Quantcast

Klassikkopätkien paluu – tämä sinun pitää tietää Portugalin MM-rallin reitistä

Thierry Neuville jätti muut pölyynsä viime vuoden Portugalin MM-rallissa. Kuva: @World / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Portugali on yksi MM-rallikauden klassikoista ja sorarallien perikuva. Tänä vuonna arkistoista kaivetaan parikymmentä vuotta tauolla olleita pätkiä. Rallit.fi analysoi viikon kuluttua ajettavan rallin reitin.

Portugalin MM-rallin keskuksena toimii Matosinhosin kaupunki lähellä Portoa maan luoteisosassa Atlantin rannikolla. Tänä vuonna kuitenkin rallin lähtö tapahtuu kaakompaa sisämaasta Coimbran kaupungista. Samalla seudulla ajetaan myös perjantain sorapätkät, kun taas lauantaina ja sunnuntaina suunnataan Portosta koilliseen.

Vuosikymmeniä sitten Portugalin MM-ralli oli usein soraa ja asvalttia yhdistävä kilpailu, joka alkoi asvalttipätkillä maan pääkaupungista Lissabonista. Porton tienoilla vaihdettiin sorapyörät alle ja ajettiin samoja pätkiä kuin nykyisinkin. Paluu Lissaboniin taas koukkasi edellämainitun Coimbran alueen kautta. Osalla pätkistä ajettiin sekä soralla että asvaltilla, ja myös sorapätkien välissä saattoi olla yksittäinen asvalttipätkä ilman mahdollisuutta vaihtaa koko jousitusta erilaiseksi.

Portugalin ralli ajetaan Porton ja Coimbran kaupunkien lähistöllä. Kuva: rally-maps.com, pohjakartta: Wikimedia Maps.

Ensimmäisen kerran Portugalin MM-ralli ajettiin kokonaan soralla vuonna 1995. Seitsemän vuotta myöhemmin se tosin menetti MM-arvonsa. Vuonna 2007 ralli palasi kalenteriin, mutta kilpailu siirtyi maan etelärannikolle Algarveen, eikä reitillä ollut mitään tekemistä aiempien rallien kanssa. Vuonna 2015 taas palattiin Porton klassikkopätkille, eikä reitti ole viiden vuoden aikana muuttunut juuri laisinkaan ennen tätä vuotta.

Portugalin soratiet ovat toisinaan pehmeitä ja kivisiä. Kuva: @World / M-Sport

Portugalia voi pitää sorarallin perikuvana. Sen tiestö vaihtelee teknisestä nopeaan ja hyväpintaisesta röykkyiseen, mutta ei yleensä kovin äärimmäisesti. Tiet ovat usein hyvin pölyisiä kuivalla säällä, ja toisilla ajokerroilla on varottava spooreja sekä kiviä. Oman haasteensa tosin tuovat melkein joka pätkällä käytettävät lyhyet asvalttiosuudet, yleensä pätkän lähtökiihdytyksessä.

Kaksi vuotta sitten Portugalissa riehuneet metsäpalot koskettivat myös rallin reittiä. Vanhat pätkät näyttävät nykyään melko erilaisilta ilman puustoa. Vastaavasti puiden puuttuminen vaikeuttaa tielinjan havainnointia nyppylöiden takaa.

Artikkeli on julkaistu alun perin It Gets Faster Now! -blogissa.

Torstai 30.5.

Koska ralli starttaa Coimbrasta kaukana huoltoparkista, ei torstaina ajeta yleisöerikoiskoetta. Ainoa mikkihiiripätkä ajetaankin perjantain päätteeksi. Torstain ainoat soran lennätykset puolestaan tapahtuvat kello 10 ajettavalla Paredesin testierikoiskokeella Porton itäpuolella.

Pätkä starttaa asvaltilta, mutta pian pinta muuttuu pehmeän oloiseen soraan. Aluksi ajetaan kovaa ahtaasti aitojen välissä, sitten tie levenee ja aidat vaihtuvat penkkoihin. Mutkat ovat melko tiukkoja, mutta välissä on pitkähköjä suoria. Sitten hieman teknisempi osuus johdattaa asvalttiristeykseen.

Paredesin testierikoiskoe päättyy Baltarin rallicross-radalle, jossa on ajettu yleisöpätkäkin vuonna 1999. Rataosuuden ensimmäinen neulansilmä on asvaltilla, muuten ajetaan leveää luisua soralla.

