Espoo Motorsport Clubia kartanlukijansa Mikael Korhosen kanssa edustava Räikkönen on ajanut vahvan alkukauden. Talvikaudelta tuli pistesarakkeeseen yksi voitto, kakkossija sekä nelostila, joiden myötä sarjatilanteessa on 24 pisteen johtoasema kesäkauteen siirryttäessä.
Kesäkilometrejä Räikkönen ja Korhonen kävivät kartuttamassa viime viikonloppuna Kaakkoisrallissa, joka sujui kaksivetoluokkien nopeinta vauhtia.
– Kyllä oli siistiä päästä ajamaan kesäkisaa pitkästä aikaa. Talvella ajaminen on aina ollut tietyllä tapaa selviytymistä, F1-legenda Kimi Räikkösen veljenpoka sanoo.
Seinäjoen ympäristössä perjantaina illalla starttaava kilpailu sisältää kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta, joilla mittaa on noin 106 kilometriä.
Räikkönen ei kisoihin ole luonut itselleen liian tiukkoja tavoiteraameja ennalta. Yksi tavoite on kuitenkin aina sama eli ajaa mahdollisimman kovaa.
– Lähdetään ajamaan kunnolla kilpaa Pohjanmaalle. Siellä sen sitten näkee, miten vauhti riittää. Turha on liikaa miettiä ennalta, miten kisa tulee menemään, Räikkönen miettii.
– Luokassa on paljon kovia ukkoja, mutta eipä siinä, niinhän se on muissakin luokissa. Kaikki lähdetään samalta viivalta ja maalissa sitten näkee lopputuloksen.
Räikkösen oma valmistautuminen kesään on kulunut erilaisen lajin parissa, kun hän
edusti Suomea cheerleadingin maailmanmestaruuskilpailuissa Yhdysvaltojen Orlandossa.
– Kevättauolla tuli käväistyä jenkeissä kilpailemassa cheerleadingin MM-kisoissa. Olin mukana juniorien sekajoukkueessa. Semifinaaleissa voitettiin ja finaalissa oltiin neljäs, Räikkönen yllättää.
– Tämä oli viimeinen kilpailuni ja nyt keskityn vain ralliin. Kahta asiaa ei pysty tekemään
huipulla yhtä aikaa ja valitsin rallin. Ehkä tämä oli vähän erilainen valmistautuminen kuin
muilla kuskeilla.
Räikkönen kokee, että rallia ja cheerleadingia yhdistää vaativa silmä-käsikoordinaatio.
– Rallissa reagoit, jos tielle on noussut kivi ja yrität väistää sitä. Cheerissä taas heitot vaativat samaa
reagointikykyä. Lisäksi laji on fyysisesti vaativa. Keskivartalon kestävyys auttaa myös
autossa istumiseen ja mahdollisiin tälleihin, Räikkönen tiivistää toisen lajin hyötyä.
– Sain upean kokemuksen MM-reissusta. Jos en ikinä pääse ajamaan rallia MM-sarjaan, niin
nyt voin sanoa, että olen käynyt maailmanmestaruuskilpailuissa ja saanut edustaa Suomea.
Kuuntele alta Rallit.fin Rallipodin tuore jakso. Voit kuunnella sen myös Spotifyssä täältä. Muista pistää Rallipodi seurantaan ja tilaukseen! Juttu jatkuu upotuksen alla.