kohdilla on viime vuoden reitistä poikkeava uusi ketunlenkki. Seuraava video puolestaan näyttää teknisen mutkayhdistelmän 17,5 kilometrin kohdalla metsäosuudella.

 

18,5 kilometrin kohdalla on yllättävä putoava hyppy. Seuraavat 12 kilometriä on hyvin vaihtelevaa sekä pinnan että rytmin suhteen. Suurin osa on nopeaa ja jouheaa, mutta 26 kilometrin kohdalla on kapea ja tekninen metsäosuus.

31,2 kilometrissä tien pinta on ehkä koko kisan röykkyisintä. Kilometriä myöhemmin käännytään hyvin leveälle ja tasaiselle tielle. Neljä ketunlenkkiä kuitenkin hidastaa vauhtia pienemmille ja kuluneemmille teille. Lopulta viimeiset neljä kilometriä on jouhean nopeaa metsätietä, joka vaihtelee uuden asvaltin ja kuluneen betonin välillä.

Sääennuste EK13+15:lle Panzerplatte (lauantaina klo 15.46 ja 19.31)
Sunnuntai 25.8.

Sunnuntain ohjelmisto on muuttunut hieman viimevuotisesta. Pätkät ajetaan huoltoalueen pohjoispuolella suurilta osin viinitarhoilla, mutta myös metsissä ja peltojen keskellä. Päivän aikana ajetaan miltei 80 erikoiskoekilometriä, mikä on lähes tuplat Suomen MM-rallin sunnuntaipäivän lukemaan verrattuna.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa

08.46 EK16 Grafschaft 1 28,06 km
10.41 EK17 Dhrontal 1   11,69 km
11.10 EK18 Grafschaft 2 28,06 km
13.18 EK19 Dhrontal 2   11,69 km
           YHTEENSÄ     79,50 km

28-kilometrinen Grafschaft ajettiin viime vuonnakin sunnuntain pitkänä ratkaisupätkänä. Tänä vuonna sen alkuosa on muuttunut. Samalla osuudella ajettiin viimeksi vuonna 2014 eri suuntaan, kun taas samaa suuntaa käytettiin vuotta aiemmin.

Grafschaft2019
Grafschaft 2019 (punainen) ja 2018 (turkoosi). Kuva: Rally-maps.com, kartta: Wikimedia Maps.

Alussa on kapea viinitarhaosuus. Tie kulkee muurin ja jyrkän pudotuksen välissä, ja korkeuseroja riittää. Neljän kilometrin paikkeilla poiketaan aiempien vuosien reiteiltä hetkeksi isolle tielle, sitten takaisin viinitarhoille. Seuraavaksi osa viime vuoden reitistä ajetaan eri suuntaan, kuten 7,6 kilometrin kohdalla tuleva mutka, jossa Dani Sordo ajoi viime vuonna ulos.

 

Kymmenen kilometrin pinnassa poistutaan viinitarhoilta keskileveälle metsätielle, sitten ajetaan taas kerran nopeaa ja kapeaa tietä peltojen välissä. 11,2 kilometrin kohdalla liitytään lopulta viime vuoden reitille samaan suuntaan. Aiempaan vuoteen verrattuna 13 kilometrin paikkeilla oikaistaan hieman ison tien ylityksessä ennen kapeille maatilateille palaamista.

Tässä kohtaa kaikkia aiempia Grafschaftin versioita on ajettu pitkä syherö viinitarhoilla, mutta tänä vuonna kyseinen osuus on jätetty pois. Viinitarhat ohitetaan vain reunasta, ja sieltä poistuessa liitytään taas takaisin viime vuoden reitille.

Tie muuttuu hieman leveämmäksi kuudentoista ja puolen kilometrin paikkeilla, kun ajetaan kylän halki lukuisten risteysten kautta. Sen jälkeen ajetaan hetki isoa päätietä ennen toisen kylän läpiajoa, tällä kertaa shikaanilla varustettuna. Seuraava osuus kaartelee metsässä, aluksi muutaman nousevan neulansilmän kautta. Pätkän loppupuolella putkahdetaan metsästä ulos pelto-osuudelle. Tiet ovat taas kapeampia ja kulmikkaita, vaikka pari kertaa käydään isolla tielläkin.

Sääennuste EK16+18:lle Grafschaft (sunnuntaina klo 7.46 ja 10.10)

Saksan MM-rallin päättää tänä vuonna Dhrontalin viinitarhaerikoiskoe. Se on ollut Power Stagena aiemmin myös vuosina 2013 ja 2015. Pätkän reitti on muuttunut vuosittain, mutta tänä vuonna ajetaan suurilta osin sama reitti kuin vuonna 2016, jolloin pätkää viimeksi ajettiin. Ainoana erona on maalin sijainti nyt kolmisen kilometriä aiemmin.

Lähtö on isolla tiellä, mutta siltä käännytään heti kahdelle kapealle tielle. Näistä jälkimmäinen on Saksan rallille epätyypillisen jouhevan mutkikas, ja puiden varjoissa on kiperiä paikkoja. Parin kilometrin pinnassa tie muuttuu kapeammaksi. Tältä viinitarhojen reunoilla kiertelevältä osuudelta löytyy myös pari neulansilmää ja hyppy.

4,3 kilometriä lähdöstä palataan taas isolle tielle hetkeksi, mutta viinitarhojen pikkuteille palataan heti monimutkaisen risteyksen kautta. Kuuden kilometrin kohdalla kivutaan neulansilmien kautta, sen jälkeen ajetaan ahtaasti muurin ja pudotuksen välissä. Kahdeksan kilometrin pinnassa tiestä tulee leveämpi ennen neulansilmää. Seuraavan pitkän vasurin suomalaiset rallifanit muistavat ikuisesti vuodelta 2014, kun Jari-Matti Latvala ajoi siinä ulos johtoasemasta.

 

Kahdeksan ja puolen kilometrin kohdalla tie kapenee taas putoavassa hypyssä. Koko rallin viimeiset kolme neulansilmää kivutaan kymmenen kilometrin rajapyykissä. Loput pätkästä ajetaankin kulmikkaalla metsäosuudella.

Sääennuste EK17+19:lle Dhrontal (sunnuntaina klo 9.41 ja 12.18)
Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Saksan rallissa ensimmäisenä starttaaminen on poikkeuksellisesti etu, jopa enemmän kuin muissa asvalttikisoissa. Mutkista leikkaaminen tuo tielle soraa ja multaa, minkä vuoksi tie muuttuu liukkaammaksi joka auton kohdalla. Sadekelillä tie voi muuttua jopa mutaiseksi, jolloin autot menevät sivuluisussa.

Sebastien Ogier näyttää mallia leikkaamisesta. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Saksan rallissa kahtena viime vuonna voittanut Ott Tänak starttaa ensimmäisenä tielle perässään kilpakumppaninsa Sebastien Ogier ja Thierry Neuville. Taaempaa puolestaan starttaa tässä rallissa kovaa ajaneita kuskeja kuten Dani Sordo ja Jari-Matti Latvala.

Lue myös nämä

  • Uusimmat