 

Kaikkine pinnan- ja rytminvaihteluineen Paredes on oikeastaan aika hyvä yhteenveto Portugalin teistä, vaikkakin nopeimmat ja kapeimmat osuudet jäävät paitsioon.

Sääennuste Paredesin testierikoiskokeelle (torstaina kello 8.00 paikallista aikaa)
Perjantai 31.5.
Perjantain aikataulu Suomen ajassa
11.48 EK1           Lousã 1    12,35 km
12.32 EK2           Góis 1     18,78 km
13.20 EK3           Arganil 1  14,44 km
14.33 RENKAANVAIHTO Arganil
15.51 EK4           Lousã 2    12,35 km
16.35 EK5           Góis 2     18,78 km
17.23 EK6           Arganil 2  14,44 km
21.03 EK7           Lousada     3,36 km
      YHTEENSÄ                 94,50 km

Portugalin MM-rallissa on nähty viime vuosina monenlaista tapahtumaa perjantaisin. Vuonna 2016 Hayden Paddonin ja Ott Tänakin autot syttyivät tuleen samassa mutkassa, vuotta myöhemmin taas avauspäivänä kaatoivat Jari-Matti Latvala ja Stephane Lefebvre. Viime vuonna perjantaidraamaa oli sitäkin enemmän, kun Sebastien Ogier ja Hayden Paddon ajoivat ulos, Ott Tänakin ja Jari-Matti Latvalan Toyotat hajosivat kiviin, Kris Meeke raahautui huoltoon kahdella tyhjällä renkaalla ja Andreas Mikkelsen kärsi tekniikkamurheista.

Nämä viime vuosien perjantaipätkät Porton pohjoispuolella on kuitenkin jätetty nyt kokonaan pois. Sen sijaan ralli suuntaa kaakkoon Coimbran kaupungin lähistölle, jossa ei ole MM-rallia ajettu yli 20 vuoteen. Tosin silloin ja sitä edellisinä vuosikymmeniä kyseessä oli olennainen osa rallin reittiä.

Koska perjantain pätkät ajetaan kaukana huoltoparkista, puoliltapäivin ei käydä laisinkaan päivähuollossa. Ainoastaan uudet renkaat saa vaihtaa kolmen pätkän jälkeen. On kuitenkin hyvä huomata, että pätkien yhteismitta ennen iltahuoltoa on vain 91 kilometriä, mikä on vain hieman enemmän kuin normaali sääntöjen sallima 80 kilometriä kahden huollon välissä.

Uudet perjantaipätkät ajetaan pääosin muita päiviä pienemmillä teillä. Lisäksi päivän jokaisella erikoiskokeella on lähtökiihdytys asvaltilla.

Lousãn erikoiskoe avaa rallin keskileveällä tiellä, jolla on karkean sorainen pinta. Muutamaa neulansilmäristeystä lukuun ottamatta reitti ei ole erityisen tekninen. Kahden kilometrin jälkeen tie muuttuu kapeammaksi ja sitten tasaisemmaksi. 7,9 kilometrin kohdalla oleva risteys taas aloittaa laskeutumisen ahtaiden neulansilmien läpi kohti maalia.

Sääennuste EK1+4:lle Lousã (perjantaina klo 9.48 ja 13.51 paikallista aikaa)

Góis on tuttu WRC-talleille aiemmilta vuosilta testeistä. Se on suurimmalta osin hyväpintainen ja nopea kaarrellen jouheasti kukkuloilla. Välillä kiivetään tai laskeudutaan tiukempien mutkien kautta ja pätkän loppupuolella pinta on karkeampaa ja pehmeämpää, mutta muuten pätkä on varmaankin päivän nopein. Tältä videolta voit katsoa esittelyn Góisin erikoiskokeesta.

 

Sääennuste EK2+5:lle Góis (perjantaina klo 10.32 ja 14.35 paikallista aikaa)

Arganil on menneiden vuosikymmenien klassikko. Tälle vuodelle sen reittiä on kuitenkin uudistettu. Puolentoista kilometrin jälkeen käännytään pienelle ja tekniselle vuoristotielle. Kahdeksan kilometriä myöhemmin liitytään takaisin vanhalle reitille vielä viiden kilometrin ajaksi. Tämä tie onkin nopeampaa, hyväpintaista ja leveämpää.

Arganilin uudesta reitistä saa esimakua tältä vuoden 2010 paikallisrallin videolta. Välillä 1:38-7:18 ajetaan pikkutietä ja loppuosa kohdasta 8:22 eteenpäin on isompaa loppuosaa.

