Lähivuosina ei ole myöskään näköpiirissä uusien automerkkien marssia WRC-karkeloihin, mutta Motorsport.comin mukaan tilanne olisi tyystin toinen, jos rallin MM-sarjassa ajettaisiin tulevaisuudessa täysin sähköisillä kilpa-autoilla.
Moottoriurheilusivuston mukaan Alpine, Skoda sekä Stellantis Group olisivat kiinnostuneita MM-sarjasta, mikäli pääluokassa ajettaisiin sähköautoilla. Kansainvälinen autoliitto FIA keskusteli eri autonvalmistajien kanssa Portugalin MM-rallissa toukokuussa lajin tulevaisuudesta. Paikalla oli muun muassa Renaultin moottoriurheiluyksikön nokkamies Davide Brivio.
– Olen kiinnostunut rallin MM-sarjasta, jos löydämme oikeat olosuhteet. Haluan kuitenkin olla mukana sähköautolla, mikä ei taida tällä hetkellä olla mahdollista, Renaultin toimitusjohtaja Luca De Meo sanoi jo helmikuussa.
Tällä hetkellä MM-sarjassa on vain kaksi täysiveristä tehdastallia Toyota ja Hyundai sekä yksityistiimi M-Sport, joka tosin saa taloudellista tukea Fordilta. Nykyisten Rally1-hybridien luokittelujakso päättyy vuoden 2024 loppuun mennessä. Aiemmin FIA on vihjaillut, ettei vielä sen jälkeen ole mahdollista siirtyä kokonaan sähköisiin autoihin. Kattojärjestö teki kuitenkin ensimmäisen kädenojennuksen siihen suuntaan, kun se ilmoitti viime viikon moottoriurheiluneuvoston kokouksen jälkeen, että FIA:n rallipyramidiin tulee uusi, sähköautoille varattu Rally5e-luokka.
Renaultin lisäksi Skoda on innokas liittymään kunnolla mukaan MM-sarjaan sitten vuoden 2005, jos siirtyminen sähköautoihin tapahtuu. Opelilla puolestaan on jo oma sähköautonsa, joten myös saksalaismerkki on kuvioissa mukana.
– Haluaisin kutsua kaikki Saksaan katsomaan, mitä Opel-brändimme on saanut siellä aikaiseksi. Meillä on jo omat sarjamme, jossa kisataan Opel Corsa E -autolla. Se on hyvin mielenkiintoista. Nyt me tutkimme mahdollisuuksia osallistua autolla mihin tahansa ralliin, Stellantis-konsernin pääjohtaja Carlos Tavares summaa.
Kansainvälinen autoliitto on vahvistanut, että se tapaa vielä kesän aikana eri osapuolia keskustellakseen rallin MM-sarjan tulevaisuudesta.
– Hybridiaikakausi on alkanut menestyksekkäästi ja sitä myötä rallissa on hieno mahdollisuus kokeilla ja soveltaa uusia teknologioita. Tätä haluamme jatkaa yhteistyössä autonvalmistajien kanssa, FIA:n tiedotteessa kerrotaan.
– FIA tapaa lähiviikkojen aikana eri sidosryhmiä ralliyhteisössä. Tarkoitus on kerätä palautetta ja ottaa vastaan uusia ideoita rallipyramidiamme ajatellen. Kaikki autonvalmistajat ja tallit ovat mukana tässä prosessissa.