 

Arganilin nimellä on legendaarinen kaiku. Pätkä oli takavuosina usein rallin pisin, jopa 40-50 kilometriä pitkä. Täällä Walter Röhrl repi minuuttitolkulla eroa kilpakumppaneihinsa vuonna 1980 ajamalla sankassa sumussa luottaen täysin muistiinsa ja nuotteihinsa.

Sääennuste EK3+6:lle Arganil (perjantaina klo 11.20 ja 15.23 paikallista aikaa)

Kahden ajokerran jälkeen kuskeilla on edessä 220 kilometrin siirtymä illan päättävälle Lousadan yleisöerikoiskokeelle. Tämä onkin yksi MM-sarjan pitkäikäisimmistä kahden auton yleisöpätkistä. Sitä on ajettu jo vuonna 1991.

 

Lousada ajetaan rallicross-radalla puoliksi asvaltilla ja soralla. Rata on suurimmilta osin leveä ja mahdollistaa näyttävät ajolinjat ilman turhia keinotekoisia esteitä. Kyseessä onkin yksi kauden parhaista yleisöpätkistä.

Lousadassa on tilaa ajaa luisussa, niin asvaltilla kuin sorallakin. Kuva: @World / Citroen Racing

Argentiinan kahden auton pätkän tavoin molemmat radat ajetaan kahteen kertaan ennen kellon pysäyttämistä. Neljästä kierroksesta tulee matkaa yhteensä yli kolme kilometriä ja pätkäajatkin ovat yli kahden ja puolen minuutin. Tällä mitalla on jo mahdollista tehdä hieman erojakin.

Sääennuste EK7:lle Lousada (perjantaina klo 19.03 paikallista aikaa)
Lauantai 1.6.
Lauantain aikataulu Suomen ajassa

10.38 EK8    Vieira do Minho 1      20,53 km
11.31 EK9    Cabeceiras de Basto 1  22,22 km
12.47 EK10   Amarante 1             37,60 km
14.50 HUOLTO Exponor
17.08 EK11   Vieira do Minho 2      20,53 km
18.01 EK12   Cabeceiras de Basto 2  22,22 km
19.17 EK13   Amarante 2             37,60 km
             YHTEENSÄ              160,70 km

Lauantaina ajettavat Porton koillispuolen erikoiskokeet ovat säilyneet lähes muuttumattomina viime vuodesta. Korsikan tavoin lauantai on rallin pisin päivä ja kattaa puolet rallin pituudesta. Erikoiskokeet tarjoavat paljon rytmin- ja pinnanvaihdoksia, myös useita kilometrejä asvalttiosuuksia.

Vieira do Minhon erikoiskokeen alussa on 3,9 kilometriä uutta tietä. Kun se liittyy viime vuoden reittiin, tie on melko leveää mutta myös hieman röykkyistä, teknistä ja vain kohtalaisen nopeaa. Monet paikat pitää linjata tarkasti nyppylöiden yli näkemättä kurvia etukäteen ja tien sivussa vaanii isoja kiviä. Kahdeksan kilometrin kohdalla alkaa erittäin nopea osuus, joka sisältää myös 300 metriä asvalttia. Tämän jälkeen tekniset ja nopeat osuudet vuorottelevat pätkän loppuun asti. 15,2 kilometrin kohdilla taas on yleisöystävällinen hypyn ja risteyksen yhdistelmä.

Sääennuste EK8+11:lle Vieira do Minho (lauantaina klo 8.38 ja 15.08 paikallista aikaa)

Cabeceiras de Basto starttaa melko leveänä ja nopeana. Osa mutkista on hitaampia, mutta mitään kovin teknistä ei tule ennen 3,5 kilometrin ahdasta paikkaa, jossa tie myös kapenee. Kilometriä myöhemmin siirrytään syvälle metsään hyvin tekniselle osuudelle. 7,5 kilometrin kohdalla taas ajetaan yhtäkkiä hetki aivan täysillä. Samalla tiestä tulee leveämpi ja reunaan ilmestyy betoninen oja, harvinaisuus sorateillä! Pätkän luonne nopeutuu mutta teknisyys säilyy.

11 kilometrin kohdalla käännytään neulansilmästä kapeammalle ja röykkyisemmälle tielle, jossa pitää varoa kiviä. Kolmea kilometriä myöhemmin taas tulee todella nopea osuus.  Tiestä tulee karkeamman sorainen ja kivinen, ja betoniojat estävät taas leikkaamisen. Viimeiset 3,4 kilometriä taas ajetaan suhteellisen pienellä mutta nopealla tiellä.

Vuonna 2017 Elfyn Evans ajoi ulos heti neulansilmän jälkeen, mutta selvisi rengasrikolla. Viime vuonna taas Mads Østbergin yllätti sateinen sää, ja auto liukui ulos tieltä.

 

Sääennuste EK9+12:lle Cabeceiras de Basto (lauantaina klo 9.31 ja 16.01 paikallista aikaa)

Amarante on 37-kilometrisenä rallin pisin pätkä – ja myös toistaiseksi koko kauden pisin sorapätkä. Sitä voidaan pitää tämän rallin haastavimpana erikoiskokeena. Aiempina vuosina se tunnettiin nimellä Fridao.

Pätkä alkaa keskileveänä ja sillä on vain joitain teknisiä mutkia, mutta puut ja penkat ovat aivan tiessä kiinni. 7,2 kilometrin jälkeen tiestä tulee röykkyisempi mutta myös osittain nopeampi, eikä reunoissakaan vaani enää yhtä suuria vaaroja. 10,8 kilometrin kohdalla ajetaan lyhyt osuus asvalttia ja mutkaista mukulakiveä.

Pätkä palaa kilometriä myöhemmin kapealle, hyvin tekniselle ja hiekkaiselle soratielle. 13,4 kilometrin kohdalla neulansilmän jälkeen tiestä tulee hetkeksi nopeampi, mutta pian tekniset mutkat palaavat reitille mukaanlukien sillan ylittävä neulansilmä 17,2 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen taas tulee kahden kilometrin mittainen leveähkö ja tasainen asvalttiosuus, joka muistuttaa Katalonian rallia.

Näyttävästä neulansilmästä käännytään taas soralle pätkän alkua muistuttavalle tielle, joka kiipeää kohti kukkuloita. 26,7 kilometrin kohdalla vastaan tulee puolitoista kilometriä karkeaa kulunutta asvalttipintaa. Siltä käännytään röykkyiselle ja ahtaalle metsätielle, joka ei tosin ole kovin tekninen. 30,5 kilometrin kohdalla on kapea joenylityspaikka. Nopeampien osuuksien jälkeen pätkän viimeinen kilometri ajetaan koko rallin pienintä syheröistä tietä.

Sääennuste EK10+13:lle Amarante (lauantaina klo 10.47 ja 17.17 paikallista aikaa)

Pituutensa lisäksi pätkällä on tapahtunut paljon. Viime vuonna Kris Meeken karmiva osuma katto edellä puuhun tapahtui tällä erikoiskokeella. Sen seurauksena hän sai potkut Citroen-tallista.

 

Vuotta aiemmin Esapekka Lappi ajoi ensimmäistä kisaansa WRC-autolla ja asvaltin liukkaus sorapyörillä yllätti, johtaen osumaan tien reunaan ja auton vaurioitumiseen. Samana vuonna Ott Tänakin debyyttivoitto sai odottaa, kun auto osui penkkaan ja jousitus hajosi.

 

Torstain päätteeksi oli tarkoitus ajaa katuerikoiskoe Gaiassa Porton lähellä, mutta pätkä peruttiin kaupungin päätöksellä. Tämä on sinänsä harmi, sillä pätkä olisi ollut melko hieno yleisöpyöritykseksi. Siinä olisi ollut jopa pari hyppyä ja vain yksi donitsi!

Sunnuntai 2.6.
Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa
10.35 EK16 Montim 1              8,76 km
11.08 EK17 Fafe 1               11,18 km
11.49 EK18 Luilhas              11,89 km
12.35 EK19 Montim 2              8,76 km
14.18 EK20 Fafe 2 (Power Stage) 11,18 km 
      YHTEENSÄ                  51,77 km

Sunnuntaina ajetaan viisi erikoiskoetta Porton koillispuolella samalla seudulla kuin lauantainakin. Nämäkin pätkät ovat pysyneet muuttumattomina viime vuodesta. Jokainen niistä alkaa asvalttikiihdytyksellä, ja ne ovat aiempia päiviä vähemmän teknisiä.

Montim alkaa pehmeällä tiellä, mutta osuus on todella suora ja nopea. Sen jälkeen ajetaan osuudella, jonka kiemuraiset mutkat muistuttavat rallicross-rataa. Loppu pätkästä vuorottelee nopean ja teknisen välillä ennen asvalttitien ylitystä seitsemän kilometrin pintaan. Loppu ajetaan hieman kapeammalla ja teknisemmällä, mutta ei kovin nopealla metsätiellä.

Montim on rallin lyhyin metsäpätkä. Viime vuonna Dani Sordon tuulilasi hajosi täällä. Ehkä se vaikutti hänen vauhtinsa hidastumiseen viimeisenä päivänä taistellessaan palkintokorokesijoista Teemu Sunisen ja Esapekka Lapin kanssa.

Sääennuste EK16+19:lle Montim (sunnuntaina klo 8.35 ja 10.35 paikallista aikaa)

Fafe on yksi niistä pätkistä, joista voi käyttää hyvillä mielin nimeä ikoninen. Jokainen rallifani varmasti tunnistaa pätkän lopun hyppyrin tai sitä edeltävän kaksoisristeyksen asvaltilla. Näistä paikoista löytyy klassikkovideoita monilta vuosikymmeniltä.

Fafen ensimmäinen metsätie on vauhdikas mutta kulmikas ja penkkojen reunustama. Tämä osuus muistetaan vuodesta 2017, kun Andreas Mikkelsen kaatoi Skodansa aivan kalkkiviivoilla menettäen WRC2-johtonsa.

 

4,4 kilometriä lähdöstä ajetaan vähän matkaa asvaltilla ennen käännöstä toiselle soratielle, joka on ensimmäisen kaltainen mutta vielä nopeampi. 7,5 kilometrin kohdalla tie kapenee, ja vastaan tulee iso hyppyri. Sen jälkeen laskeudutaan tiukempien mutkien kautta toiselle asvalttitielle – Fafen asvalttiristeyksiin.

 

Kolmas soraosuus on entistä teknisempi ennen kiihdytystä kuuluisaan hyppyriin. Nykyisin yleisö on turvallisen matkan päässä tiestä toisin kuin 80-luvulla, kun yleisö avasi tien vasta kun auto oli jo ilmassa. Hyppyri on silti melko haastava. Seuraava video näyttää, miten hyppyri ajetaan näyttävästi ja miten siinä voi epäonnistua.

 

Fafe oli viime vuonna yksi rallin nopeimmista pätkistä ja tänä vuonna se saattaa olla jopa nopein. Viime vuonna Esapekka Lapin Power Stagen voittoajan keskinopeus oli 102,3 km/h.

Sääennuste EK17+20:lle Fafe (sunnuntaina klo 9.08 ja 12.08 paikallista aikaa)

Päivän kolmas erikoiskoe Luilhas ajetaan vain kerran päivän keskellä. Se on suurilta osin nopeaa keskileveää soratietä. Muutama neulansilmä ja käväisy pikkuteillä hidastavat tosin tahtia siellä täällä. Pätkän lopussa ajetaan vielä jouheita pitkiä mutkia kohtalaisemmalla temmolla.

Hayden Paddon ja Kris Meeke spinnailivat tällä pätkällä vuonna 2017, mutta kummallakaan ei ollut enää mitään hävittävää siinä kohtaa rallia.

Sääennuste EK18:lle Luilhas (sunnuntaina klo 9.49 paikallista aikaa)
Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Portugalissa on soraralleille tyypilliset haasteet: irtosora ja pöly. Tosin on muistettava, että Sebastien Ogier voitti tämän rallin vuonna 2017, vaikka hän lähti perjantaina ladulle ensimmäisenä.

Viime vuonna taas puhuttiin paljon teiden liiallisesta kunnostamisesta, mikä vei niiltä luonnetta ja teki pinnasta pehmeän. Joillain perjantain pätkillä muodostuikin isoja spooreja jo ensimmäisillä ajokerroilla, mikä hidasti myöhemmin startanneiden vauhtia.

Sebastien Ogier starttaa Portugalin ralliin ensimmäisenä myös tänä vuonna. Ott Tänak lähtee toisena  matkaan yhtenä suurimmista ennakkosuosikeista. Kaikki kolme suomalaista tehdaskuljettajaa puolestaan starttaavat letkan häntäpäästä ennen Dani Sordoa.

On myös huomionarvoista, ettei yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb ehtinyt ajaa uransa aikana kertaakaan Portugalin MM-rallia näillä erikoiskokeilla. Hänen ainoa kosketuspintansa tähän ralliin onkin Fafen erikoiskokeella ajettu rallisprint vuonna 2012. Loeb kilpailee tänä vuonna rallissa Hyundain WRC-kalustolla.

Lue myös nämä

  • Uusimmat